قدس آنلاین - سید رضا قزوینی غرابی:محمد علی بریالی بادیگارد یک کاباره در شهر کینگز کروس استرالیا بود. هیکل عضلانی اش به او کمک می کرد تا از ورود افراد نامطلوب به آن مکان جلوگیری کند. پلیس استرالیا می گوید پیرامون وی را زنان تن فروش، مواد مخدر، اراذل و اوباش و قمار دربر گرفته بود.

نفوذ داعش در سرزمین کانگوروها/ از باره های استرالیا تا قلب داعش ...

به گزارش قدس آنلاین به نقل از الشرق الاوسط، بریالی پسر یکی از مهاجران افغانی است که در حومه یکی از پرتنوع ترین شهرهای استرالیا از حیث تعدد فرهنگی سکنی گزیده است. محمد با پذیرش گونه ای افراطی از اسلام به سوریه سفر کرد. او درجه ستوانی را در گروه داعش کسب کرده است.

مقامات محلی استرالیا در همین ماه بود که اعلام کردند یک مکالمه از بریالی به دست آورده اند که نشان می دهد وی در حال دادن آموزش به یک جوان استرالیایی برای انجام یک نمایش قتل در سیدنی بوده است.

تحلیل گران و سیاستمداران پس از این مکالمه اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا داعش تمایل یا توانایی برای انجام عملیات تروریستی گسترده در خاک کشورهای اروپایی را دارد یا خیر. مکالمه تلفنی برالی که از سرزمینی 9000 کیلومتر آن سو تر از استرالیا انجام شده است تنها یک پاسخ برای این پرسش می تواند داشته باشد. این نخستین باری نیست که داعش تلاش کرده است که عملیاتی تروریستی خارج از پایگاه خود در خاورمیانه داشته باشد.

از سویی دیگر مکالمه مذکور منجر به آغاز بزرگ ترین عملیات ضد تروریستی تاریخ استرالیا شد. عملیاتی که حاصل آن دستگیری یک جوان 22 ساله اهل سیدنی بود. جوانی که گفته می شود مخاطب بریالی در آن سوی خط بوده است و از او خواسته شده بود تا در مقابل دوربین سر یک شهروند بریده شود.

تونی آبوت نخست وزیر استرالیا در واکنش به این موضوع گفته است مکالمه تلفنی مزبور نشان می دهد که " چاقو، آیفون و یک عدد قربانی " عناصر لازم برای انجام یک حمله تروریستی هستند.

پس از آن بود که چند روز بعد یک جوان 18 ساله به دو افسر پلیس مبارزه با تروریسم در خارج از ملبورن – دومین شهر پرجمعیت استرالیا – حمله و آنها را زخمی کرد. البته در نهایت با گلوله یکی از آن دو افسر نقش بر زمین می شود.

پلیس درباره ضارب می گوید که او مشکوک به ارتباط با تروریسم بوده است. زیرا پیش از حادثه وی در حالیکه پرچم داعش را در دست داشته است در یک فروشگاه خرید دیده شده بود.

دو مورد فوق بازتاب گسترده ای در بخش های خبری استرالیا داشته است. علاوه بر آن باعث ترس و واهمه بسیاری در این کشور شده که استرالیا تبدیل به یکی از بزرگ ترین تأمین کنندگان جنگجویان خارجی در سوریه پس از خاورمیانه و اروپا بدل شده است. دو حادثه مورد اشاره همچنین پرسش هایی را درباره توانایی داعش در ارسال جنگجویان خارجی به کشورهای اصلی خود برای انجام عملیات تروریستی یااستفاده از ارتباطات خود در کشورهایشان برای تنظیم حملاتی از راه دور – بدون آنکه شناسایی شوند - مطرح کرده است.

مقامات امنیتی کشور می گویند حدود 70 شهروند استرالیایی در میان اعضای داعش حضور دارند که بیشتر آنان از جوانان خشن خانواده های مهاجر به این کشور هستند. به نظر می رسد مقامات استرالیایی ترس چندانی از کسانیکه در میدان می جنگند ندارد. آنها می گویند گذرنامه های بیش از 100 شهروند را برای جلوگیری از خروج آنان و پیوستن احتمالی شان به گروه های مسلح باطل کرده اند و 150 تن را که بخشی از آنها طی ماه های اخیر از نبردهای سوریه بازگشته اند را تحت کنترل قرار داده اند.

این آمار و ارقام در برابر جمعیت نسبتا اندک استرالیا که حدود 23 میلیون نفر است زیاد به نظر می رسد. به خصوص اگر آن را با تعداد یکصد آمریکایی یا 500 انگلیسی عضو داعش مقایسه کنیم عمق فاجعه مشخص می شود.

نگاهی به اعضای استرالیایی داعش نشان می دهد که برخی از آنان نسل دوم لبنانی های ساکن این کشور و فرزندان مهاجرین جنگ  داخلی لبنان در دهه هفتاد میلادی هستند. بسیاری از این خانواده ها شرکت های موفق ساختمانی در استرالیا تأسیس کرده اند و در مناطق بزرگ در غرب سیدنی که مسلمان نشین است زندگی می کنند.

دکتر جمال الریفی یکی از رهبران جامعه مسلمانان سیدنی می گوید مسلمانان استرالیا علی رغم موفقیت های اقتصادی، احساس تنهایی و دوری از دیگر شهروندان این کشور می کنند. تعداد مسلمانان کشور از سال 2001 تاکنون بیش از هفتاد درصد افزایش داشته است و به عدد نیم میلیون نفر رسیده است اما اکثر آنها در مناطقی زندگی می کنند که غیر مسلمانان آن کم تعداد هستند.

وی می افزاید: مسلمانان از اینکه هم کیشان آنها در گروه های کوچک متمرکز شده اند احساس خطر می کنند. شدت نگرانی عمومی از ارتباط داعش با استرالیا پس از انتشار تصویر یک پدر استرالیایی و پسر 7 ساله او که هر کدام از آن ها یک سر بریده در دست داشتند افزایش یافته است.

دکتر الریفی می گوید آن مرد را می شناخته است. نام او محمد العمر و از نسل دوم لبنانی های مهاجر در سیدنی به شمار می رود. به گفته الریفی، پدر العمر صاحب یک شرکت موفق ساختمانی است و از اقدامات پسر خود احساس شرمساری می کند. او 10 هزار دلار به یک مراسم جشن عمومی کمک کرده است. جشنی که 7 هزار نفر در آن گرد هم آمدند تا حمایت مسلمانان استرالیا از سبک زندگی استرالیایی و مخالفت آنان با خشونت گرایی اعلام شود.

با این حال وضعیت بریالی 33 ساله که پیش از در بخش کوتاهی از یک سریال تلویزیونی استرالیایی ایفای نقش کرده بود متفاوت به نظر می رسد. مقامات می گویند وی عالی رتبه ترین استرالیایی عضو داعش است.

کلایف سمال دستیار سابق بازرس پلیس نیو ساوث ولز که این پرونده را با تعدادی از بازرسان بررسی کرده است می گوید: (( ظاهر او شبیه مرد قدرتمندی بود که از پس مشکلات یک بار شبانه به خوبی بر می آمد )) اما در پشت آن چهره، کینه ای علیه مردم و خانواده اش نهفته بود. وی بسیار عصبانی می شد از این رو به راحتی در اختیار تندروها قرار گرفت.

در تحقیقاتی که توسط برنامه رادیویی هفت و سی که به مسائل حساس و روز استرالیا می پردازد انجام شده مشخص شده که پدربزرگ بریالی شاعر و از بستگان نزدیک ظاهر شاه آخرین پادشاه افغانستان بوده است. خانواده بریالی در خلال اشغال افغانستان توسط شوروی، در سال 1981 و تنها چند ماه پس از تولد محمد، به هند مهاجرت می کنند و پس از آن هنگامی که او 17 سال داشت راهی استرالیا می شوند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    1 0
    متن جالب و مفیدی بود