نادره ترکمانی کارگردان فیلم «گرداله و عمه غوله» معتقد است که رفتار شورای حمایت از فیلم کودک در وزارت آموزش و پرورش مافیا گونه است.

وقتی فیلم برگزیده جشنواره کودک در آموزش و پرورش رد می‌شود!

این کارگردان سینمای کودک که قصد دارد به زودی فیلم «گرداله و عمه غوله» را اکران کند، در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره حمایت نکردن آموزش و پرورش از سینمای کودک گفت: وقتی بحث سینمای کودک مطرح می‌شود، یک پای ثابت حمایت وزارت آموزش و پرورش است اما متأسفانه در این سال‌ها این وزارتخانه نه تنها برای حمایت از این سینما پا پیش نگذاشته است بلکه در جاهایی تیشه به ریشه آن زده است.

وی توضیح داد: شورای حمایت از فیلم کودک در طول این سال‌ها از تعدادی فیلم که اصلا جزو سینمای کودک محسوب نمی‌شوند در اکران حمایت کرده است که به عنوان مثال می‌تواند از فیلم‌های «ملک سلیمان»، «نفوذی»، «رسوایی»، «معراجی‌ها» و... نام برد. در واقع این‌ها تنها نمونه‌ای از این فیلم‌هایی هستند که برگه حمایتی‌شان به مدارس داده شده است.

کارگردان فیلم «گرداله و عمه غوله» سپس با ابراز تأسف از اینکه فیلمش به عنوان یک اثر عروسکی کودک در شورای حمایت آموزش و پرورش رد شده است، گفت: این فیلم یک فیلم عروسکی کامل است که قصه شجاعت و دلاوری یک کودک را مطرح می‌کند و افسانه‌های کودکی را یاد‌آوری کرده است اما شورای حمایت از فیلم کودک در آموزش و پرورش می‌گوید که این فیلم مناسب نیست.

وی درباره دلیل رد شدن این اثر در شورای حمایت از فیلم کودک آموزش و پرورش اظهار کرد:‌ نسخه‌ای از این فیلم هفت ماه در اختیار این شورا بود و بعد از این همه مدت گفتند که نسخه فیلم را گم کردند و دوباره نسخه دیگری به آنها دادیم. هر بار تماس می‌گرفتم می‌گفتند که اعضای شورا وقت نکرده‌اند که هنوز فیلم را ببینند. مگر ما چند فیلم کودک در هفت ماه گذشته داشته‌ایم؟! بعد از هفت ماه هم که جواب منفی داده‌اند می‌گویند که دلیلی ندارد که بخواهیم دلیل رد شدن فیلم‌تان را توضیح دهید.

ترکمانی خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم علیرغم چیزهایی که گفته می‌شود هنوز تفکر تنبیه در آموزش و پرورش وجود دارد چون ترکمانی جزو مافیای آن‌ها نیست می‌خواهند او را تنبیه کنند. آن‌طور که من پیگیری کردم مافیای خیلی وحشتناکی در آنجا شکل گرفته است و یکی از دوستان شورا چون خودش تهیه‌کننده یک فیلم کودک ضعیف است آن را در این شورا برای حمایت تصویب کرده است.

کارگردان «گرداله و عمه غوله» در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه شورای حمایت آموزش و پرورش چکشی بر سر فیلمساز است، گفت: آموزش و پرورش همان‌طور که در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل ناموفق عمل می‌کند، نتوانسته وظیفه حمایتی خود در حوزه فرهنگ و هنر را نیز به درستی تبیین کند. به همین دلیل است که شورای حمایتی از فیلم کودک تنها دستش را بالا آورده و به فیلمساز کودک سیلی می‌زند.

نادره ترکمانی در پایان سخنانش با ابراز امیدواری از اینکه دلیل رد شدن فیلم «گرداله و عمه غوله» در شورای حمایت آموزش و پرورش توضیح داده شود، گفت: اعضای شورا حتی حاضر نشدند با من به عنوان یک فیلمساز کودک روبرو شوند. این فضا فضای ناسالمی است و امیدوارم که حداقل توضیحی در این زمینه داشته باشند.

به گزارش ایسنا، «گرداله» که پروانه زرین بهترین فیلم و کارگردانی را دو سال قبل از جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان گرفت، دارای ۱۳ شخصیت عروسکی است و داستان آن روایت بچه‌ زرنگی است که در شرایطی سخت گرفتار شده است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    1 0
    وقتي آموزش و پرورش نقش خود را در خانواده و جامعه از دست داده. وقتي آموزش و پرورش به امر تربيت و فرهنگ آموزي بي‌اعتناست مسلماً سينما و تئاتر و موسيقي و امثالهم برايش فاقد ارزش است. و صد البته در ساختار آموزش و پرورش مافيا و مناسبات متاسفانه غير اصولي شكل بنيادين پيدا كرده. خواهش ميكنم از مسئولين آموزش و پرورش در رده‌هاي بالا بخواهيد تكليف خود را با اين هنرها مشخص كنند. اگر موافقند اين كارها چيست؟ اگر مخالفند بدون رودربايستي اعلام رسمي كنند تا سينماگران و اهالي هنر بدانند چه بايد بكنند.
  • حسن IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    سینمای کودک در مخمصه‌ی این افراد گیر افتاده همین آقای کریمی خودشان باید بیایند و پاسخ دهند البته اگر پاسخ قانع‌کننده‌ایی داشته‌باشند!