پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: سه هفته تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس کار دست انان داد تا تلویزیون با انتشار یک گزارش خبری این تعطیلات را زهرشان کندو انها درمقابل علامت سوال مردم قرار دهد که این چه مجلسی است که نمایندگانش از قشر معلم هم بیشتر تعطیلی دارندو هر هفته به بهانه ای تعطیل میکنند انهم درشرایط حساس اقتصادی و سیاسی کشور.

تعطیلات سه هفته ای نمایندگان دردسرساز شد/دعوای مجلس با صداوسیما بخاطر یک گزارش/به خانه ملت ضربه میزنند تا از دولت انتقاد کنند

 

این درحالی است که نمایندگان مجلس بر این باورند که هیچ ساعتی و هیچ روزی تعطیل نیستندو روزهایی که مجلس تعطیل است درحوزه انتخابیه خود و درحال خدمت به مردمی هستند که بارای انها راهی خانه ملت شده اند.

***گلایه نمایندگان از رسانه ملی

دراین راستا نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انتقاد از عملکرد رسانه ملی در مورد پوشش اخبار مربوط به مجلس و ادعای تعطیلی 3 هفته‌ای نمایندگان برای مسافرت و تفریح یک گلایه عمومی است که بسیاری از همکاران آن را مطرح کرده‌اند.

محمدرضا باهنر با اشاره به اینکه گلایه از صداوسیما به خاطر انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی مجلس و اینکه نمایندگان در طول این مدت هیچ کاری انجام نداده‌اند یک گلایه عمومی است و همه نمایندگان در این‌خصوص سوال می‌کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم تصریح کرد: موضوع مورد سوال نمایندگان این است که چرا رسانه ملی نسبت به مجلس شورای اسلامی که تجلی مردم‌سالاری دینی است، اینگونه برخورد می‌کند.

وی تاکید کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم خیلی از نمایندگان در طول این تعطیلات 3 هفته‌ای حتی فرصت نکرده‌اند به سفر 3 روزه‌ای زیارت امام رضا (ع) بروند و آنگونه که صداوسیما ادعا می‌کند، نیست.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: تقاضای ما این است که رسانه ملی اگر موارد ایجابی در مورد عملکرد نمایندگان مجلس را پوشش نمی‌دهد، صحبت از تعطیلی مجلس و اینکه نمایندگان هیچ کاری انجام نداده‌اند را اشاعه ندهد.

دراین راستا همچنین نماینده مردم لاهیجان در مجلس از گزارش اخبار بخش ۲۰:۳۰ صدا و سیما درباره تعطیلات سه‌هفته‌ای جلسات علنی مجلس انتقاد کرد.

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارشی که اخبار بخش 20:30 صدا و سیما در خصوص تعطیلات سه‌هفته‌ای جلسات علنی مجلس گفت: دیدیم که اخبار 20:30 چه کار کرد و گفت همه نماینده‌ها به گردش رفته‌اند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بنده هم جز لاهیجان، سیاهکل و تهران جایی نرفتم، افزود: در این سه هفته‌ای که اکثر نمایندگان در کار و تلاش بودند، رسانه ملی این‌طور مجلس را مورد سوال قرار داد و اینگونه تعرض کرد.

ندیمی در پایان گفت: رسانه ملی اینگونه مجلس را که تجلی مردم‌سالاری دینی است، مورد سوال قرار می‌دهد و اگر جواب هم بدهیم، فردا مضحکه دیگری به راه می‌اندازد.

*** نمایندگان مجلس تعطیلی ندارند

دراین راستا یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه ملی باید تلاش در بیان واقعیات داشته باشد و اگر زمانی این واقعیات قابل انتقاد هم باشند از سوی مردم قابل قبول است اما زمانی که خلاف واقع مطلبی منعکس شود، جای ایراد خواهد بود.

محمدحسین فرهنگی ، در رابطه با نحوه انعکاس عملکرد نمایندگان مجلس در بخش های خبری صداوسیما، گفت: از سازمان صداوسیما انتظار داریم با دقت بیشتری واقعیات را به جامعه منعکس کند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: نمایندگان در زمان تعطیلات مجلس و زمانی که در حوزه های انتخابیه خود می روند همواره مشغول پاسخگویی به مشکلات مردمی هستند.

وی افزود: اگر هم نماینده ای مشغول سرکشی به حوزه انتخابیه نباشد، در حال برقراری ارتباط با اقشار مختلف و شرکت در جلسات و محافلی است که دعوت شده و یا در بخش های دیگر کارشناسی در حوزه های مختلف را انجام می دهد.

فرهنگی در ادامه با تأکید بر اینکه انتظار ما از صداوسیما انعکاس واقعیات است، یادآور شد: رسانه ملی مخاطبان زیادی دارد لذا لازم است رسانه ملی در قسمت هایی که ممکن است کمتر در جریان اقدامات نمایندگان و یا مسئولان سایر قوا باشد دقت کند.

وی تأکید کرد: رسانه ملی باید تلاش کند واقعیات را بیان کند و اگر زمانی این واقعیات قابل انتقاد هم باشند از سوی مردم قابل قبول است چون حقیقی است اما زمانی که خلاف واقع مطلبی منعکس شود، جای ایراد خواهد بود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه نمایندگان مجلس در ایران خود را نسبت به حوزه انتخابیه مسئول می دانند، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس در کشورهای دیگر خود را در قبال حوزه های انتخابیه مسئول نمی دانند و روزهایی در هفته را مشغول استراحت هستند این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت فیزیکی در عرصه حضور داشته و با مردم ارتباط تنگاتنگی را به صورت مداوم برقرار می کنند، لذا لازم است این واقعیات به خوبی از سوی صداوسیما منعکس شود.

***توجیه صدا و سیما برای توهین به خانه ملت

درعین حال سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: سازمان صداوسیما به گونه ای از تعطیلات مجلس یاد کرد، گویی نمایندگان مجلس در این زمان واقعا در تعطیلات به سر می بردند در حالی که نمایندگان در تعطیلات رسمی نیز مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

بهروز نعمتی در گفت و گو با خانه ملت، با انتقاد از شیوه بیان صداوسیما درباره تعطیلی مجلس گفت: واقعیت مطلب این است که کار نمایندگی تعطیلی بردار نیست و در هیچ شرایطی، حتی در روزهای تعطیل رسمی، نمایندگان در تعطیلی به سر نمی برند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: بنده به عنوان سخنگوی مجلس در برنامه تلویزیونی خانه ملت حاضر شدم و مراتب نارضایتی نمایندگان را به گوش دوستان صداوسیما رساندم چرا که نمایندگان در ایام تعطیلی معمولی هم در ارتباط مستقیم با مردم بوده و تعطیلات خاصی ندارند.

وی در ادامه با بیان اینکه صداوسیما در حق نمایندگان مجلس اجحاف کرده است، یادآور شد: سازمان صداوسیما به گونه ای از تعطیلات مجلس یاد کرد، گویی نمایندگان مجلس در این زمان واقعا در تعطیلات به سر می بردند، در حالی که خود بنده طی این سه هفته دائما در حوزه انتخابیه و در خدمت مردم بودم و روزهای دیگر را هم از وزرا وقت ملاقات گرفته بودم تا پیگیر امور حوزه انتخابیه ام باشم.

نعمتی همچنین خاطرنشان کرد: بنده مراتب نارضایتی خود را از این مسأله به گوش یکی از مسئولان سازمان صداوسیما رساندم که ایشان به من گفت سازمان مجبور است به خاطر اینکه بخواهد مواردی را به دولت منتقل کند، در کنار آن کنایه ای به مجلس بزند، البته من اسم این مقام مسئول سازمان صداوسیما را نمی آورم اما اگر آقای ضرغامی بخواهند به ایشان می گویم.

وی در ادامه با بیان اینکه اینگونه نگرش ها و برخوردها در شأن رسانه ملی نبوده و توقع بیش از این هاست، عنوان کرد: رسانه ملی باید تلاش کند واقعیت ها را ببیند و منتقل کند نه اینکه در زمانی که نمایندگان مجلس در حوزه های انتخابیه خود به فکر مشکلات مردم بودند در صداوسیما اینگونه به مردم القا شود که نمایندگان مجلس در تعطیلات به سر می بردند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: رسانه ملی به عنوان یک رسانه اثرگذار باید توجه بیشتری به عملکرد سه قوه و انعکاس فعالیت های آنها داشته باشد ضمن اینکه از آقای ضرغامی که خود سال ها معاون پارلمانی صداوسیما در مجلس شورای سلامی بوده است انتظار می رود جلوی فرافکنی ها را بگیرد.

***سه هفته کار سخت نمایندگان دوراز چشم صداوسیما

دراین راستا همچنین یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم صداوسیما منصفانه و با سنجش همه جوانب، مطالب را منعکس کند و بداند در زمان تعطیلات ظاهری مجلس، چیزی به اسم سه دهه تعطیلات مبنی بر استراحت نمایندگان وجود نداشت.

ضرغام صادقی ، با تأکید بر اینکه صداوسیما باید نگاهی واقع گرایانه و واقع بینانه نسبت به عملکرد سه قوه داشته باشد، گفت:اکثریت نمایندگان یک هفته از سه هفته تعطیلات ظاهری مجلس مشغول سرکشی به حوزه انتخابیه بودند و دو هفته دیگر را نیز مشغول سایر کارهای اجرایی درمجلس شدند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: طی دو هفته از تعطیلات مجلس کمیسیون مشترکی تشکیل شد که به صورت فشرده روزانه هشت ساعت در نوبت صبح و عصر به برگزاری جلسه پیرامون اصلاح موادی از قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و لایحه خروج از رکود پرداخته و آن را نهایی کردند.

وی در ادامه به بیان انتظارات از رسانه ملی پرداخت و یادآور شد: انتظار داریم صداوسیما منصفانه و با سنجش همه جوانب، مطالب را منعکس کند و بداند در زمان تعطیلات ظاهری مجلس، چیزی به اسم سه هفته تعطیلات مبنی بر استراحت نمایندگان وجود نداشت.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت های سه قوه باید منصفانه و واقع بینانه تمام مطالب را منعکس کرده و از جهت گیری در این زمینه ها خودداری کند.

***سلیقه گرایی در صداوسیما

دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم دراین خصوص گفت: تعطیلات مجلس به معنای تعطیلی کار نمایندگان نیست چرا که نمایندگان مجلس حتی در تعطیلات رسمی هم نمی توانند از حوزه های انتخابیه خود جدا شوند و به صورت تمام وقت مشغول رسیدگی به امور مردم هستند.

حسین سبحانی نیا در گفت و گو با خانه ملت، با تأکید بر اینکه مواردی که از سوی رسانه ملی منعکس می شود باید منطبق با واقعیات باشد، گفت: ضروری است صداوسیما در انعکاس مطالب جانب انصاف را رعایت کرده و به دور از هرگونه بزرگنمایی و یا سانسور، واقعیات را منعکس کند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مصداق بی انصافی است که  در رسانه ملی اعلام شود مجلس بعد از سه هفته تعطیلی کار خود را آغاز کرده است.

وی در ادامه به قوانین تعطیلات مجلس اشاره کرد و یادآور شد: طبق قانون، نمایندگان مجلس هر ساله یک ماه مرخصی دارند که می توانند طی دو نوبت از آن استفاده کنند بر همین اساس در ابتدای تابستان از یک هفته آن استفاده کردیم و در نوبت دوم نیز از دو هفته تعطیلات خود استفاده کردیم که با یک هفته تعطیلی جهت سرکشی به حوزه های انتخابیه جمعا سه هفته شد.

سبحانی نیا ادامه داد: با این حال تعطیلات مجلس به معنای تعطیلی کار نمایندگان نیست چرا که نمایندگان مجلس حتی در تعطیلات رسمی هم نمی توانند از حوزه های انتخابیه خود جدا شوند و به صورت تمام وقت مشغول رسیدگی به امور مردم هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در ادامه با تأکید براینکه انتظار داریم در اطلاع رسانی از سوی صداوسیما، واقعیات مطرح شود، گفت: نمایندگان طی این سه هفته از حق قانونی خود استفاده کردند که عملا این بازه زمانی هم درگیر حوزه های انتخابیه خود بودند.

وی افزود: وقتی در اخبار 20:30 آغاز به کار مجلس بعد از سه هفته تعطیلات عنوان می شود، نوعی کم لطفی صداوسیما نسبت به مجلس و نمایندگان است که البته نمایندگان نیز در همین زمینه تذکر دادند و انتقاد کردند.

سبحانی نیا در ادامه با تأکید بر اینکه شأن رسانه ملی این نیست که مسائل به صورت غیرواقعی و سلیقه ای مطرح شود، گفت: رویکرد صداوسیما نسبت به قوه مقننه منصفانه نبوده و انتظار این است در حالی که مجلس تمام همکاری را با این سازمان دارد و زمانی که صداوسیما در تنگنا قرار می گیرد، مجلس در رابطه با نقیصه های اعتباری کمال همکاری را دارد، حداقل نسبت به انعکاس مسائل قوه مقننه منصفانه عمل شود و این به آن معنا نیست که رسانه ملی جانب مجلس را بگیرد اما به دور از غرض ورزی های شخصی مسائل را بیان کند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس نهم با اشاره به این مطلب که رسانه ملی زیر نظر رهبری اداره می شود، تصریح کرد: انتظار این است که رسانه ملی به دور از هرگونه گرایش سیاسی اعلام نظر کرده و به وظیفه خود عمل کند، همچنین اینکه یک رسانه تأثیرگذار ملی من باب سلیقه بخواهد مسائل را منعکس کند، عملا تأثیرگذاری خود را کم کرده و به همان نسبت در میان مردم رسالت خود را زیر سوال می برد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه رویکرد منصفانه از سوی صداوسیما باید شامل حال تمامی قوای نظام جمهوری اسلامی شود، گفت: انتظار می رود مسائل مطرح شده از سوی رسانه ملی با واقعیات منطبق باشد و اطلاع رسانی با شفاف سازی و به دور از سلیقه گرایی صورت گیرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه هیأت نظارت بر سازمان صداوسیما مرکب از نمایندگان سه قوه است، خاطرنشان کرد: این هیأت باید به نحوی مطلوب بر عملکرد صداوسیما نظارت داشته باشد، ضمن اینکه انتظار می رود عملکرد رسانه ملی منطبق با نگاه پدرانه ای باشد که مقام معظم رهبری نسبت به سه قوه دارند و به دور از شائبه های سیاسی مطالب را منعکس کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.