قدس انلاین-خدیجه زمانیان:جنگ وعشق همیشه دوموضوعی بوده است که نویسندگان، کارگردانان و هنرمندان را با نگاه و قلم هنری شان جذب خود کرده است.

شوری که با شهنازبه پا شد

در طول سال ها که از جنگ گذشته هیچ گاه هنر و هنرمند نتوانسته اند نه نسبت به این واقعه مهم و غریب تاریخی بی تفاوت باشند و البته نتوانسته اند در خصوص آن حق مطلب را هم ادا کنند.  

اتفاقا با گذشت زمان و فروریختن گرد و غبارها نگاه های تازه ای نسبت به جنگ و دفاع مقدس شده است ، نگاه هایی که گاه به مذاق نسل سوم و چهارم خوش آمده و دفاع مقدس را برای این نسل جنگ ندیده قابل لمس کرده است.

در نمایش «شور شهنار» که بر اساس زندگی شهیدان شهناز حاجی شاه و زهرا حسینی نوشته شده است حمله عراق به ایران با نگاهی جدید مورد بررسی قرار گرفته است . این نمایش که در مجتمع فرهنگی، هنری امام رضا (ع) روی صحنه است به نویسندگی و کارگردانی راضیه ایرانی نقش زن ایرانی در هشت سال دفاع مقدس را برای نسل امروز بازگویی و بازنمایی کرده است. 

در نمایش ایرانی, ۳۰ نفر بازیگر به نقش آفرینی می‌پردازند و مجموعه عوامل دست‌اندر کار این نمایش ۴۵ نفر هستند و در کل نمایش بر اساس حرکت، موسیقی و دیالوگ است.به گفته کارگردان این اثر، «شور شهناز» مانند یک والس روی صحنه است و حالت نیمه اوپرت دارد.

در شورشهناز همان دغدغه های همیشگی راضیه ایرانی وجود دارد، توجه به جنگ و دفاع مقدس البته با نگاهی ظریف و زنانه.

ایرانی در اجرای این نمایش از رئالیسم همیشگی فاصله گرفته و به فضای سوررئال نزدیک شده است که البته در تئاتر دفاع مقدس نزدیک شدن به این فضاها اجتناب ناپذیر است. در تئاتر دفاع مقدس مفاهيم زيادي وجود دارد كه درك آن خارج از حدود رئاليسم است . مفاهيمي كه وجود دارند ولي فراتر از لايه ظاهر قرار دارند. براي به تصوير كشيدن اين لايه ها بايد از سورئاليسم كمك گرفت.

فراتر از واقعيت الزاما خيال نيست بلكه گاهي واقعيت يا حقيقتي است كه دسترسي به آن براي ما آسان و گاهي ممكن نيست.به نظر مي رسد استفاده خلاقه از اين سبك مخصوصا ارتباط مادر شهید با روح شهیده – خصوصا در ارتباط با درگير كردن تماشاگر با اثر – مي تواند در اجراي خاص این تئاتر، تاثير مناسبي را به همراه داشته باشد.   

البته همیشه استفاده از سبک های خاص در یک اثر هنری با ریسک همراه است. چون در یک اثر هنری فرم و محتوا همیشه باید همراه هم حرکت کنند تا تاثیر خاص خودشان را بر مخاطب بگذارند.

استفاده از سبک های هنری اگرچه ساختار اثر را زیبا می کند اما ممکن است بر محتوا بچربد و ذهن مخاطب را درگیر پیچیدگی های خاص خودش کند اتفاقی که نمایش شورشهناز از آن بی نصیب نبوده و اجازه نمی دهد ذهن مخاطب درگیر شهناز شهید و شور شیرین او در جنگ شود!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.