قدس آنلاین يزد ـ مديركل بهزيستي استان يزد گفت: در حال حاضر شش هزار ناشنوار در استان يزد با بيش از يك ميليون نفر جمعيت زندگي مي‌كنند يعني به ازاي هر هزار تولد صورت گرفته در استان يزد، پنج تا شش نوزاد ناشنوا بوده‌اند

شش هزار ناشنوا در يزد زندگي مي‌كنند

به گزارش قدس آنلاین از  يزد ، جلیل عفتی، در نشستی خبری با اصحاب رسانه استان  به مناسبت گرامیداشت روز ناشنوایان اظهار داشت: متاسفانه معلولیت ناشنوایی، از پرآمارترین معلولیت‌ها به شمار می رود به نحوی كه 14 درصد جامعه معلولان را ناشنوایان تشكیل می‌دهند.

وی با بیان اینكه اكنون در كشور، آمار ناشنوایان به 350 هزار نفر رسیده است، افزود : این آمار در استان یزد شش هزار نفر است كه سه هزار و 250 نفر از این تعداد از خدمات مختلف بهزیستی در حوزه توانبخشی استفاده می‌كنند.

عفتی از جمله این خدمات به تربیت شنیداری، رفع اختلالات گفتاری، كمك برای ادامه تحصیل، مهارت‌آموزی و تلاش برای تحقق و اجرایی شدن معافیت‌های قانونی است.

 

مدیركل بهزیستی استان یزد با اشاره به اینكه یكی از مهمترین مشكلات معلولان به ویژه ناشنوایان، معیشت و اشتغال است، تصریح كرد: به‌رغم اینكه قانون برای معلولان كه ناشنوایان نیز در زمره آنها قرار می‌گیرند، معافیت‌ها و تسهیلاتی را در نظر گرفته است، اما متاسفانه این قوانین كمتر به مرحله اجرا در می آیند و بهزیستی پیگیر اجرای این قوانین و احقاق حقوق معلولان می باشد

وی تلاش برای شناسایی كودكان ناشنوا را از دیگر اقدامات بهزیستی استان یزد برشمرد و خاطرنشان ساخت : از آنجا كه سن، مهمترین مولفه در موفقیت عمل كاشت حلزون است، طرح غربالگری در زایشگاه‌ها و در بدو تولد نوزاد انجام می‌شود.

عفتی ادامه داد: در این طرح نوزادان ناشنوا شناسایی و برای طی مراحل درمان به مراكز درمانی معرفی می‌شوند و در صورت نیاز به كاشت حلزون، شرایط برای آنها فراهم می شود.

 

این مسئول ادامه داد : سال گذشته 35 كاشت حلزون برای نوزادان و كودكان شناسایی شده در طرح غربالگری انجام شده و اكنون نیز تعدادی از نوزادان شناسایی شده، در نوبت برای كاشت حلزون به نرخ دولتی هستند.

مدیركل بهزیستی استان یزد با بیان اینكه عمل كاشت حلزون در مراكز خصوصی 30 میلیون تومان هزینه دارد،اظهار داشت: این عمل در مراكز دولتی شش میلیون تومان هزینه دارد كه نیمی از این هزینه به اضافه هزینه‌های ایاب و ذهاب و برخی آزمایشهای قبل از عمل، توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

عفتی با بیان اینكه سن كودك در موفقیت عمل كاشت حلزون بسیار موثر است، عنوان كرد: این عمل در نوزادی نیز قابل انجام است و بهترین زمان شش ماه اول زندگی كودك و سپس نهایتا تا دو سالگی اوست.

وی خاطرنشان ساخت : مهمترین بخش عمل كاشت حلزون، تربیت شنیداری بعد از آن است و از آنجا كه تكلم با شنیدن ارتباط مستقیم دارد، اگر شنیدن ادای كلمات برای كودك مقدور نباشد، او در تكلم مشكل خواهد داشت بنابراین بهتر است كودك قبل از آغ از دوره تكلم تحت عمل جراحی قرار گیرد و اگر این عمل به دو سالگی رسید، باید تربیت شنیداری وی با شركت در كلاس‌های مختلف و انجام مشاوره‌ها، انجام گیرد.

مدیركل بهزیستی استان یزد با بیان اینكه بسیاری از معلولیت‌های ناشنوایی با انجام آزمایشات و مشاوره‌های ژنتیك قابل پیشگیری است، افزود : زوجین با انجام مشاوره‌های ژنتیك و در صورت لزوم، آزمایشات ژنتیك، سلامت فرزندان خود را در آینده تضمین كنند.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.