شهرداری مشهد مجوز مشارکت در راه اندازی «شبکه ملی زیارت» را از شورای اسلامی شهر گرفت.

انتقاد از بی توجهی به بزرگترین میراث فرهنگی دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار ما، شهرداری مشهد روز گذشته در قالب ارایه لایحه ای دو فوریتی رأی اعتماد اعضای شورای اسلامی شهر مشهد برای کمک 40 میلیارد ریالی در راه اندازی این شبکه را گرفت.

با تصویب شورا 40 میلیارد ریال از سوی شهرداری مشهد برای راه‌اندازی شبکه زیارت اختصاص می‌یابد.

در این لایحه ذکر شده بر اساس تفاهمنامه بین استانداری خراسان‌رضوی، شهرداری مشهد و صدا و سیمای خراسان‌رضوی، به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری مبلغ 40 میلیارد ریال برای راه‌اندازی شبکه ملی زیارت اختصاص و به حساب صدا و سیمای خراسان رضوی واریز کند.

همچنین بر اساس این تفاهمنامه سه جانبه استانداری خراسان‌رضوی نیز متعهد شده 20 میلیارد ریال در این زمینه اختصاص دهد که به همراه شهرداری مشهد باید مبالغ فوق تا پنجم مهر ماه امسال به حساب صدا و سیمای خراسان‌رضوی واریز شود.

 در تبصره این طرح آمده است؛ شبکه ملی زیارت باید طی سه ماه آینده راه‌اندازی شود و در صورت عدم راه اندازی صدا و سیمای استان باید 40 میلیارد ریال سهم مشارکت شهرداری مشهد را عودت دهد.

  مشهد فقط عنوان ملی را یدک می‌کشد

بررسی این لایحه در صحن علنی روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد که بیش از یک ساعت و نیم از وقت جلسه را به خود اختصاص داد با اظهار نظرهای متفاوتی از سوی اعضا در موافقت و مخالفت روبه‌رو شد.

یکی از اعضای شورا در موافقت با این لایحه گفت: چند سال است مشهد عنوان ملی را یدک می‌کشد، اما هنوز ظرفیتی ملی در این کلانشهر ایجاد نکرده ایم.

بصیری پور با تأکید بر اینکه این کلانشهر به راه اندازی یک شبکه جهانی زیارت نیاز دارد، افزود: یک دقیقه تامل و تاخیر در راه اندازی این پروژه ها به ضرر شهر در از دست دادن فرصتها خواهد بود.

فیاضی دیگر عضو شورای اسلامی شهر هم با بیان اینکه به این موضوع در حفظ منافع شهر باید از دید شورای اسلامی شهر نگاه کنیم نه شورای شهرداری، گفت: شورای اسلامی مشهد که برای اجرای برنامه‌های دهه مهدویت 20 میلیارد ریال به شهرداری مشهد مجوز می‌دهد نباید سهم 40 میلیارد ریالی شهرداری را در مشارکت راه اندازی این شبکه زیر سؤال ببرد.

وی شبکه ملی زیارت را نوعی خدمت به تمام شیعیان جهان عنوان کرد و اظهار داشت: این شبکه قطعا ظرفیت بزرگی برای مشهد و استان خواهد بود.

وی در برابر انتقادهای مطرح شده درخصوص سهم بالای شهرداری در راه اندازی این شبکه افزود: قطعا کمک 40 میلیارد ریالی شهرداری پاسخگوی همه نیاز اعتباری این شبکه نیست و  سهم ملی در راه اندازی این شبکه خیلی بیشتر از این رقم خواهد بود.

 

  کمک شهرداری به صدا و سیما خلاف قانون است

اما نخعی دیگر عضو شورای شهر در مخالفت با این لایحه گفت: طبق قانون، اختصاص اعتبار از بودجه شهرداری برای کمک به سازمانهای دولتی تخلف است.

وی با بیان اینکه گویا همه چیز برعکس شده و باران از زمین به آسمان می‌بارد، افزود: وقتی پروژه ای ملی است دولت باید به شهرداری کمک کند  نه شهرداری به دولت!

لطفی دیگر عضو مخالف هم گفت: آیا ضرورت صرفه جویی شهرداری حتی در دفاع از افزایش کرایه اتوبوس یعنی این!

فاطمی نیز بر مشخص بودن سهم آورده شهرداری در راه اندازی شبکه ملی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ما، شهردار مشهد نیز در برابر اظهارات اعضا در دفاع از این لایحه گفت: دلیل قید دو فوریت این لایحه این است که طبق تفاهمنامه مقرر شده تا پنجم مهر ماه امسال از سوی استانداری 2 میلیارد و از سوی شهرداری مشهد 4 میلیارد تومان برای راه‌اندازی این شبکه پرداخت شود.

مرتضوی افزود: بر اساس این قرارداد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز متعهد شده تا مدت سه ماه این شبکه را راه‌اندازی کند.

وی با بیان اینکه مشهد پایتخت معنوی ایران اسلامی است و با توجه به ظرفیت علمی و تجاری که در این شهر وجود دارد ایجاد این شبکه آثار فرهنگی بسیاری به دنبال دارد، اظهار داشت: باید بر اساس سند چشم‌انداز شمار زائران حرم مطهر رضوی به 50 میلیون نفر برسد که این شبکه می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد و البته می‌تواند به اشتغال شهر نیز کمک کند.

وی تاکید کرد: سود شهرداری در این پروژه مشارکتی به نفع همه شهروندان شهر بویژه فرهیختگان خواهد بود.

 

  شهرداری برای قرارداد ارتش دو قطعه زمین فروخت

رأی اعتماد اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به فروش دو قطعه زمین شهرداری واقع در اراضی سپاد، دیگر دستور کار جلسه علنی روز گذشته بود.

در قالب لایحه دو فوریتی به شهرداری مشهد اجازه داده شد دو قطعه زمین با کاربری تجاری را به مساحت 3 هزار و 366 متر مربع و 4 هزار و 253 متر مربع در مجموع به مبلغ 190 میلیارد ریال به بیمه ایران بفروشد.

شهردار مشهد در دفاع از دو فوریت این لایحه گفت: ضلع جنوبی پادگان لشکر 77 توسط شهرداری مشهد با قیمت 170 میلیارد تومان خریداری شده که باید 50 میلیارد تومان آن به صورت نقد پرداخت شود.

مرتضوی در ارتباط با فروش زمین به بیمه ایران نیز اظهار داشت: قیمت کارشناسی این زمین‌ها مشخص شده و به دلیل اینکه قیمت از سقف اختیار شهرداری بیشتر بوده، به همین دلیل در شورای شهر مطرح شده است.

وی با بیان اینکه زمینی که شهرداری از ارتش خریداری کرده به مبلغ 170 میلیارد تومان است و باید منابع آن تأمین شود، افزود: این در حالی است که شهرداری مشهد تاکنون هیچ مبلغی در ازای خرید زمین پادگان لشکر 77 پرداخت نکرده است.

به گفته وی، شهرداری باید در زمان انعقاد قرارداد خرید این اراضی در مرحله اول مبلغ 500 میلیارد ریال به ارتش پرداخت می‌کرد که این امر تا کنون محقق نشده است.

 

  راه‌اندازی 2500 تخت بیمارستانی در حاشیه شهر

در ادامه این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر مشهد از تشکیل کمیته ساماندهی بیمارستانهای دولتی در مشهد خبر داد و گفت: این کارگروه باید تا 15 روز آینده اقدامهای اولیه طرح ساماندهی بیمارستانهای دولتی با هدف تامین دو هزار تا دوهزار و 500 تخت بیمارستانی مورد نیاز مشهد را انجام دهند.

انتظاری هروی با بیان اینکه کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر مشهد با حضور ارگانهای گوناگون خراسان ‌رضوی تشکیل شده است، افزود: این کمیته متشکل از 2 نماینده از شورا، 2 نماینده از شهرداری و 2 نماینده از وزارت بهداشت می‌باشد.

 

   بی توجهی به بزرگترین میراث فرهنگی دفاع مقدس

گفتنی است، در این جلسه لطفی عضو شورای اسلامی شهر مشهد هم به مناسبت هفته دفاع مقدس از تعلل های انجام شده نسبت به ساختمان معراج شهدا انتقاد کرد.

وی گفت: متاسفانه ساختمان معراج شهدای مشهد به عنوان بزرگترین میراث فرهنگی جهاد و شهادت به تعمیرگاه و مرکز گازسوزکردن خودروها تبدیل شده است.

به گفته وی این در حالی است که ساختمان معراج شهدای مشهد در زمان جنگ اولین مکانی بود که شهدا پس از جمع آوری از خط مقدم در این محل مورد شناسایی قرار می‌گرفتند.

وی تصریح کرد: این مکان که روزی میقات حضور هزاران شهید بود، هم اکنون مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

لطفی با بیان اینکه یکی از وظایف شورای اسلامی شهر و شهرداری انجام امور فرهنگی است، ادامه داد: وضعیت نابسامان ساختمان معراج شهدا در حال حاضر یکی از دغدغه های اصلی مردم است.

وی بی تفاوتی نسبت به این مجموعه و تبدیل شدن آن به تعمیرگاه‌های خودرو را نوعی بی احترامی به این مجموعه ارزشی دانست و تأکید کرد: به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهر مشهد مستقیما پیگیر برگرداندن قداست به این مجموعه و تبدیل آن به محیطی فرهنگی خواهم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.