قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: شروع فصل پاييز براي اكثر افراد با خستگي و بي حالي همراه است زيرا پس از پايان تعطيلات تابستان فرصت چنداني براي استراحت نيست، مشغله هاي كار و تحصيل زياد مي شود و با هواي سرد و كاهش نور خورشيد همراه است. اما مي توان با رعايت برخي نكات از اين فصل هزار رنگ لذت برد و همچنان شاد و پرانرژي بود.

مهم ترين توصيه ها براي شادابي و سلامتي در پاييز

تغيير روحيه و اندام در پاييز

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛‌ بعضي افراد در فصل پاييز دچار حالات افسردگي مرتبط با كاهش نور خورشيد مي شوند كه اين پديده به خصوص در نواحي سردسير رايج تر است.

اما علاوه بر اين تغيرات خلقي كه به آن " احساسات فصلي " نيز اطلاق مي شود، اكثر افراد در پايان فصل تابستان دچار تغييراتي در اندام و شكل ظاهر نيز مي شوند. 53% آقايان و 70% خانم ها تحت تاثير تغييرات پاييز هستند كه گرچه اين حالت طبيعي است اما مي توان با رعايت اصلاحاتي در شيوه زندگي، سالم تر و شاداب تر بود.

شب هاي طولاني

با شروع فصل پاييز، روزها به تدريج كوتاه تر مي شوند و بيدار شدن صبحگاهي در حالي كه هوا هنوز تاريك است مي تواند بر خلق و خو تاثير منفي بگذارد. سعي كنيد اين زمان را براي خود دل انگيز نماييد؛ به عنوان مثال با صداي موسيقي مورد علاقه تان از خواب برخيزيد.

شب ها قبل از خواب نيز فعاليت هاي آرام مانند مطالعه، دوش آب گرم و... داشته باشيد و زماني كه احساس خواب آلودگي كرديد و نخستين خميازه ها به سراغتان آمد، بخوابيد.

گرچه شب ها هوا خنك مي شود اما اتاق خواب را گرم نكنيد زيرا هواي اتاق خيلي خشك مي شود كه كيفيت خواب را تغيير مي دهد و به خاطر خشكي گلو و پوست، بيدار شدن نيز مشكل تر خواهد بود. استفاده از يك پتوي اضافي بهترين راه حل است.

سلامتي؛ ارمغان ميوه ها و سبزيجات پاييزي

معمولا در تابستان مصرف سالادها، ميوه هاي تازه و غذاهاي سبك طرفداران زيادي دارد. اما با شروع پاييز، كمبود وقت و خنكي هوا ما را به سوي مصرف غذاهاي آماده و پركالري تر سوق مي دهد.

اين در حالي است كه پاييز با سبدي از ميوه ها و سبزيجات خوشمزه مانند سيب، گلابي، انجير، گردو، قارچ، آلو، كلم و... فرا مي رسد. اين خوراكي هاي عالي را به سفره غذا دعوت نماييد زيرا ريز مغذي هاي موجود در آنها براي مقابله با عفونت هاي فصل سرما مانند سرماخوردگي و آنفولانزا عالي است.

برنامه غذايي سالم همچنين موجب عدم تغييرات وزني نيز مي شود زيرا اين حالت يكي از عوامل بروز چاقي است. براي حفظ تناسب اندام نيازي به رژيم هاي عجيب و غريب نيست و بايد هميشه كالري كافي دريافت شود.

شادابي و لذت از زندگي؛ كليد حفظ تندرستي

ورزش را مي توان بهترين راهكار را براي حفظ تناسب اندام و خلق و خوي خوب دانست. با اين توجيه كه هوا سرد است خود را گول نزنيد. بلكه جالب است بدانيد كه تمرينات جسماني مختصر باعث رهايي از استرس مي شود. تمرينات ورزشي متوسط همچنين سيستم ايمني را تقويت مي كند كه سلاحي عالي براي مقابله با عفونت هاي زمستان است.

البته ورزشي را انتخاب كنيد كه مورد علاقه تان باشد و در برنامه روزانه جاي بگيرد. زيرا لذت بردن نيز تاثير مثبتي بر سيستم ايمني بدن دارد.

منبع:www.Esante.fr

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.