رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چه اشکالی دارد شکار گونه‌های جانوری طی دوره‌ای 4 تا 5 ساله ممنوع شود گفت: اگر لازم باشد مجلس برای حمایت از محیط بانان قوانین جدیدی وضع می‌کند.

ضرورت ممنوعیت ۵ ساله شکار گونه‌های جانوری
 
خبرگزاری فارس: ضرورت ممنوعیت ۵ ساله شکار گونه‌های جانوری
  •  

به گزارش  فارس‌، علی لاریجانی امروز در مراسم بزرگداشت محیط بان و اعطای درجات محیط‌ بانی که در سازمان محیط زیست که با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست و همچنین برخی مقامات کشوری و لشگری برگزار شد، با بیان اینکه باید به محیط زیست توجه جدی‌تری صورت گیرد اظهار داشت: توجه جدی به محیط زیست نیاز کشور است نه اینکه امری تفننی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محیط زیست سازمان تفننی برای کشور نیست افزود:‌ این سازمان یک سازمان ضروری برای کشور محسوب می‌شود و حفاظت از نظم طبیعی کشور بر عهده این سازمان است.

وی با بیان اینکه خداوند نظمی را در نهاد طبیعت قرار داده است افزود: انسان نیز بخشی از همین نظم است این در حالی است که در دوران جدید بر اساس دخالت انسان این نظم تغییر یافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت در صنعت و تکنولوژی ادامه داد: برخی مباحث از جمله پیشرفت و صنعت برای انسان به وجود آمده و این نظم طبیعت را بر هم زده است و باعث افزایش دخالت انسان در منابع طبیعی شده است.

وی با اشاره به تغییر آب و هوا در جهان گفت:‌ تغییرات آب و هوایی در جهان نظم طبیعی را بر هم زده ضمن آنکه به دنبال تغییرات صورت گرفته شاهد این هستیم که برخی از گونه‌های جانوری به کلی از بین بروند.

لاریجانی با بیان اینکه انسان‌ها با این طبیعت و نظم آرامش می‌یابند گفت: در صورت نبود نظم در طبیعت آرامشم انسان‌ها نیز از بین می‌رود و اضطراب و نگرانی جایگزین آن می‌شود. البته امروز شاهد افزایش اضطراب و ناآرامی بشر در جهان امروز به دلیل فاصله گرفتن از طبیعت هستیم.

به گفته وی امروزه بشر دنبال فرصت یافتن برای رفتن به سفر است و این بیانگر این است که انسان سفر می‌کند تا با طبیعت همساز شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان محیط زیست سازمانی مهم است ادامه داد: در کنار حفاظت از منابع طبیعی و حیات وحش چاره‌ای نیست در مواقعی به دلیل توسعه کشور توسعه شهرنشینی را بپذیریم.

وی گفت: احداث جاده از دل طبیعت و ایجاد کارخانه‌ها در مکان‌های طبیعی از جمله مواردی است که با توسعه کشور همراه است اما باید توجه داشت محیط زیست باید هزینه‌های توسعه را در مواقعی بپذیرد.

لاریجانی متذکر شد: هم اکنون در بسیار از کشورها برای توسعه حداقل هزینه‌ها را در خصوص سازمان محیط زیست در نظر می‌گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه بخشی از توسعه ضروری است و چاره‌ای جز پذیرش ندارد ادامه داد: البته در این میان بخشی نیز غیر قانونی و غیر ضروری است که باید جلوی آن گرفته شود.

لاریجانی گفت:‌افرادی که با سلاح به جان طبیعت می‌افتند از طبیعت سوء استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به سختی کار محیط‌بانان گفت:‌ محیط‌ بانان رابط قوه قضائیه هستند و نباید در حال خدمت دچار مشکلات شوند.

لاریجانی در ادامه خطاب به ابتکار اظهار داشت: اگر احتیاج است در این باره قانونی جدیدی وضع شود پیشنهادات خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهید چرا که محیط‌بانان باید مورد حمایت قانونی قرار گیرند تا با روحیه مناسب فعالیت و خدمت کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مناطق جنگلی کشور بسیار محدود است گفت: با توجه به مشکلاتی که در حیطه نزولات آسمانی وجود دارد باید از منابع طبیعی و جنگل‌ها به عنوان ظرفیت‌های طلاگونه استفاده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این که شکارها گونه‌های جانوری را از بین برده است اضافه کرد: بنده گاهی کوه‌نوردی می‌کنم و در مسیر با پوکه‌ فشنگ‌ها که توسط برخی افراد برای شکارهای غیر موجه روی زمین افتاده،‌مواجه می‌شوم.

لاریجانی متذکر شد:‌چه اشکالی دارد طی 4 تا 5 سال شکار گونه‌های جانوری ممنوع شود. این امر از نظر شرعی نیز ممکن است مشکل داشته باشد و از نظر شرعی خلاف باشد.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی هم اکنون کمتر کسی است که برای گذران معیشت خود شکار کند.

وی با اشاره به حمایت مجلس برای حفاظت از جنگل‌ها و صیانت از گونه‌های جانوری ادامه داد: باید از شدت گرفتن تخریب جنگل‌ها جلوگیری شود به گونه‌ای که در این باره ضوابط مقطعی وضع شود.

وی درباره سرمایه‌گذاری برای محیط زیست اظهار داشت: زمانی ممکن است این بحث حاشیه نشین توسعه محسوب شود اما اگر به مباحث زیست‌محیطی به عنوان متن توسعه توجه نکنیم نمی‌توانیم به توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید مسئله محیط جزء متن توسعه محسوب شود ادامه داد:‌البته چاره‌ای نیست برای رفع بیکاری گام‌های بلند در توسعه صنعتی داشته باشیم اما باید ملاحظات زیست‌محیطی رعایت شود.

وی با بیان اینکه کشور به لحاظ دارا بودن معادن بسیار غنی است ابراز داشت: باید از معادن درآمدزایی صورت گیرد تا مشکلات زیستی حل شود.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقا نرخ رشد اقتصادی کشور گفت:‌ باید درآمد کسب شود تا به توسعه دست یابیم البته هم اکنون وضع درآمدی کشور مناسب نیست و بیشتر اتکا به نفت است.

وی یادآور شد: امسال در برنامه ششم به معادن توجه خاصی می‌شود البته توسعه معادن با نطر گرفتن  لوازم آن از جمله احداث جاده میسر می شود.

رئیس مجلس اظهار داشت:  البته بودجه سازمان محیط زیست تا جایی که امکان دارد افزایش می‌یابد و در این باره لازم است جهش هایی توسط مسئولان سازمان محیط زیست صورت گیرد.

لاریجانی گفت: هم اکنون دولت لایحه‌ای برای تبصره‌های مختلف بودجه ارائه داده است که هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و این روزها می‌تواند پیشنهادات را به کمیسیون بودجه دهد.

-

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.