قدس آنلاین یزد - معاون امور توانبخشي بهزيستي استان يزد گفت : 390 سالمند در سراي سالمندان اين استان به صورت شبانه روزي نگهداري می شوند

استنان یزد با 85هزار نفر سالمند از طب سالمندی محروم می باشد

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، محمدحسين غنيمت، در نشستي خبري به مناسبت روز جهاني سالمند اظهار داشت: در حال حاضر در استان يزد چهار مركز شبانه روزي نگهداري از سالمندان با ظرفيت 500 تخت وجود دارد اما به دنبال توسعه اين مراكز نيستيم و سختگيري هايي براي پذيرش سالمندان در اين مراكز اعمال مي شود.

وي افزود : سالمندان نياز به جمع خانواده دارند و دوري آنها از خانواده و سپردن آنها به خانه هاي سالمندان به صورت شبانه روزي، علاوه بر اينكه هزينه هاي بسياري براي دولت به دنبال دارد، سبب وارد آمدن آسيب هاي روحي به سالمندان مي شود.

غنيمت تصریح کرد : در حال حاضر تنها سالمنداني كه دچار معلوليت هاي جدي يا بي سرپرست هستند همچنين سالمنداني كه رفتارهاي نادرست از سوي خانواده ها با آنها احساس شود به نحوي كه دچار سالمند آزاري شو ند ، در مراكز شبانه روزي پذيرش مي شوند.

 

معاون امور توانبخشي بهزيستي يزد ادامه داد : بر خلاف مراكز نگهداري شبانه روزي، مراكز روزانه به توانمندي سالمندان و ايجاد روحيه نشاط و شادابي در آنها كمك مي كند و ما به دنبال توسعه مراكز روزانه هستيم.

وي خاطر نشان ساخت : در حال حاضر 10 مركز روزانه يا همان مهد نگهداري از سالمندان در استان يزد وجود دارد كه به دنبال توسعه اين مراكز هستيم.

غنيمت افزود : در اين مراكز برنامه هاي ورزشي، تفريحي، اردويي، مهارت آموزي و ... اجرا مي شود و حضور در جمع همسالان و ايجاد سرگرمي هاي مناسب سن آنها براي اين قشر، به توانمندسازي سالمندان و ايجاد روحيه شادابي در آنها كمك مي كند.

وي همچنين از فعاليت چهار مركز ويزيت رايگان در منزل در بهزيستي يزد خبر داد و عنوان كرد: در اين مراكز تيم هاي پزشكي براي ارائه خدمات به سالمندان به منازل آنها اعزام مي شود و كليه خدمات پزشكي را در منزل به آنها ارائه مي دهند.

 

غنيمت با بيان اينكه استان يزد از استانهاي سالمند كشور به شمار مي رود به نحوي كه از 85 هزار نفر از جمعيت يك ميليون نفري يزد را سالمندان تشكيل مي دهند، گفت : با اين وجود حتي يك مركز تخصصي طب سالمندي در استان يزد نداريم.

 

 

وی با بیان اینکه سالمند باید سالم، سالمند شود گفت:باید شرایطی فراهم گردد که دوران سالمندی به یک دوران بیماری تبدیل نشود.

این مسئول ادامه داد : موضوع سند سلامت سالمندان و سند جامع سالمندی در دستور کار شورای سالمندی استان قرار گرفته است.

وی  با اشاره به اهمیت مناسب سازی فضای شهری برای معلولان و سالمندان گفت: متاسفانه هنوز این موضوع در ذهن مسوولان شهری ما جانیفتاده که باید به یک باور و فرهنگ در جامعه تبدیل شود و باید در ساخت و ساز های واحد مسکونی و غیره به موضوع مناسب سازی محیط توجه ویژه شود.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.