رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دلایل سقوط هواپیمای آنتونف 140 در حوالی شهرک آزادی تهران در 19 مردادماه امسال را اعلام کرد و گفت: از کار افتادن موتور هواپیما دو ثانیه پس از پرواز یکی از عوامل اصلی سقوط بوده است.

دلایل سقوط آنتونف 140 پس از گذشت 49 روز اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، علیر ضا جهانگیریان امروز در نشست خبری در خصوص علت سانحه هواپیمای آنتونف 140 اظهار داشت: پس از سانحه موتور هواپیما را به آزمایشگاه منتقل کردیم و قطعات آن در حضور متخصصان سازنده هواپیما که از اوکراین آمده بودند باز شد، زیرا آنها باید در قبال خرابی موتور پاسخگو باشند.

وی با اعلام اینکه علت از کار افتادن موتور مورد بررسی قرار گرفت، افزود: یکی از دلایل از کار افتادن موتور گرمای شدید آن روز بود به طوری که در 19 مرداد ساعت 9 صبح دما به بیش از 38 درجه رسیده بود؛ عملکرد موتور با افزایش دما کاهش می یابد.

جهانگیریان افزود: ارتفاع فرودگاه مهرآباد از سطح دریا هم یکی از دلایل اختلال در عملکرد موتور بوده است که این دو عامل هر دو به عنوان عامل محیطی وجود داشتند.

وی با بیان اینکه موتور یکی از عوامل اصلی و سقوط این هواپیما بوده است، گفت: موتور از کار افتاده را به آزمایشگاه بردیم و موتور در حضور مقامات متخصص سازنده این هواپیما که از کشور اوکراین آمده بودند، باز شد.

معاون وزیر راه تصریح کرد: علت از کار افتادن موتور هواپیما با حضور شرکت طراح و سازنده تحت بررسی قرار گرفت، زیرا آنها باید پاسخگوی این اتفاق باشند.

جهانگیریان با بیان اینکه این هواپیما صبح آن روز از اصفهان تا تهران بدون اشکال پرواز داشته است، تصریح کرد: در تهران ساعت 9 و 20 دقیقه روی باند شروع به مسافرگیری می‌کند و دو ثانیه قبل از جدا شدن از زمین موتور سمت راست دچار اشکال می شود و در یک ثانیه نیروی جلو برنده به صفر می رسد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، افزود: زمان بلند شدن از زمین تنها زمانی است که هواپیما به نیروی تراست نیاز دارد و همین زمان یک موتور از دست می رود.

وی تصریح کرد: اما این دلیل نمی شود که هواپیما سقوط کند اما این شرایط، مشکلی برای خلبان به وجود می آید.

جهانگیریان با تاکید بر اینکه خلبان به موقع از رفتن موتور آگاه نشده است، اظهار داشت: در زمان بلند شدن هواپیما، خلبان و کمک خلبان باید به بخش‌های مختلف هواپیما توجه داشته باشند اما ظاهرا چند لحظه ای متوجه از کار افتادن موتور نشده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خلبان باید هواپیما را به سمت موتور چپ که موتور زنده هواپیما بود، سوق می داد، افزود: اگر یکی از موتورها از کار بیفتد، موتور دیگر 10 درصد تراست بیشتر پیدا می کند، ضمن آنکه وقتی موتور یک هواپیما از کار می افتد، هواپیما به سمت موتور خاموش پیچیده می شود.

جهانگیریان با بیان اینکه مهمترین کار خلبان این است که هواپیما را در مسیر مستقیم نگه دارد، بیان کرد: متاسفانه عواملی باعث شده که خلبان نتواند این کار را انجام دهد، زیرا هواپیما سرعت کافی را در زمان بلند شدن و زمان پرواز نداشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نیروی مقاوم موثر بر هواپیما اجازه افزایش سرعت را نداده و یکی از موتورها هم از دست رفته است، بنابراین خلبان نتوانست هواپیما را در مسیر مستقیم نگه دارد و افزایش ارتفاع دهد، بنابراین در 45 متر در سطح زمین به مدت یک و نیم دقیقه پرواز داشته و مدام هم به سمت راست منحرف شده است.

وی با اشاره به اینکه در این سانحه مجموعه ای از عوامل محیطی، خطای انسانی و اشکالات فنی منجر به حادثه شده است، گفت: موتور یکی از عوامل اصلی سانحه بوده که از کار افتاده است.

به گزارش مهر، در پی سقوط هواپیمای آنتونف 140 در حوالی شهرک آزادی تهران در 19 مردادماه امسال، 39 نفر کشته و 9 نفر مجروج شدند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    44 1
    دیگر چه چیزی از عوامل محیطی مقصر بوده است ؟!!! بگذارید داستانی از یک حادثه را تعریف کنم . دریکی از روزهای ماه رمضان 88 یکی از پرسنل ما در کنارراننده لیفتراک نشسته بود هنگان پیاده شدن پایش زیر چرخ آن رفنت وتمام استخوانهای قوزک ایشان خرد شد.نام نبرده 100 % مقصر بود زیرا مجاز نبود به عنوان سرنشین روی لیفتراک بنشیند کلی فکر کردیم وطوری صحنه سازی شد که درکنار لیفتراک راه میرفته و در یک لحظه به دلیل روزه ونخوردن سحری گیج رفته وزمین میخورد وهمزمان لیفتراک هم با دورزدن روی پای ایشان میرود به همین راحتی به حساب ماه رمضان تمام شد . میشه کارشناسان فوق بفرمایند چرا شرایط محیطی روی موتور سمت دیگر اثر نداشته است عجب موتوری بوده اون یکی !!! بیابید پرتقال فروش را تمنا دارم درمعرض نمایش قرار دهید که دلیل 100% بیجا میباشد
  • امیر IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    25 0
    باز هم همه تقصیرات گردن افرادی افتاد که نمی توانند از خود دفاع کنند خلبان مظلوم هواپیما و عوامل محیطی. راستی اگر این دو می توانستند جواب این گزارش را بدهند چه اتفاقی می افتاد؟!! بروید و دست بردارید یک کلامبه مردم بگویید دیگر سقوط کرده و دنبال دلیل هم نباشید.
  • امین IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    25 0
    پس نتیجه می گیریم کسانی که این هواپیمای در پیتی اوکراین را به ایرانآورده اند قاتل ایرانیان هستند وبای در حضور ملت ایران پاسخگو باشن.
  • شهروند تهرانی IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    8 0
    گفت از افاضات استاد ما چه عجب!پنجه باز کرد وگفت وجب؟جناب آقای جهانگیریان چرا باید از هواپیمایی استفاده کنید(آنتونف 140) که تا کنون این چند فروندی که در ایران سقوط کرده همگی بدلیل از کار افتادن یکی از موتورهایش بوده است ؟!!! ضمناً ارتفاع فرودگاه مهرآباد از سطح دریا و گرمای 38 درجه یک امر غیر نرمال و غیر طبیعی نبوده و اگر این هواپیما نمی توانسته در این شرایط که شرایط اقلیمی ایران است پرواز نماید چرا مجوز تولید و بهره برداری آن صادر شده است؟؟!باعث تاسف است که سازندگان این هواپیمای در پیت تا کنون از مردم یک عذر خواهی خشک و خالی هم نکرده اند وشمابه گونای صحبت می کنید که ظاهراًهیچ شعوری برای طرف مقابل خود قائل نیستید؟وآیادرست است که کارشناسان قبلاً با پرواز این هواپیما مخالفت نموده اندومسئولین از جمله شما نظرات کارشناسی را نادیده گرفته و دستوری مجوز صادر نموده اید؟؟؟!!!
  • هموطن IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    11 0
    کاش پس از 49 روز بررسی جواب قانع کننده تری داشتند. مردمو چی فرض کردن این مسئولین
  • زر IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    12 0
    واقعا که نمردین اینقدر تحقیق کردین تحقیق نمیکردین بهتر بود واقعا شرم نمیکشید با کدام اعتمادی مردم سوار هواپیماهاتون بشن. واقعا براتون متاسفم با این دلیل های مزخرفتون برید خودتونو حبس کنید و از عذاب وجدان بمیرید که حقتان هست
  • علي IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    4 0
    اگه ارتفاع از سطح درياي فرودگاه مهرآباد مورد داشت شصت سال قبل كه جانمايي آن توسط مجرب ترين شركتها و كارشناسان دنيا تعيين گرديده بود مشخص مي شد و لا اقل يك هواپيما در قبل از انقلاب سقوط مي كرد ! ضمنا گرماي ٣٨ درجه دماي بالايي نيست ! اگه اينطور بود كه مي بايست كليه فرودگاه هاي امارات و كويت و عربستان و همينطور كليه كشورهاي آفريقاي جنوبي و بعضي ايالتهاي آمريكا مثل تگزاس و آلاباما دائما بدليل گرماي بالا تعطيل مي شدند! ضمنا اگر اين هواپيما براي مناطق سردسير روسيه و اكراين طراحي شده است دليلي نداشت كه ما آنرا در كشور مان كه اختلاف آب و هوايي فاحشي با مناطق سيبري داريم استفاده كنيم! كساني كه بدون كارشناسي و حتي عقل سليم باني و باعث اين كار و جنايت عليه شهروندان مي شوند بايد محاكمه شوند. كاري كه اين آقايان كرده اند مثل اين مي ماند كه در آب و هواي ايران پنگوئن پرورش داد!!
  • حسین IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    2 0
    اون کسایی که به تحریم ها دامن زدند و می گفتن کاغذ پاره و این جور هواپیماهای بی کیفیت رو خریدند نمی خواند پاسخ بدن ؟ چرا تو مملکت کره و ژاپن فرد با این کار از کار بی کار میشه تو مملکت اسلامی حتی یه معذرت هم از مرد م نمی کنن کجایید بیاید پاسخ بدید
  • ملت IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    1 0
    جالبه! "با حضور شرکت طراح و سازنده"!!! تا قبل از سقوط که ساخت ایران بود! اسم این چیه؟ سفیدنمایی؟ بالا بردن خودباوری کاذب؟ افزایش اعتماد به نفس پوشالی؟ ثانیا، توی اوکراین دما هیچوقت به 38 درجه نمیرسه؟ اگر رسید همه هواپیماهشون سقوط میکنند؟ در مورد خودتون چی فکر میکنید؟ در مورد ملت چی فکر میکنید؟
  • l IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    واقعا خسته نباشید عرض میکنم . خیلی کاره دیسک کمرتون نزده بیرون از خستگی ... آخه هرکی سوار این هواپیما شده بود میگفت یک بار اومدیم با این دفعه اول و آخرمون بود !!! من موندم چرا به این هواپیما اجازه پرواز دادن . مقامات فرودگاه طبس باید جوابگو باشند .باید اجازه پرواز به این فرودگاه لغو گردد تا درس عبرتی برای مسئولین طبسی باشد.