۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 238236

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت:‌ سال‌های آینده از یک جاده با شیب ملایم به یک گردنه نفس‌گیر در کار تالیف کتب درسی خواهیم رسید. در مقطع متوسطه دوم ۸۰۰ عنوان کتاب درسی باید بازنگری شود که نیاز به برنامه‌ریزی جدیدی دارد.

بازنگری ۸۰۰ عنوان کتب درسی متوسطه دوم

به گزارش تسنیم،‌حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در مراسم تجلیل از مولفان کتب درسی و پدیدآورندگان نرم‌افزارهای آموزشی که امروز در محل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد،‌اظهار داشت: امسال علاوه بر کتب جدیدالتالیف پایه چهارم ابتدایی و هشتم متوسطه در حوزه تولید بسته آموزشی فعالیت‌های را انجام داده‌ایم همچنین برای بسط عدالت آموزشی،‌مجلات رشد را در دو بخش دانش‌آموزان و نوآموزان تولید کرده‌ایم و برای دانش‌آموزان نابینا و کم بینا مجله رشد سپید و کتاب گویا نیز تولید شده است.

وی افزود:‌تالیف کتب درسی شامل مراحل مختلفی از جمله نیاز سنجی،ترجمه نیازها به زبان برنامه،‌اعتبار بخشی،‌سفارش محتوا، تولید و آماده سازی محتوا،‌آموزش مدرسان و معلمان،‌اشاعه محتوا،‌اجرای برنامه، ارزشیابی برنامه،‌ثبت اجرا و ارزشیابی نهایی و بازنگری برنامه است که این فرآیند 5 سال زمان نیاز دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد:‌بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در سال‌های گذشته، موظف شدیم تا در طول یک سال تحصیلی برای دو پایه تغییر کتب درسی را داشته باشیم، هیچ کدام از این فرآیندها در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حذف نشده اما زحمت همکاران ما مضاعف شده است.

** ارسال کتب درسی جدیدالتالیف به نهادهای مختلف

حجت الاسلام محمدیان بیان کرد:‌البته ادعا نمی‌کنیم که در کار تالیف کتب درسی نمره 20 را کسب کرده‌ایم. در سازمان پژوهش علاوه بر مولفان کتب درسی، منتقدان را نیز فعال کرده‌ایم تا آنچه را که ما تولید کرده‌ایم بررسی کنند. امسال کتب جدید التالیف را به هر سازمان یا نهادی که احساس کردیم نظرات آنها در بهبود فرآیند تولید کتب موثر است، ارسال کرده‌ایم و بر این اساس کتب درسی جدید التالیف را به نهادهایی همچون پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی، حوزه علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده‌ایم تا کتب درسی را بازخوانی کرده و اگر سخنی در رابطه با کتب درسی می‌زنند بر اساس تأمل در کتب باشد.

وی ادامه داد: برخی اظهارنظرات  افراد در رابطه با کتب درسی بر اساس حافظه دوران دانش‌آموزیشان است که هم‌اکنون سال‌ها از آن دوران گذشته است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت:‌ارتقای کیفیت آموزش در جهت بسط عدالت آموزشی از جمله مواردی است که باید مورد توجه باشد. خروجی آموزش و پرورش باکیفیت،‌تربیت انسانی مومن،‌ متعهد،‌وطن دوست و آماده برای نزدیک شدن به مرزهای علمی است.

حجت الاسلام محمدیان گفت: مهارت خویشتن داری، سبک زندگی ایرانی و اسلامی، توجه به آموزش زبان‌های خارجه، استفاده از فناوری‌های جدید به عنوان تجهیزات آموزشی و توجه به انسجام اجتماعی،‌وحدت ملی و تقویت هویت ایرانی از جمله مواردی است که در کتب درسی مورد توجه قرار می‌گیرد.

** تالیف کتب درسی به گردنه‌ای نفس‌گیر می‌رسد

وی افزود:‌برای سال‌های آینده از یک جاده با شیب ملایم به یک گردنه نفس‌گیر در کار تالیف کتب درسی خواهیم رسید. تاکنون هر سال کتب درسی دو پایه تحصیلی را تغییر می‌دادیم،‌در دوره ابتدایی و مقطع متوسطه اول هر پایه یک نوع کتاب داشت اما در مقطع متوسطه دوم رشته‌ها و شاخه‌های متنوعی از جمله علوم انسانی، علوم ریاضی، علوم تجربی، فنی و حرفه‌ای و کار دانش را شاهد هستیم که در مجموع در مقطع متوسطه دوم 800 عنوان کتاب درسی داریم که بازنگری آنها برنامه‌ریزی جدیدی را می‌طلبد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد:‌ سازمان پژوهش از وزارت آموزش و پرورش برای بازنگری و تالیف کتب درسی مقطع متوسطه دوم حمایت بیشتری را انتظار دارد. اتخاذ روش‌های میان‌بر از جمله موارد دیگری است که باید به آن توجه کرد،‌ نمی‌توانیم در فرآیند جاری تصویب مصوبات به صورت اداری و باتشریفات فعلی حرکت کنیم برای این کار نیاز به مصوبات فوق العاده با اختیارات خاص داریم تا آنچه را که تصویب می‌کنیم به سرعت در دسترس قرار بگیرد.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد:‌تاکید بر شروع زمان تعلیم و تربیت از اول مهر و از دست ندادن زمان آموزش از جمله موارد دیگری است که باید به آن توجه کرد هم‌اکنون در دوره ابتدایی 925 ساعت، متوسطه اول 1110 ساعت، متوسطه دوم 1300 ساعت و فنی و حرفه‌ای 1480 ساعت زمان آموزش را در طول سال تحصیلی داریم که هر زنگ در پایه اول،‌دوم و سوم ابتدایی 45 دقیقه و سایر پایه‌ها 50 دقیقه است بنابراین این زمان آموزش نباید مخدوش شود تا در آخر سال تحصیلی معلمان مجبور به تدریس فشرده دروس نشوند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.