گروه میهن-اصفهان: راضیه کشاورز - ميراث فرهنگي در بناهاي تاريخي و مجموعه‌اي از آثار و اشيا خلاصه نمي شود، ...

رخداد بزرگ بين‌المللي در راه اصفهان

 بلكه سنتها، باورها و آداب زندگي كه از اجداد و نياكان به ارث رسيده و سينه به سينه منتقل مي‌شود، ميراث فرهنگي ما ناملموس محسوب مي‌گردند.

اين موارد شامل ارزشهاي اجتماعي، سنتها، آداب و رسوم و روشها، باورهاي زيبايي شناسانه و معنوي، بيان هنري، زبان و ديگر جنبه‌هاي كاركردهاي انساني         است.

 

  حضور كشور‌هاي غير از شبكه ICCN در اجلاس

دبير اجلاس جشنواره بين‌المللي ميراث فرهنگي معنوي نا‌ملموس در گفت و گو با «قدس» می‌گوید: از 16 تا 20 مهرماه جاری اجلاس و جشنواره بين‌المللي ميراث فرهنگي معنوي نا‌ملموس با حضور سفراي كشور‌هاي مختلف در اصفهان برگزار مي‌شود.

وي كشور‌هايي كه در برنامه‌هاي اصفهان نقش‌آفريني مي‌كنند را حدود ۳۰ كشور اعلام و تأکید می‌کند: آيين اختتاميه اجلاس و جشنواره بين‌المللي ميراث فرهنگي معنوي نا‌ملموس نيز با حضور مقامهای ارشد كشوري در كاخ موزه چهلستون برگزار مي‌شود.

مسعود حسين ميرزايي اظهار می‌کند: عموم مردم اصفهان و سراسر كشور مي‌‌توانند از اين برنامه استفاده كنند و به نوعي تمام تلاش ما اين است كه انگیزه‌ای در مردم ايجاد كنيم كه نسبت به حفاظت از ميراث فرهنگي نا‌ملموس خود علاقه بيشتري پيدا كنند.

وی با اشاره به اينكه رهبر معظم انقلاب بار‌ها به اصلاح سبك زندگي تأكيد كرده‌اند، تصریح می‌کند: به نظر مي‌رسد اين نمايشگاه، جشنواره‌ها و مجموعه برنامه‌هايي كه اجرا مي‌شود، مي‌تواند اين دغدغه را در مردم ايجاد كند كه جايگاه بازي‌هاي بومي، محلي در زندگي ما كجاست.

وی نبود فضا‌هايي براي انجام بازي‌هاي بومي، محلي در شهر‌ها را يكي از نقاط ضعف در جامعه دانسته و تأكيد می‌کند: وجود چنين فضا‌هايي بايد به عنوان يك مطالبه از سوي مردم مطرح شود تا مسوولان در راستاي ايجاد فضا‌هايي براي انجام بازي‌هاي بومي، محلي تلاش كنند.

وی با بیان اینکه بحث جشنواره میراث فرهنگی نا‌ملموس در مکانهای مختلفی از شهر اصفهان تقسیم‌بندی شده، می‌افزاید: انتخاب نقاط مختلف در سطح شهر برای برگزاری این جشنواره به این دلیل بوده که دسترسی مردم به این برنامه‌ها راحت باشد و از سوی دیگر نشان دادن قابلیتهای مکانهای برگزاری این برنامه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه از تمام استانهای کشور در این نمایشگاه حضور دارند و حدود 70 غرفه به منظور برگزاری این نمایشگاه در باغ غدیر برپا می‌شود، ادامه می‌دهد: افراد مراجعه‌کننده به باغ غدیر می‌توانند توانمندی‌های زنان و کودکان ایرانی را در حوزه میراث فرهنگی نا‌ملموس مشاهده کنند.

حسین میرزایی می‌افزاید: شاهنامه‌خوانی و نقاله‌خوانی به عنوان یکی از مواریث فرهنگی نا‌ملموس یکی دیگر از برنامه‌‌های اجرایی در باغ غدیر در راستای برگزاری این جشنواره است.

 

 برگزاری میراث ناملموس، اقدامی ارزنده در حوزه فرهنگی اصفهان

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز از حضور ۱۰ گروه موسیقی و ۱۲ گروه نمایش اصیل، سنتی و ایرانی در اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس ICCN خبر داده و می‌گوید: برگزاری اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس ICCN در اصفهان یکی از ارزنده ترین اقدامها در حوزه فرهنگی اصفهان است.

حجت الاسلام محمد قطبی با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس ICCN در شهر اصفهان، می‌گوید: این اجلاس می‌تواند میراث فرهنگی ناملموس ما را پر رنگتر مورد توجه قرار داده و در احیای آنها کمک بزرگی کند، ضمن اینکه می‌تواند فرصت مناسبی برای معرفی میراث فرهنگی ناملموس ایران به مردم دنیا باشد.

وی ادامه می‌دهد: در حوزه نمایش آیینی تعزیه نیز گروه‌هایی برای حضور در اجلاس دعوت شده‌اند و با توجه به اینکه اصفهان یکی از پایگاه های تعزیه است، بنابراین نقش پررنگتری در این بخش خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.