کتاب «تهران، خیابان آشیخ هادی» که دربرگیرنده نامه‌های احمد شاملو به ع.پاشایی است منتشر شد. به روایت ع.پاشایی، در برخی نامه‌های این کتاب، شاملو از روزگار شاکی است و ناسزا می‌گوید و در برخی دیگر از اوضاع روزمره‌اش به نیکی یاد می‌کند.

  روایت گله‌مندی‌ها و حرف‌های خوب شاملو درباره زندگی با دستخط خودش
 
به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایبنا، ع. پاشایی دوست احمد شاملو، گفت: در برخی نامه‌های این کتاب، شاملو از روزگار شاکی است و ناسزا می‌گوید و در برخی دیگر از اوضاع روزمره‌اش به نیکی یاد می‌کند. در واقع کتاب «تهران، خیابان آشیخ هادی» آینه سختی‌ها و فرازهایی از زندگی این شاعر است. این کتاب گرچه نامه‌هایی است که زنده‌یاد شاملو در سفرهای مختلفش برایم نوشته، اما جنبه سفرنامه ندارد و دربرگیرنده نامه‌های شخصی او به من است.

در کتاب تازه شاملو دست‌خط‌هایی از او چاپ شده. پاشایی در مقدمه‌ای که سال 1388 نوشته و در مقدمه کتاب آمده، می‌نویسد: «این‌ها نامه‌های احمد شاملوست به من که گوشه‌هایی از زندگی او را روشن می‌کند. کمابیش همه نامه‌ها به زندگی شاملو و دغدغه‌های او می‌پردازد و وجه ادبی ندارد.»

یکی از نامه‌های شاملو چنین آغاز می‌شود:
«پاشایی بسیار عزیزم
تاب بیکار و بیعار گشتن بیش از این را نیاوردم و از پاریس پریدم به سوی مقصد. امروز درست نه روز است که در امریکا هستم ولی به دلایل متعدد نوشتن نامه برای تو عزیز و دیگران به تعویق افتاد تا این ساعت. اولاً مدت درازی در رم ماندگار شدم، من و آیدا هر دو بر اثر سرماخوردگی شدید و ابتلای به انفلونزا به شدت به بستر افتادیم و کار من به بیمارستان کشید و غیره. پست ایتالیا هم قربانش بروم درست برادرخوانده پست ایران است و اگر کارت و نامه‌یی از آن‌جا برایت می‌فرستادم دو ماه بعد از نوروز به‌ات می‌رسید. این بود که به مجرد اندک بهبودی ماشینی خریدیم و راهی اسپانیا شدیم-از اسپانیا رفتیم فرانسه و پس از سه چهار روز دوندگی برای فرستادن ماشین به امریکا، راهی شدیم.»

نامه‌های شاملو در این کتاب از 28 فوریه 1977م شروع می‌شود و در 6 بهمن 1369 ش پایان می‌یابد.

کتاب «تهران، خیابان آشیخ هادی» در شمارگان هزار و 100 نسخه با قیمت یازده هزار تومان به تازگی از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.