پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعیدکوشافر: به نظر میرسد درشرایطی که منابع آب کشور با بحران روبرو شده و بخش کشاورزی هم از این مساله رنج میبرد ؛ اما درحاشیه برخی از شهرها اتفاقاتی رخ میدهد که جای تامل دارد .

از برنج و سبزی و صیفی با طعم بهترین فاضلاب کشور تا تولید روغن حیوانی خالص از استخوان فاسد حیوانات/ آب آشامیدنی درتهران فاضلاب میشود ، درحومه تهران فاضلاب تبدیل به مواد غذایی

 

این اتفاقات اگرچه دربخش کشاورزی رخ داده ومیدهد اما نتیجه کمبودهای منابع ابی است ونتایج ان نیز شامل حال شهروندانی میشودکه درمصرف اب بی محابا عمل کرده و حتی بیش از شهروندان کشورهای پر باران مصرف میکنند و این مساله چیزی نیست جز رها شدن فاضلاب شهری در رودخانه ها و بهربرداری از ان برای کشاورزی ؛ انهم درمحصولاتی که به طورمستقیم به مصرف خوراکی رسیده و باید منتظر نتایج بهداشتی ان درجامعه باشیم کما اینکه شاید تا کنون هم بودیم و خود را به ندانستن زده ایم .

افزایش بیماریهای واگیر و بیماریهای ناشناخته از یک سو و طغیان سرطان درشهرهای بزرگی چون تهران را شاید بتوانیم از جمله تبعات این محصولات کشاورزی دانست و شاید هم بتوان آنها را به هوای الوده شهرها نسبت داده و بر خطری که بیخ گوشمان رقم میخورد چشم بست.

دراین خصوص سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اینکه امروزه کشور با فاجعه زیست محیطی مانند پسماندها، زباله‌ها و آب‌های زیرزمینی ناسالم روبرو است، گفت: متاسفانه ترکیب آب‌های زیرزمینی با فاضلاب حوادث ناگواری را در کشور رقم خواهد زد.

محمدحسین قربانی با تایید آمار و ارقام ارایه شده درمورد رشد سرطان در کشور، افزود:‌ اینکه در گروه‌های سنی مختلف، شاهد شیوع بیماری‌های سرطانی و انواع مختلف این بیماری هستیم  جای تامل و تعمق دارد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: آمار و ارقام منتشرشده نشان‌دهنده فراگیر شدن بیماری سرطان در کشور است که می‌تواند زنگ خطر جدی برای کشور محسوب شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره علت شیوع بیماری‌های سرطانی در کشور، تصریح کرد: متاسفانه امروزه کشور با فاجعه زیست محیطی مانند پسماندها، زباله‌ها و آب‌های زیرزمینی ناسالم مانند شیرابه‌ها روبرو است به گونه‌ای که ادغام آب‌های زیرزمینی با فاضلاب حوادث ناگواری را در کشور رقم خواهد زد.

قربانی با انتقاد از اینکه اخیرا استفاده از آب فاضلاب در مزارع کشاورزی جنوب تهران فاجعه زیست محیطی را رقم زده است، یادآور شد: البته برای بهبود این وضعیت گام‌های خوبی برداشته شد که لازم است با تلاش‌های پی‌درپی از تکرار این گونه حوادث جلوگیری شود.

وی به دلایل دیگر بروز و شیوع سرطان در کشور اشاره کرد و افزود: ذرات معلق در هوا، سوخت‌های غیراستاندارد بنزین و استاندارد نبودن اتومبیل ها و موادغذایی غیراستاندارد از مشکلات و گرفتاری هایی است که موجب بروز و گسترش سرطان می‌شود البته مصرف زیاد دخانیات نیز یکی از علل شیوع سرطان است.

***استفاده از آب‌های آلوده در بخش کشاورزی

اما یک عضو مجمع نمایندگان استان تهران مجلس با یادآوری بازدید میدانی اعضای مجمع از بخش‌هایی از استان تهران، گفت: در این بازدیدها متوجه شدیم که برخی محصولات کشاورزی با آب سالم آبیاری نمی‌شود به طوریکه گاهی این آب با آب‌های آلوده مخلوط شده و نشت‌هایی از طریق آب فاضلاب نیز صورت می‌گیرد.

فاطمه آلیا در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه موضوع بحران آب معضل جهانی و بین‌المللی بوده و خاص کشور ما نیست، افزود: با توجه به این مهم، حل مشکل کمبود آب در دستور کار اغلب کشورهای دنیا قرار دارد وهمواره تلاش می‌کنند با یافتن بهترین راه‌حل، از داشتن آب آشامیدنی سالم محروم نمانند و بتوانند کمبود آب را جبران کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی،‌ با تاکید بر اینکه متولیان امر، بحث کمبود آب را به عنوان موضوع اولویت‌دار مطرح نمی کنند، ادامه داد: باید همواره این معضل در جامعه مطرح شده تا بهترین و سریع‌ترین راهکار برای آن در نظر گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف می‌تواند کشور را از بحران آب نجات دهد، تصریح کرد: اصلاح الگوی مصرف نباید تنها به شعار بسنده شود و باید رسانه‌ها و صداو سیما در جهت تبلیغ این مهم برآیند، از سویی دیگر وزارت نیرو نیز باید در بخش‌هایی مانند کشاورزی برنامه‌ریزی مدونی داشته و در سیاست‌گذاری‌های مختلف رونق این بخش را مدنظر قرار دهند به گونه‌ای که بتوان در حوزه کشاورزی به خود کفایی برسیم.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران، گفت: بدون‌شک رسیدن به این رونق نیازمند آبیاری‌ مدیریت‌ شده‌ای است که باید در دستور کار وزارت نیرو و جهادکشاورزی به عنوان یک موضوع فرابخشی قرار گیرد.

وی یادآور شد: ناگفته نماند که با راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ها یا استفاده از شیرهای تبدیل آب می‌توان به خوبی کمبود آب را جبران کرد؛ بحث کاهش بارندگی چند سالی است که بخش کشاورزی را نگران می‌کند لذا باید کمیسیون کشاورزی مجلس درکنار وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو این را در اولویت رسیدگی قرار دهد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم،‌ با یادآوری بازدیدهای مجمع نمایندگان استان تهران از بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی در این استان،‌ ادامه داد: به طور خاص در تهران، متوجه شدیم که تا حدودی نا بسامانی وجود دارد و بخشی از محصولات کشاورزی شهرری معمولا از طریق آب سالم آبیاری نمی‌شود به گونه‌ای که آب سالم با آب‌های آلوده مخلوط شده و حتی گاهی نشت‌هایی از طریق آب فاضلاب صورت می‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره اظهار نظر معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران مبنی بر راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های تخصصی، یادآور شد: نمی‌توان بدون‌ هیچ برنامه‌ریزی به راحتی چنین مواردی را اعلام کرد زیرا موجی از توقع و انتظار را بین مردم پدید می‌آورد بلکه باید قبل از اعلام چنین طرح هایی بحث‌ها و بررسی‌های کارشناسی صورت گیرد و بعد از انجام این اقدامات، گزارش آن به مردم ارایه شود.

آلیا افزود: در بازدید اعضای مجمع نمایندگان استان تهران از شهر ری متوجه مشکلات محصولات جنوب شهر تهران درحوزه کشاورزی شدیم که اکنون در دست پیگیری است و در تلاش هستیم یک دستورالعمل واحد و مشخصی برای رفع معضلات به کار بگیریم.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه به لحاظ علمی باید راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ها بررسی شود، گفت: شاید این اقدامات بتواند کمبود آب را تا حدودی رفع کند اما باید ابتدا داشتن امکانات و تجهیزات در این میان مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا به راهکار مشترک و اجرایی دست پیدا کنیم.

***کشت برنج با فاضلاب

درهمین راستا نماینده مردم ورامین در مجلس از کشت برنج در جنوب تهران و استفاده از فاضلاب برای آن خبر داد و گفت که شنیده شده برخی سبزیجات هم با فاضلاب آبیاری می‌شوند.

سیدحسین نقوی حسینی اظهارکرد:درمنطقه شهرری برخی محصولات کشاورزی غرقابی و نیازمند آب فراوان مثل برنج کشت می‌شود که این نوع کشت با وضعیت آب در استان تهران مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه آب کشاورزی در استان تهران در شرایط نامناسبی است، اضافه کرد: آب رودخانه ها و چشمه‌ها در تهران و اطراف آن برای آب شرب استفاده می‌شود و به همین علت آب کشاورزی با بحران روبروست. متاسفانه در چنین شرایطی در منطقه شهرری و جنوب تهران برنج کشت می‌شود که این نوع کشت با وضعیت آب استان مغایرت دارد.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه برای کشت برنج از فاضلاب استفاده می‌شود این در حالی است که همه با تولید محصولات کشاورزی با آب فاضلاب مخالفند و عوارض آن را می‌دانند. حتی شنیده شده برخی سبزیجات هم با همین آب کشت می‌شوند.

وی با نامناسب خواندن شرایط اقلیمی تهران برای کشت برنج، گفت: برنج‌کاری باید در شهرهایی انجام شود که آب فراوان در اختیار دارند مثل شمال کشور که بارندگی زیادی دارند و سطح آب بالاست بنابراین انتخاب برنج به عنوان محصول کشاورزی برای تهران نه تنها ضرورتی ندارد بلکه اقدامی اشتباه است که جهاد کشاورزی و مدیریت آب استان نباید این اجازه را بدهند.

نماینده مردم ورامین در مجلس تاکید کرد: آب منطقه تهران هم باید مراقبت کند تا از فاضلاب به این شکل استفاده نشود و محصولات کشاورزی با آن آبیاری نشوند.

نقوی‌حسینی همچنین گفت: فاضلابی که برای برنج‌کاری در تهران استفاده می‌شود قبلا مراتع عشایر ما در جنوب تهران را آبیاری می‌کرده است. در جنوب تهران دشت وسیعی از مراتع وجود دارد که زمستان‌ها عشایر گله‌های خود را به آنجا می‌آوردند. فاضلابی که پیش از این مراتع را آبیاری می‌کرده اکنون در بین راه برای استفاده کشاورزی مثل برنج‌کاری گرفته می‌شود که هم عوارضی برای سلامتی مردم دارد و هم موجب در خطر قرار گرفتن مراتع می‌شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس تصریح کرد: زمین‌های کشاورزی در ورامین از آب موتور و پساب تصیفه‌خانه جنوب تهران برای تولید محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند و به هیچ عنوان از فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی در شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا استفاده نمی‌شود.

درهمین حال یک عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان شمال کشور، عرضه برنج آلوده جنوب پایتخت به نام شمال را باعث بدنامی برنج کل کشور دانست و افزود: نیاز است که مسئولان هرچه سریعتر این موضوع را پیگیری و کشت محصولات کشاورزی آلوده را متوقف کنند.

ابوذر ندیمی در رابطه با اخبار منتشر شده مبنی بر کشت برنج آلوده در جنوب تهران و عرضه آن به نام برنج شمال، گفت: قاعدتا برنج آلوده ای که با آب فاضلاب کشت شده باشد ازلحاظ طعم و شکل تفاوت محسوسی با برنج های شمال دارد، لذا عرضه این محصول به نام سایر مناطق، تنها باعث بدنامی برنج کل کشور شده که برخورد عاجلانه مسئولان را طلب می کند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه از عرضه برنج های آلوده جنوب تهران عاید مردم می شود بدنامی، بی اعتمادی و افزایش واردات است که نابودی صنعت برنج کاری را در پی خواهد داشت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با راهکارهای پیشگیری از سلب اعتماد مردم به برنج شمال نیز گفت: برای جلوگیری از توجیه واردات، باید کشت برنج آلوده را ممنوع کرد، چرا که آب جنوب تهران عموما آلوده بوده و کشت آن باعث بد نامی برنج داخلی می شود.

*** تولید روغن‌های آلوده از استخوان‌ حیوانات

اما انگار ماجرای محصولات الوده ای که درحومه تهران  تولید شده و به خورد مردم این کلانشهر داده میشود تمامی ندارد وقرار نیست فقط سبزی و صیفی و برنج الوده خوراکشان باشد بلکه اخیرا مشخص شده برخی سودجویان با جوشاندن استخوان حیوانات که از سرتاسر شهر تهران جمع اوری میشود روغن انرا استحصال کرده و درحالی که باید فقط مصرف صنعتی مانند واکس داشته باشد به نام روغن حیوانی به مصرف لوازم ارایشی و بهداشتی مانند صابون و کرم و سایر لوازم ارایش رسیده و یا در بدترین حالت به عنوان روغن خالص حیوانی راهی فروشگاهها شده و به طور مستقیم درسبد غذایی مردم قرا رمیگیرد.

دراین خصوص یک عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران، از تولید روغن آلوده به وجود آمده از استخوان‌های حیوانات در یکی از روستاهای قلعه‌نو انتقاد کرد و گفت: این استخوان‌ها در معرض حرارت 40 درجه و مکانی کاملا آلوده نگهداری و از آن روغنی استحصال می‌شود که هیچ‌کس پاسخگوی چرایی و چگونگی استفاده از این روغن نیست.

زهره طبیب‌زاده نوری در گفت وگو با خانه ملت، با یادآوری بازدید جمعی از اعضای مجمع نمایندگان استان تهران از شهرری، افزود: در این بازدید من به همراه خانم آلیا به منطقه قلعه نو سرکشی کردیم؛ در این منطقه روستاهای پراکنده‌ای وجود دارد که در یکی از این روستاها با یک پدیده ناهنجار زیست محیطی و بهداشتی روبرو شدیم.

نماینده مردم تهران،‌ ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: متاسفانه استخوان‌های حیواناتی مانند گاو و گوسفند را در محل‌های سر باز، بدون‌ هیچ‌گونه رعایت بهداشتی دپو کرده و شدت عفونی بودن منطقه به شکلی بود که اجازه بازدید به ما داده نمی‌شد و در نهایت به دلیل حضور بخشدار ناحیه به ما مجوز ورود دادند.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تصریح کرد: این استخوان‌ها در حرارت 40 درجه در معرض آفتاب قرار داشتند و پاتیل‌هایی در کنار این مرکز قرار داشت که داخل آن روغن استحصال شده‌ای از این استخوان‌ها به دست آمده بود و یک کارگر افغانی نیز عمل فرآوری این ماده را انجام می‌داد.

وی تاکید کرد: روغن به وجود آمده از این استخوان‌ها و چگونگی استفاده از آن  برای ما دارای سوال شده بود که این کارگر افغانی هیچ توضیحی در این مورد به ما ارایه نکرد؛ از سویی دیگر علاوه بر فضای آلوده تولید این روغن، ماده به وجود آمده نیز بسیار آلوده بود که متاسفانه هیچ‌کس پاسخگو نبود که چرا روغن استخوان‌های حیوانات گرفته می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران،  با بیان اینکه وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور، شهرداری و سازمان محیط زیست مسئول پیگیری این وضعیت هستند، گفت: ما اکنون در حال پیگیری این موضوع هستم و در این مورد نامه‌ای نیز به وزارت بهداشت داده شده اما هنوز پاسخی را دریافت نکرده‌ایم در این راستا تلاش داریم تا به همراه شورای مرکزی مجمع نمایندگان تهران جلسه‌ای کاربردی با حضور مسئولان مذکور برگزار کرده تا به این وضعیت رسیدگی شود./

***توقف آبیاری با فاضلاب

دراین خصوص اما یک عضو مجمع نمایندگان استان تهران گفت که با پیگیری‌های انجام شده از سوی نمایندگان استان آبیاری برخی زمین‌های کشاورزی جنوب تهران با آب فاضلاب متوقف شده است.

اسماعیل کوثری، گفت: نمایندگان استان تهران موضوع آبیاری زمین‌های کشاورزی جنوب پایتخت با آب فاضلاب را پیگیری کردند و در همین رابطه جلساتی را با فرمانداری، مدیرکل آب وزارت نیرو و مسئولین مربوطه داشتند که در پی این پیگیری‌ها جلوی بسیاری از این موارد گرفته شد گرچه ممکن است به صورت جزیی و موردی هنوز چنین مسئله‌ای وجود داشته باشد.

وی افزود: نمایندگان تهران استفاده از استخوان‌های دام برای استخراج روغن در بخش قلعه نو در جنوب شرقی تهران را نیز پیگیری کردند. در مواردی این استخوان‌ها را می‌جوشاندند و از آن‌ها روغن می‌گرفتند که از این روغن برای کارهای صنعتی استفاده می‌شد اما با توجه به اینکه اقدامات انجام شده با بهداشت و سلامت همخوانی نداشت و این احتمال وجود داشت که از این روغن به عنوان روغن خوراکی هم استفاده شود موضوع از طریق فرمانداری، وزارت بهداشت و مسئولین ذیربط پیگیری شد و مدت زمانی برای جمع‌آوری این کارگاه‌ها مشخص شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    1 0
    فقط جلسه گذاشته ميشه ولي رسيدگي انجام نميشه كي بفكرمردمه