رئیس جمهوری آرژانتین طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن حمایت از دولت مستقل فلسطینی، رویکرد کشورهایی همچون ایالات متحده در حمله به داعشی که پیشتر و برضد سوریه مورد حمایت واشنگتن بوده است را زیر سئوال برد.

سخنان بایکوت شده رئیس جمهوری آرژانتین در سازمان ملل

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری مرکوپرس، کریستینا فرناندز کرچنر، رئیس جمهوری آرژانتین در سخنرانی چهارشنبه گذشته خود در شورای امنیت سازمان ملل ضمن اعلام حمایت از یک دولت مستقل فلسطینی، رویکرد کشورهایی همچون  ایالات متحده در حمله به داعشی که پیشتر و برضد سوریه مورد حمایت واشنگتن بوده است را زیر سئوال برد.

کرچنر در این سخنان گفت: قدرت‌های بزرگ مفهوم دوست و دشمن را به صورتی بسیار آسان تغییر می‌دهند.

وی با انتقاد از رویکرد خشن در پیش گرفته شده برای مبارزه با تروریست‌ها گفت: با کوبیدن بر طبل جنگ نمی‌توان با تروریسم جنگید ... بلکه باید پیام صلح را انتشار داد.

رئیس جمهوری آرژانتین در ادامه با بیان این سئوال که "داعش و القاعده سلاح‌های خود را از کجا آورده‌اند؟ مبارزان آزادی‌خواه دیروز، تروریست‌های امروز هستند" سیاست‌های بین‌المللی ایالات متحده را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وی افزود: ما باید راهی برای مبارزه با تروریسم بدون فراموش کردن حقوق بشر بیابیم. سازمان ملل بایستی بار دیگر رهبری خود را در این موضوع به دست آورد. این تنها راهی است که ما می‌توانیم جهانی بهتر را برای فرزندانمان به جای بگذاریم.

رئیس جمهوری آرژانتین همچنین در سخنان خود در شورای امنیت سازمان ملل به شدت مواضع شورای امنیت و دولت آمریکا در قبال سوریه و ایران و حزب الله را به باد انتقاد گرفت.

رئیس جمهوری آرژانتین در سخنانش از مواضع شورای امنیت در صدور قطعنامه مربوط  به مبارزه با داعش انتقاد کرد و در حین سخنانش در یک اقدام کاملاً غیر متعارف و بر خلاف عرف شورای امنیت سازمان ملل مسئولان اقدام به قطع پخش سخنان وی کردند.

آن چه که در این مساله جالب تر بود این است که ترجمه همزمان این سخنان همزمان با قطع پخش زنده این سخنان قطع شد، و این به مثابه یک رسوایی آشکار برای این نهاد بین المللی تلقی می شود، چرا که سازمان ملل و شورای امنیت آن قرار است منبری جهانی برای بیان مشکلات کشورهای جهان باشد.

رئیس جمهوری آرژانتین در سخنانی که چهارشنبه گذشته در شورای امنیت به منظور تایید تشکیل ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم و داعش در عراق تشکیل شده بود موضوعی را مطرح کرد که همچون بمبی در این جلسه شورای امنیت صدا کرد و بازتاب داشت. وی در این سخنان چنین گفت: ما یک سال قبل بازهم جمع شده بودیم و شماها مدعی شده بودید که نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه یک نظام دیکتاتوری است و در آن زمان شما به مخالفان کمک کردید و از آنها حمایت می کردید، شما از مخالفانی حمایت می کردید که مدعی بودید انقلابی هستند، اما امروز چه شده است بازهم گردهم آمده‌ایم اما این بار جمع شده‌ایم تا آن انقلابیونی را که تا سال قبل از آنها حمایت می کردیم را سرکوب کنیم، با این تفاوت که امسال دیگر مطمئن شده ایم، این انقلابیون تروریست هستند، بنابراین الان متوجه شده‌اید که بسیاری از این گروه هایی که تا دیروز انقلابی خوانده می شدند در واقع گروه های فعال تروریستی هستند، آنها از تندرو به گروه های بسیار تندرو تر تغییر موضع داده اند.

رئیس جمهوری آرژانتین در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد : تا همین چند وقت قبل حزب الله را جزو فهرست های تروریستی قرار دادید، و بعد از مدتی دریافتید که حزب الله حزبی بسیار وسیع و گسترده است و از پذیرش و حمایت گسترده مردمی برخوردار است، حتی در لبنان هم رسمیت دارد.

وی افزود: در سال 1994 جمهوری اسلامی ایران را در حادثه وقوع انفجار در سفارت اسرائیل در بوینس آیرس به دست داشتن در این انفجار متهم کردید،‌ اما تحقیقات و بازرسی های ما این مساله را ثابت نکرد.

رئیس جمهوری آرژانتین همچنین در باره القاعده و افغانستان هم گفت: بعد از حوادث 11 سپتامبر تصمیم گرفتید با القاعده وارد جنگ شوید، حریم کشورهایی را در این رابطه نقض کردید و مردمان کشورهایی را قتل عام کردید و در عراق و افغانستان قتل عام هایی را به راه انداختید و جنایاتی را مرتکب شدید که آثار زیانبار آن کماکان در این کشورها حاکم است و این دو کشور هنوز هم در حال پرداخت هزینه ها و پیامدهای آن دو جنگ هستند.

وی همچنین با انتقاد از بهار عربی گفت: از این واقعه استقبال کردید و آن را در تونس و مصر و لیبی و کشورهای دیگر شعله ور تر کردید و اسلام تندرو را در این کشورها به قدرت رساندید و این امر با تصمیم و حمایت شما صورت گرفت، تا به امروز شهروندان این کشورها در حال پرداخت هزینه های روی کار آمدن تندروها به قدرت در این کشورها هستند، شما بودید که با این اقدامات نسنجیده آزادی ملت ها را به بازی گرفتید.

رئیس جمهوری آرژانتین همچنین به جنایات اسرائیل در نوار غزه اشاره کرد و در این باره هم گفت: از طریق حملات هوایی جنگنده های اسرائیلی به نوارغزه متوجه عمق فاجعه اسرائیل در غزه در حق اهالی این منطقه از خاک فلسطین بودیم و دیدیم که تعداد از اهالی بی دفاع غزه را اسرائیل قتل عام کرد، در این جنگ اسرائیل تلفاتی و خساراتی هم نداشت.

وی در پایان بار دیگر به موضوع "داعش" بازگشت و درباره تصمیمی که جلسه برای رسیدگی به آن تشکیل شده اشاره کرد و در این باره گفت: امروز برای صدور قطعنامه‌ای ضد "داعش" گردهم آمده ایم ولی به خوبی می دانیم قرار است با گروهی بجنگیم که از سوی بسیاری از کشورهایی که می شناسید مورد حمایت بوده است، این داعش با بسیاری از کشورهای عضو شورای امنیت هم پیمان بوده است.

در همین حین بود که پخش زنده تلویزیونی این نشست قطع شد و شبکه ها دیگر این سخنان را پوشش ندادند، و این اقدام نقضی آشکار و صریح حقوق اعضای شورای امنیت سازمان ملل در بیان مطالبشان به شمار می آید، البته تا این لحظه هم دولت آرژانتین هیچ موضع رسمی در قبال این مساله یعنی قطع پخش سخنان رئیس جمهوری آرژانتین صادر نشده است.

در این حین عدسی های دوربین خبرنگاران که به صورت همزمان تصاویری از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا را که خود نیز در این جلسه حاضر بود نشان می دادند و نشانه هایی از ناراحتی در سیمای وی و همراهانش که در صندلی های پشت وی نشسته بودند دیده می شد و اصلا از سخنان رئیس جمهوری آرژانتین راضی نبودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    8 0
    باید این مطلب را در تمام اینترنت پخش کنیم. نباید بگذاریم صدای این رییس جمهور شنیده نشود
  • سیدمحمد IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    8 0
    باز دم این زن آزادی خواه و با غیرت گرم ایشون از خیلی از مرد نما های حاضر در مجلس مرد تره ولی مطمئن باشید اینقدر لابی های صهیونیستی بهش فشار می آورند که خود به گفته خویش پشیمان می شود.