فاطمه معتمدی: اینکه سهم خراسان رضوی از بودجه کشور بر مبنای شاخصهایی مانند جمعیت و وسعت تاکنون داده نشده واقعیتی انکارناپذیر است که اتفاقاً همه مسؤولان و نمایندگان هم بر آن صحه می‌گذارند.

درآمد ایران خودرو خراسان در جیب تهرانی‌ها!

اختصاص نیافتن سهم واقعی استان از بودجه کشور سبب شده است خراسان رضوی در بسیاری از شاخصها مانند راه‌های روستایی و جاده در مقایسه با دیگر استانهای کشور با عقب ماندگی قابل توجه و فاحشی مواجه شود.

درحالی که از دیدگاه مسؤولان کشوری خراسان رضوی بویژه مشهد شهری فراملی و بین المللی تلقی می‌شود که باید با همین نگاه امور آن را پیش برد و کمک کرد، اما متأسفانه وضعیت بدین گونه است که همه ساله سهم این استان از بودجه کشور کمتر از 6 درصد تعیین می‌شود، در حالی که  با توجه  به سهم 8 درصدی استان از جمعیت و وسعت کشور، بودجه آن هم باید حداقل 8 درصد باشد.

این در حالی است که رسیدن خراسان رضوي به سهم واقعی در بودجه همواره مورد تأکید و خواست مسؤولان استان بوده و هست و این بارهم در سفر دولت یازدهم به استان این موضوع دوباره مطرح شد. که البته گویا این مشکل را باید در لایحه بودجه حل کرد و دید.

 

*مشکل قدیمی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره اظهار داشت: پایه بودجه خراسان رضوی از قدیم ضعیف بسته شده و در توزیع بودجه سهمی که باید به استان از کل کشوراختصاص می‌یافت ،داده نشده است.

اسداللهی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: طبق شاخصهای استان، سهم خراسان رضوی از بودجه باید 8 درصد باشد، در حالی که در حال حاضر 80/5 درصد می‌باشد.

وی اضافه کرد: همه مسؤولان استان و نمایندگان مجلس باید توان خود را بسیج کنند تا در یک تعامل منطقی و کارشناسی با دولت این مشکل حل و آنچه سهم واقعی استان است از بودجه کشور داده شود.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز با تأکید بر اینکه این اقدامها برای بودجه سال آینده باید از هم اکنون دنبال شود، گفت: استاندار خراسان رضوی با برگزاری جلسات کارشناسی این موضوع را می‌تواند شفاف سازی کند، زیرا اختصاص و تعیین سهم کمتر از 6 درصدی به جای 8 درصد از تملک دارایی‌ها به ضرر استان است.

وی ادامه داد: این موارد باید در تعیین بودجه سال آینده استان لحاظ و به دولت داده شود تا ظلمی که تاکنون از این ناحیه به استان وارد شده  تکرار نشود.

 

 

*رقم غیرواقعی

این عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس تصریح کرد:بحث دیگری که باید در لایحه بودجه سال آینده مد نظر قرار گیرد، تعیین رقم قابل تحقق درآمدی برای استان بویژه در بخش مالیات است؛ رقمی که دربودجه سال جاری  توسط دولت دراین بخش در نظر گرفته شده رقم غیرواقعی و بالایی بوده است.

اسداللهی با بیان اینکه این مشکل در سالهای گذشته نیز مطرح بوده است، گفت: نتیجه در نظر گرفتن رقم درآمدی بالا و غیرواقعی این است که در وهله نخست این رقم به درستی محقق نمی شود، بنابراین سهم استان کم می‌شود، در حالی که اگر درآمدی که استان باید محقق کند واقعی توسط دولت تعیین شود، احتمال تحقق آن بالاست، ضمن اینکه 50 درصد مازاد تحقق آن نیز به استان داده خواهد شد و مردم از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی در بخش دیگر ادامه داد:موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که خراسان رضوی بویژه مشهد از جایگاه خوبی در بخش صنعت کشور برخوردار است، به طوری که دارای رتبه چهارم صنعت کشور می‌باشد، با این حال فاقد صنایع دولتی مادر است،این در حالی که استانهای دیگر مانند اصفهان از صنایع مادر مانند فولاد مبارکه برخوردارند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: استقرار صنایع مادر دولتی از ضروریاتی است که باید مورد توجه و پیگیری مسؤ‌ولان استان قرار گیرد که اگر محقق شود بسیاری از مشکلات حوزه اشتغال و بیکاری حل خواهد شد و تأثیری مثبت در افزایش درآمد استان خواهد داشت.

وی ادامه داد:با توجه به مشکل کم آبی و چالشی که این مسأله در بخش کشاورزی ایجاد می‌کند و باعث خواهد شد کشاورزی استان پایدار نباشد، این خلأ اشتغال و کشاورزی را باید با صنعت پر کرد، بنابراین داشتن صنایع مادر دولتی لازم است.

اسداللهی اضافه کرد:هر صنعت می‌تواند جای 4 تا 5 چاه کشاورزی را بگیرد، در نتیجه این مسأله می‌تواند وضعیت آب را بهتر کند، ضمن اینکه سرمایه گذاری در مناطق محروم استان نیز از وظایف دولت است.

 

*درآمد ایران خودرو خراسان در جیب استان تهران!

وی در بخش دیگر با اشاره به فعالیت ایران خودرو خراسان تصریح کرد: در حال حاضر ایران خودرو خراسان به صورت کارگزار عمل می‌کند، در نتیجه درآمدهای آن نیز برای استان تهران است، در حالی که واحد مستقلی است و قبلا  هیات مدیره و ساختار مستقلی داشته است .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: وقتی این صنعت در استان مستقل باشد درآمد آن هم نصیب خراسان رضوی خواهد بود و به عنوان یک واحد مستقل می‌تواند تصمیمات لازم برای استان را اتخاذ کند.

وی در این باره که آیا همه موارد یاد شده بویژه عدم اختصاص سهم واقعی استان از بودجه در لایحه بودجه سال آینده قابل رفع است، گفت: بله قابل تحقق است، باید کارها و پیگیری‌ها را شروع و دولت را متقاعد کرد  تا حق واقعی مردم خراسان رضوی از بودجه داده شود.

وی با بیان اینکه تحقق این مساله نیازمند پای کار آمدن مسؤولان است،افزود:از هم اکنون باید مقدمات کار را با رئیس مجمع نمایندگان استان و نشستهایی با مسؤولان استان آغاز کرد تا سهم خراسان رضوی به 8 درصد در بودجه سال 94 برسد.

وی در این باره که به عنوان یکی از نمایندگان استان و نیز عضو کمیسیون برنامه و بودجه چه برنامه ای برای تحقق حق واقعی استان دارید،گفت: حوزه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری بیشترین ارتباط و حوزه کاری را با کمیسیون برنامه و بودجه دارد، بنابراین هر وقت نیاز باشد و یا مورد تقاضای استاندار باشد، همکاری لازم صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه باید همه توان نمایندگان استان و مسؤولان در بخش احقاق حق استان دربودجه سال آینده به کار گرفته وهم افزایی شود.

وی در بخشی دیگر ادامه داد:گویا از محل ماده 180 مصوب مجلس که خاص ارتقای شاخصهای مناطق محروم بوده است بتازگی 95 میلیارد تومان به استان ابلاغ شده است، در حالی که به نظر می‌رسد این مبلغ تخصیص مرحله اول می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد:سهم خراسان رضوی برای مصوب مجلس در بخش  ارتقای شاخصهای مناطق محروم 209 میلیارد تومان است که باید ابلاغ شود، بنابراین 95 میلیارد تومانی که ابلاغ شده تخصیص مرحله اول است که بقیه نیز باید در مراحل بعدی توسط دولت در اختیار استان قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.