پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: مدتهاست که دولتمردان تلاش دارند تا ارز را درکشور تک نرخی کنند ؛ مساله ای که در دولت نهم ودهم نیز بیان شد اما تنها ثمره اش افزایش قیمت بیش از حد دلار دربازار ازاد بود حتی در برهه ای نیروهای انتظامی هم وارد بازار شدند و جمشید بسم ا... و امثال اورا گرفتندو بردند ، اما هرگز اتفاقی که انتظارش را میکشیدند رخ نداد تااینکه عمر دولت دهم پایان یافت و تفاوت میان نرخ دولتی و ازاد ارز همچنان بیش از هزار تومان ماند.

ارز تک نرخی با قیمت دولتی یا بازار آزاد/آیا مذاکرات بی نتیجه بازار دلار را تحت تاثیر قرار میدهد؟/ ارز تک نرخی؛ آرزوی بانک مرکزی، رویای بخش تولید

اما دردولت یازدهم که مردی بانکدار ریاست بانک مرکزی را برعهده گرفت بازهم دربر همان پاشنه میچرخد و بازهم شعارها از همسان کردن قیمت ارز سخن گفته میشود این درحالی است که مردان اقتصادی دولت تدبیر وامید به وضوح نمیگویند که منظورشان از همسان سازی قیمت ارز افزایش قیمت تا ارز آزاد است یا کاهش قیمت بازار ازاد.

در این راستا سخنگوی دولت گفت: به‌هیچ‌وجه بانک مرکزی در راستای یکسان‌سازی نرخ ارز به‌دنبال رساندن نرخ مبادله‌ای به بازار نیست، بلکه باید بازار خود را با سیاست‌ها تنظیم کند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی با انتقاد به انتشار برخی اخبار نادرست در خصوص افزایش قیمت ارز از سوی برخی رسانه‌ها، گفت: متأسفانه برخی از رسانه‌ها به آثار مطالب کذب و بی‌اساس توجه نمی‌کنند و هفته گذشته حرفی بی‌اساس و سراسر دروغ در خصوص نرخ ارز در آینده اعلام شد که دولت ضمن تکذیب این حرف نادرست بر تثبیت نرخ ارز تأکید دارد.

وی ادامه داد: دولت به‌تدریج سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز را دنبال می‌کند تا نرخ ارز در بازار آزاد به نرخ مبادله‌ای در بانک مرکزی نزدیک شود و در این راستا به‌هیچ‌وجه بانک مرکزی به‌دنبال رساندن نرخ مبادله‌ای نسبت به بازار آزاد نیست و منفعلانه عمل نخواهد کرد، بلکه این بازار است که باید خود را با قیمت نرخ بانک مرکزی تنظیم کند.

***6ماه پس از ثبات بازار

در همین رابطه ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفته است در حال حاضر در این مسیر حرکت می‌کنیم که نرخ تورم و ثبات در بازار ارز نیز مهر تاییدی بر این موضوع است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی دیگر از نیازهای تک نرخی شدن ارز تنظیم ارتباطات بین‌المللی و شبکه کارگزاری نظام بانکی است اعلام کرده است که بعد از شفاف‌شدن مسائل بین‌المللی این مهم می‌تواند حاصل شود. ممکن است در حال حاضر همه شرایط این کار فراهم شود اما تلاش داریم این کار همراه با ثبات انجام شود؛ در عین حال به سیاست تک نرخی کردن ارز هم خیلی نزدیکیم.

سیف در ارتباط با زمان تک نرخی شدن ارز گفته است یکی از دستاوردهای ارزشمند دولت یازدهم کنترل و کاهش تورم است.مردم باید بدانند که تورم به معنای افزایش قیمت است و کاهش تورم یعنی اینکه روند افزایش قیمت کاهش پیدا می کند و تورم تک رقمی موجب تولید جدید می شود.

به گفته ریس کل بانک مرکزی در حال حاضر آمادگی تک نرخی شدن دلار در کشور با وجود ثبات در بازار ارز هست، اما باید از نظر تثبیت در شرایط روابط بین المللی نیز مطمئن شویم که اگر این اطمینان حاصل شد به فاصله ۶ ماه می توانیم نرخ را انتخاب کرده و اقتصادمان را به سمت یک بازار با ثبات حرکت دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که مبنای قیمت ارز آزاد چیست گفته است تعادل عرضه و تقاضا مبنای قیمت ارز آزاد است. تعادل اقتصاد در هر زمان بستگی به نرخ ارز داشته و بانک مرکزی تنها این نرخ ارز را به تعادل و ثبات می رساند.

در این رابطه سیف در مورد نحوه فعالیت‌های مرکز مبادلات ارزی کشور و برنامه این بانک برای این مرکز می گوید بانک مرکزی به دنبال حذف مرکز مبادلات ارزی نیست بلکه برنامه جامعی برای گسترش فعالیت‌های این مرکز دارد. این بانک پیگیر توسعه فعالیت‌های مرکز مبادلات ارزی است، زیرا این مرکز نقش مهمی در ایجاد آرامش و ثبات در بازار ارز دارد.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه مرکز مبادلات ارزی یک حرکت مثبت برای ساماندهی بازار ارز است، گفته است بانک مرکزی در فکر گسترش فعالیت‌های این مرکز است. طرح جامع مذکور را برای توسعه فعالیت های مرکز مبادلات ارزی در آینده به اجرا در خواهد آورد.

***یکسا‌ن‌سازی نرخ ارز در ۲سال امکان‌پذیر نیست

مرکز پژوهش‌های مجلس در تحلیل مفصلی نسبت به بسته خروج غیرتورمی از رکود، اجرای سیاست‌های معافیت مالیاتی در جهت حمایت از تولید و حذف شکاف نرخ ارز مبادله‌ای و بازار را در مدت ۲سال غیر قابل اجرا ارزیابی کرد.

در بخش سیاست‌های ارزی، مدیریت نرخ ارز به‌وسیله افزایش اثرگذاری ابزارهای کنترلی بانک مرکزی، کاهش شکاف میان نرخ ارز بازار و مبادله‌‌ای و تعدیل نرخ ارز متناسب با تورم اصلی‌‌ترین راهبردهای دولت بیان شده است. کمتر کارشناسی را می‌‌توان یافت که به کلی این سه راهبرد اقتصادی در زمینه ارز را رد کند. مهمترین ملاحظه‌‌ای که در این رابطه وجود دارد زمان است که جای آن به کلی در گزارش دولت خالی است.

به‌عنوان مثال مشخص نشده است که رفع شکاف موجود میان نرخ ارز مبادله‌‌ای و بازار چه زمانی صورت می‌‌گیرد. واضح است زمانی که مشکلات مربوط به تحریم‌‌های اقتصادی رفع شده و درآمدهای ارزی کشور افزایش یابد امکان تحقق این هدف فراهم می‌‌شود. با این حال، درست در همین زمان است که ممانعت از کاهش نرخ ارز حقیقی با هدف کنترل تورم و حتی رشد اقتصادی کوتاه‌‌مدت دشوار می‌‌شود. علاوه‌بر این در حال حاضر نیز میان سیاست ارزی بیان شده با برخی اهداف دیگر تعارضاتی وجود دارد.

به‌ عنوان مثال حفظ نرخ ارز موجود و حتی افزایش آن با نرخ تورم برمبنای سیاست بیان شده با اهداف مطرح شده در زمینه افزایش صادرات غیرنفتی سازگاری دارد، اما می‌‌تواند با هدف اصلی یعنی خروج غیرتورمی از رکود در دوره مورد نظر در تعارض باشد.

***بازار ارام شد

در این باره اکبر کمیجانی در گفتگو با مهر با اشاره به آرامش و پایداری که در حال حاضر در بازار ارز کشور ایجاد شده است، گفت: در راستای اجرای این برنامه از هر نوع ناپایداری که بخواهد در بازار ایجاد شود، جلوگیری و امتناع خواهیم کرد.

قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تمام تلاش بانک مرکزی حفظ آرامش در بازار ارز است، افزود: با این وجود ما مصمم به اجرای برنامه یکسان سازی نرخ ارز هستیم و این امر یکی از اهداف ما محسوب می شود.

وی، یکی از برنامه های مهم در این زمینه را تک رقمی کردن نرخ تورم دانست و ادامه داد: بانک مرکزی سعی دارد که نرخ تورم را به سطحی مناسب برساند و علاوه بر آن یک اطمینان و پایداری در نرخ تورم برای اجرای چنین برنامه ای حاصل شود.

این مقام مسئول دربانک مرکزی درآمدهای ارزی کشور ناشی از نفت را نکته مهمی ارزیابی کرد و گفت: در عین حال روابط ایران با سایر کشورها هم در این موضوع تاثیر گذار است و باید آن را نیز در نظر گرفت.

*** تک نرخی شدن ارز در سال آتی

این درحالی است که مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در یک سال گذشته توانسته ایم نوسانات نرخ ارز را به حداقل برسانیم، گفت: متوسط نرخ ارز در 12 ماهه منتهی به مرداد ماه سال جاری حدود 5.6 درصد کاهش یافته است.

ابوالفضل اکرمی، درباره وضعیت بازار ارز، افزود: هم اکنون واریانس(سنجش پراکندگی) نرخ ارز حدود 70 درصد کاهش یافته برهمین اساس بانک مرکزی توانسته است تلاطمات بازار ارز را کنترل کند.

به گفته وی، کاهش تلاطمات بازار ارز نه تنها با مداخله در بازار ارز انجام بلکه بدون تزریق منابع آن چنانی ارز محقق شده که البته می توان گفت کاهش نرخ تورم یکی از نتایج آن است.

اکرمی درباره دلایل وجود نرخ دلار هزار تومانی در دهه 80 در بازار، اظهار داشت: این نرخ با تزریق منابع ارزی تعیین شده بود.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه، این بانک از سال گذشته کاهش نوسانات نرخ ارز را جزو برنامه های خود قرار داده بود، اظهار داشت: برهمین اساس بانک مرکزی خواستار کاهش نوسانات نرخ ارز و معقول و منطقی کردن آن بود تا تولیدکنندگان بتوانند در این شرایط به فعالیت خود ادامه دهند.

این مقام مسوول در بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا تک نرخی شدن براساس برنامه ها در نیمه دوم سال جاری اجرایی می شود یا خیر، تصریح کرد: یکسان سازی نرخ ارز به معنای آن است که نرخی واحد و به صورت یکسان در اقتصاد ساری و جاری می شود تا تفاوت نرخ در بازار آزاد و رسمی بیشتر از بعلاوه و منهای دو درصد نباشد.

وی ادامه داد: باید شرایطی مهیا شود تا نرخی را که بانک مرکزی برای ارز اعلام می کند بتواند با همان نرخ نیاز اقتصاد کشور را جواب دهد که البته این امر در سال 81 اتفاق افتاد و در آن زمان وقتی نرخ ارز حدود 790 تومان اعلام شد بانک مرکزی حاضر بود با همین نرخ هم ارز را خریداری و هم به فروش برساند.

اکرمی تصریح کرد: برای تک نرخی کردن ارز باید به سمتی حرکت کنیم که پرتفوی مناسبی از ذخایر را داشته و به ثبات نسبی رسیده باشیم ضمن آنکه موارد مربوط به مذاکرات هسته ای نیز باید به سرانجام رسیده باشد و در آن زمان به سمت نرخ تعادلی حرکت کرده و نرخ ثابت و یکسان را اعلام کنیم.

وی تاکید کرد: هرچند بانک مرکزی تک نرخی شدن ارز را تعقیب می کند اما اجرای آن در سال جاری بعید به نظر می رسد ولی احتمالا این امر در سال آتی اجرایی خواهد شود.

***بساط رانت‌های برچیده می شود

در این راستا یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با مثبت ارزیابی کردن سیاست یکسان سازی نرخ ارز گفت: تک نرخی شدن ارز نرخ تورم را کنترل و از رانت خواری ها در اقتصاد جلوگیری می کند بنابراین سیاست بانک مرکزی در حرکت به سوی یکسان سازی نرخ ارز قابل دفاع است.

سعید اربابی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با مثبت ارزیابی کردن حرکت بانک مرکزی به سمت یکسان سازی نرخ ارز ،گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور باید نظام ارزی شناور مدیریت شده باشد بنابراین یکسان سازی نرخ ارز باید در قالب این موضوع انجام شود.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز و نیکشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تجربه نشان داده یکی از عوامل بی ثباتی در اقتصاد کشور، وجود ارز چند نرخی بوده، بنابراین یکی از لازمه های ایجاد ثبات اقتصادی یکسان سازی نرخ ارز در بازارها است.

وی با بیان اینکه یکسان سازی نرخ ارز از بسیاری از رانت خواری ها در کشور جلوگیری می کند، افزود: یکسان سازی نرخ ارز به معنی عدم حمایت از بخش تولید نیست به دلیل اینکه تفاوت بالا در قیمت ارز یکی از دلایلی بوده که همواره به بخش تولید کشور ضربه می زند.

اربابی در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه آیا بانک مرکزی می تواند در یکسان سازی نرخ ارز موفق شود یا خیر؟ گفت: پیگیری سیاست یکسان سازی نرخ ارز از سوی بانک مرکزی موضوع قابل قبول بوده اما آنچه مشخص است باید این بانک شرایط این کار را بصورت کارشناسی و دقیق فراهم کند.

وی ادامه داد: روند صعودی فروش نفت در ماههای گذشته و همچنین علائم مثبت حاصل از افزایش نسبی صادرات می تواند شرایط را برای یکسان سازی نرخ ارز فراهم کند.

اربابی با بیان اینکه ارز تک نرخی یکی از عوامل موثر در کنترل نرخ تورم است، افزود: باید توجه داشت در حال حاضر تفاوت نرخ ارز مبادله ای با نرخ آزاد زیاد نیست که با یکسان سازی نرخ ارز بخش تولید کشور متضرر شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: اگر بانک مرکزی در موضوع یکسان سازی نرخ ارز در قالب نظام ارزی شناور مدیریت شده موفق شود وضعیت تولید کشور نیز بهبود می یابد./

***هشدارهای صنعتگران

این درحالی است که نایب رییس خانه صنعت و معدن ایران گفت: سیاست‌های یکسان‌سازی نرخ ارز باید به شکلی تدوین و ترسیم شود که بخش تولید آسیب نبیند.

منوچهر توسطی ، درخصوص حرکت بانک مرکزی به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز و در پاسخ به اینکه آیا بانک مرکزی می‌تواند در یکسان‌سازی نرخ ارز موفق شود یا خیر؟ اظهار کرد: فاصله نرخ ارز رسمی با نرخ ارز در بازار آزاد نشان‌دهنده این نکته است که در سیاست‌های تعیین نرخ ارز خیلی درست عمل نکرده‌ایم و گرنه هیچ دلیلی ندارد که این فاصله زیاد را بین نرخ بازار و نرخ رسمی بانک مرکزی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: یکسان‌سازی نرخ ارز در مجموع خوب است و جلوی بسیاری از فعالیت‌های کاذب بازار ارز را می‌گیرد.

توسطی توضیح داد: نقدینگی در خرید و فروش ارز به جای کاربرد در تولید، بلوکه کردن ارز به جای کاربرد در فعالیت‌های تولیدی، واهمه صادرکنندگان از صادرات با نرخ ارز رسمی و اتلاف وقت و انرژی فعالان اقتصادی و مسئولان در بازار، یک نوع فساد ایجاد می‌کند به همین منظور باید ارز تک نرخی شود یا فاصله ناچیزی بین نرخ ارز رسمی با نرخ ارز در بازار آزاد وجود داشته باشد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی گفت: تأمین بسیاری از مواد اولیه، قطعات واسطه‌ای و نیازهای تولید کشور از طریق واردات انجام می‌شود؛ بنابراین اگر قرار باشد این واردات از طریق نرخ جدید افزایش یابد و تک نرخی شود مضراتی را برای بخش تولید به همراه خواهد داشت.

وی افزایش قیمت تمام شده تولید و کاهش رقابت در تولید‌کنندگان به تبع افزایش قیمت را به عنوان دو مورد از مضرات تک نرخی شدن نرخ ارز برشمرد و افزود: نرخ بالاتر ارز، نقدینگی ریالی بیشتری را می‌خواهد؛ بنابراین در شرایط کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، تولید دچار مشکل می‌شود.

توسطی تصریح کرد: در عین حال که با تک نرخی شدن ارز موافقیم اما سیاست‌های دولت باید به نحوی باشد تا افرادی که ارز را برای تأمین مواد اولیه تولید مصرف می‌کنند، دچار مشکل نشوند.

وی گفت: به طور طبیعی بالا رفتن نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر افزایش قیمت‌های داخلی دارد بدون اینکه چیزی در آن تأثیر گذاشته باشد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی خاطرنشان کرد: تک نرخی‌شدن ارز به احتمال قوی به طرف نرخ بازار آزاد می‌رود و منجر به افزایش قیمت و در نهایت تورم می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.