یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: رفت‌وآمد با خویشاوندان از نظر روانی به انسان آرامش می‌دهد و زمینه‌ای است برای حمایت اجتماعی و همدلی کردن با یکدیگر.

چرا رفت‌وآمد با خویشاوندان ضروری است

 حجت‌الاسلام والمسلمین سالاری‌فر در گفت‌وگو باایسنا، با بیان این‌که « مهمانی رفتن و مهمان پذیرفتن نوعی ملاقات و رابطه اجتماعی است» اظهار کرد: انسان نیازمند رابطه اجتماعی است ولی رابطه اجتماعی که در چارچوب خویشاوندان انجام می‌شود آثار مفیدتری دارد. از جمله آن آثار این است که فضای عمیق احساسی بین انسان‌ها به وجود می‌آورد.

وی با تاکید بر این‌که «افزایش رابطه با خویشاوندان، یک امر ضروری و لازم است» گفت: به خصوص در حال حاضر که زندگی‌ها به سمت زندگی اینترنتی و دنیای مجازی پیش می‌رود و افراد ارتباطات واقعی به معنای دیدار چهره به چهره را کمتر انجام می‌دهند، این رابطه‌ها ضروری‌تر است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: البته در دنیای امروز در مهمانی‌ها یک سری آسیب‌ها وجود دارد که تا جایی که امکان دارد باید از این آسیب‌ها جلوگیری کرد بدین معنی که خانواده‌ها باید ارتباط اجتماعی را حفظ کنند ولی از آسیب‌ها دور بمانند.

وی افزود: در اسلام وارد شده که افراد با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند چراکه این کار آثار روحی و روانی زیادی برای افراد جامعه دارد. در مهمانی‌ها باید تشریفات را کنار بگذاریم. پیامبر (ص) فرمودند: "وقتی که مهمان وارد می‌شود هرچه که دارید جلوی او بگذارید". مفهوم این جمله این می‌شود که میزبان باید با تمام وجود از مهمان پذیرایی کند و در عین حال نباید کاری کند که به سمت تشریفات و اسراف برود.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: در درجه اول باید آثار مثبت مهمانی را برای افراد جامعه بیان کرده و کاری کنیم که انسان‌ها از قید و بندها و تشریفات نابجا رها شوند و در مهمانی باید به سمت آثار مثبت آن برویم و نه آثار منفی که در حال شکل‌گیری است. افراد باید از رفت و آمدها احساس رضایت کنند و در این راستا باید فرهنگ سازی صورت گیرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hassani yazdi-maryam IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    salam.matlab khali ebtedayi bod.az in magam bargaste entezar matlab por mohtava tari dashtam.bebakhshid ke font farsi nadashtam.