پیشنهاد سردبیر

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: برای دسترسی به هدف تعیین شده در سند چشم‌انداز 1404 باید نهضت هتل‌سازی راه بیاندازیم.

باید نهضت هتل‌سازی راه بیاندازیم/ از سند چشم‌انداز عقب‌ هستیم
به گزارش ایسنا، «مسعود سلطانی‌فر» درباره اینکه طبق آمار، ایران از لحاظ جاذبه‌های طبیعی و گردشگری جزو پنج کشور اول دنیاست، گفت: بخش خصوصی در ایران از جمله هتل‌داران، آژانس‌ها و تورگردان‌ها بسیار علاقه‌مند و فعال هستند. ما در گردشگری به ظرفیت بالا و منحصر به فردی رسیده‌ایم. از لحاظ ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی جزو 10 کشور اول جهان هستیم، البته به لحاظ بالقوه جزو دو یا سه کشور اول محسوب می‌شویم.

وی اظهار کرد: از سال 1309 که اولین کاوش‌ها در ایران صورت گرفت، تاکنون کمتر از چهار درصد بناها و مکان‌های تاریخی را کشف کرده‌ایم و بعضی‌ها را توانسته‌ایم مرمت کنیم. البته خیلی از این بناها ناشناخته مانده و در دل خاک قرار دارند.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه ایران از جاذبه‌های مذهبی و زیارتی متعددی در مشهد، قم و شیراز بهره می‌برد، گفت: سال گذشته بیش از دو میلیون گردشگر مذهبی وارد ایران شدند که انتظار می‌رود امسال این رقم افزایش بیشتری داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر شمال کشور نیز برای اعراب کشورهای حوزه خلیج‌فارس بسیار جذاب شده است. علاوه‌بر این، بازدید از کویر و تورهای کویرگردی نیز یک ظرفیت تلقی می‌شود، چرا که گردشگران اروپایی که معمولا خودشان جاذبه‌های سرسبزی دارند، بسیار علاقه‌مندند تا برای آشنایی با پدیده کویر و تماشای آن از نزدیک به ایران بیایند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه از لحاظ مجموع جاذبه‌های گردشگری از جمله توریسم پزشکی جزو 10 کشور اول دنیا هستیم گفت: ایران از لحاظ درآمد و شاخص رقابت‌پذیری در رتبه‌های پایینی قرار دارد، به طوریکه از لحاظ درآمد ما در رتبه 50 تا 55 دنیا و از لحاظ شاخص رقابت‌پذیری در رتبه 96 تا 98 قرار داریم. هر چند در سال 2013 ما 14 پله در مقایسه با سال پیش از آن رشد داشته‌ایم.

سلطانی‌فر که در گفت‌وگوی خبری شبکه دو سیما صحبت می‌کرد، افزود: در سال گذشته مجموع درآمد گردشگری، تفریحات، سرگرمی‌ها و اوقات فراغت در کشورهای جهان به 6500 میلیارد دلار رسید که از این رقم حدود 1250 میلیارد دلار صرف گردشگری شد. به طور معمول ایران باید سه تا چهار درصد از درآمد جهانی گردشگری سهم داشته باشد. اگر مبنا را جمعیت و وسعت خاک قرار دهیم، در آن صورت این رقم باید برای کشور ما بین 12 تا 40 میلیارد دلار باشد. این در حالیست که در سال گذشته توریست‌هایی که وارد کشور شدند حدود 4.5 میلیون نفر بودند که 6 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشت که این فقط نیم‌درصد از سهم جهانی گردشگری برای ما بود.

وی با اشاره به این که در سال گذشته تعداد گردشگرانی که از ایران به خارج از کشور رفتند دو برابر تعداد گردشگران ورودی به کشور بوده است و باید در این زمینه توازن صورت بگیرد گفت: در سال گذشته حدود هفت میلیون نفر از ایران به عنوان گردشگر به خارج رفتند که حدود هفت تا هشت میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد. ما باید استراتژی خاصی برای جذب گردشگر در جهت توسعه فرهنگی و تأمین ارز بخش‌های مختلف کشور داشته باشیم. امروزه حدود 8 درصد GDP کشورها و حدود 10 درصد اشتغال از بخش گردشگری تأمین می‌شود، به همین دلیل باید به سرعت زیرساخت‌ها را گسترش داد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه بیان کرد: طبق سند چشم‌انداز، در سال 1404 باید میزبان 20 میلیون گردشگر باشیم و درآمد گردشگری کشور باید بین 25 تا 30 میلیارد دلار باشد، اما به دلایل مختلف و مشکلات زیاد طی 9 سال اخیر از برنامه سند چشم‌انداز عقب‌ افتاده‌ایم. ما اکنون با کمبود مراکز اقامتی و هتل‌ها، محدودیت حمل و نقل، محدودیت پرواز مستقیم از کشورها و همچنین اماکن پذیرایی مناسب برای گردشگران خارجی مواجه هستیم. به طور کلی در همه بخش‌ها مشکل داریم که علت اصلی آن تحریم است. در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها پرواز مستقیم به پایتخت کشورها نداریم، هواپیماهای خوب ما زمین‌گیر شده‌اند و سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه زیرساخت گردشگری انجام نمی‌شود.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه به لطف تدابیر دولت جدید و رویکرد خوب آن رشد ورود گردشگران خارجی بسیار سرعت یافته است، گفت: در 6 ماهه اول سال 93 ما رشد 204 درصدی را در زمینه ورود گردشگران خارجی در قالب تور داشته‌ایم؛ به طوری که تمام هتل‌های چهار و پنج ستاره شهرهای تاریخی و بزرگ مانند اصفهان و شیراز تا سال آینده پُر شده است.

وی اظهار کرد: پنج هتل چهار و پنج ستاره در اصفهان و 9 هتل در شیراز داریم که جوابگوی گردشگران خارجی نیستند، تا جاییکه به خاطر ظرفیت محدود هتل‌های چهار و پنج ستاره درخواست کردیم گردشگران خارجی در تورها دیگر ثبت‌نام نکنند. برای دسترسی به اهداف تعیین شده در سند چشم‌انداز طی 11 سال آینده تعداد هتل‌های چهار و پنج ستاره باید سه برابر افزایش یابد، به همین دلیل باید یک نهضت هتل‌سازی راه بیاندازیم. بسیاری از هتل‌های در دست احداث مشکل مالی داشتند اما با کمک‌هایی که در بودجه و همچنین صندوق توسعه ملی شد سعی در تکمیل هتل‌های نیمه‌کاره داریم. به طور کلی برای آنکه پاسخگوی گردشگران خارجی در 11 سال آینده باشیم سالانه باید بین 25 تا 30 هتل جدید بسازیم و در این راه تعامل خوبی با دولت، مجلس و فراکسیون فرهنگی داریم.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در زمینه احیا، مرمت و بازسازی اماکن تاریخی با کمبود منابع مالی مواجه هستیم. برای مرمت و بازسازی هر یک از 31 هزار بنای تاریخی موجود میانگین پنج تا 10 میلیارد تومان نیاز است که حدودا رقمی بین 150 تا 300 هزار میلیارد تومان احتیاج است. سالانه در این بخش ما به بودجه‌ای بین 10 تا 15 هزار میلیارد تومان نیاز داریم، در حالی که اعتبار ما اکنون حدود پنج درصد از این رقم است. به همین جهت با توجه به محدودیت بودجه، رویکرد ما استفاده از بخش خصوصی است. طی هفت‌ هشت ماه اخیر با جدیت به دنبال مشارکت با بخش خصوصی برای احیا، مرمت و راه‌اندازی بناهای تاریخی بوده‌ایم و این اماکن را 10 تا 15 ساله به بخش خصوصی اجاره می‌دهیم.

سلطانی‌فر درباره تخریب بناهای تاریخی در کشور گفت: دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند. البته برخی مواقع آگاهانه یا ناآگاهانه اتفاقاتی می‌افتد که ممکن است به محوطه‌ها و سایت‌ها صدمه بزند. ما قانون محکمی داریم و دستگاه قضا نیز همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته است. با این حال برای حفظ اماکن تاریخی با عزم و اراده جدی نیاز است.

وی درباره صدماتی که به آثار تاریخی چون تخت جمشید و سیلک وارد می‌شود و حریم آن‌ها رعایت نشده گفت: نگهداری از این آثار تاریخی طی سال‌های اخیر فراز و نشیب‌هایی داشته و تعرضاتی به آن‌ها شده است. همه مجموعه بسیج شده‌اند تا این عقب‌ماندگی‌ها جبران شوند. با وجود بودجه محدود همه تلاش می‌کنند تا ضریب بهره‌وری بیشتر شود. میزان آسیب‌پذیری آن‌ها زیاد است و احتیاج است تا به طور مستمر ترمیم و بازسازی شوند، چرا که از یک طرف ترمیم و از طرف دیگر دچار تخریب می‌شوند.

سلطانی‌فر همچنین درباره توزیع و پراکندگی سفر در کشور و اینکه در تعطیلات مردم فقط به یک نقطه از کشور می‌روند، بیان کرد: باید ساماندهی مکانی و زمانی انجام شود. ما مقاصد گردشگری را که قبل از انقلاب هشت تا 9 مورد بوده‌اند به همه جا تسری دادیم؛ به طوری که برای مثال در تعطیلات عید فطر در شهرکرد چندصدهزار گردشگر حضور داشتند. البته با اختصاص بسته‌های تشویقی و تخفیفات باید توزیع سفر انجام شود. برای مثال به بازنشستگان که حدود 4.5 میلیون نفر هستند تخفیفاتی برای سفر ارائه شود و دانشجویان نیز در طول ترم‌های دانشگاهی به اردوهای گردشگری بروند. اصل گردشگری داخلی توزیع مکانی و زمانی است.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.