گروه فرهنگی- زهره کهندل: سال گذشته با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت و گویی داشتم که دکتر میرزاده وعده داده بود، سالانه 5 درصد از شهریه دانشگاه آزاد کم می‌شود ...

وعده کاهش شهریه، سه برابر افزایش یافت!

تا جایی که وابستگی 99 درصدی بودجه دانشگاه به شهریه دانشجویان به 50 درصد کاهش یابد و طی دو برنامه 5 ساله 50 درصد از شهریه دانشجویان این دانشگاه کاهش یابد.

 منتظر ماندیم تا ببینیم که این وعده آقای رئیس برای سال تحصیلی جدید محقق می‌شود یا نه که خبر افزایش 15 درصدی شهریه این دانشگاه، ما را تکان داد! هیأت امنای دانشگاه سه برابر آنچه را آقای رئیس قول داده بود کاهش می‌دهند، به عنوان درصد افزایش مصوب سالانه اعلام کرد!

دانشگاه آزاد با وجود یک و نیم میلیون دانشجو و 500 واحد آموزشی، یکی از بزرگترین دانشگاه‌های ایران است و به گفته میرزاده، دانشگاه آزاد اسلامی از محل شهریه دانشجویان سالانه 6 هزارمیلیارد تومان گردش مالی دارد که برابر با سرمایه چندین بانک است. او حتی گفته بود که طرح تاسیس یک بانک یا تشکیلاتی مشابه را برای اداره بهتر و افزایش بهره‌وری درآمدهای دانشگاه دارند که در صورت تصویب در شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش بنیان دانشگاه عملیاتی می‌شود.

وابستگی به شهریه دانشجویان در دانشگاه‌های معتبر جهان بویژه 4 دانشگاه آمریکا حدود 20 درصد است و 80 درصد منابع درآمدی آنها از محل سود سرمایه‌گذاری‌ها و تأسیس مراکز پزشکی و درمانی و فروش خدمات علمی و پژوهشی و آموزشی و کمک‌های خیریه تأمین می‌شود، اما در ایران توسعه دو دانشگاه بزرگ کشور یعنی دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی وابسته به جیب دانشجویان شهریه پرداز بوده و هست.

وعده هایی همچون تأسیس بانک و یافتن منابع درآمدی دیگر برای مخارج دانشگاه، همواره سر زبان رؤسای پیشین و کنونی چرخیده است و هنوز ردی از عملیاتی شدن آن دیده نمی‌شود. طی چند سال اخیر نیز متقاضیان ورود به دانشگاه رو به کاهش هست و دانشگاه‌های پولی در دراز مدت نمی توانند، روی شهریه دانشجویان به عنوان تنها منبع درآمدی دانشگاه تکیه کنند، اما همچنان هزینه‌های جاری و عمرانی این دانشگاه‌ها را دانشجویان می‌پردازند و این با اهداف دانشگاه کارآفرین و ثروت آفرین در تضاد است. جور ضعف دانشگاه‌ها در تاسیس شرکتهای دانش بنیان و فعالیتهایی موثر و سازنده علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها را دانشجویان و خانواده هایشان می‌کشند.

امروز دغدغه بسیاری از خانواده‌ها که یک یا چند دانشجو دارند، هزینه تحصیل فرزندانشان است، هزینه ای تحمیلی که با افزایش شهریه، معادلات مالی آنان را بر هم زده است. دانشجویان دانشگاه آزاد که روی وعده سال گذشته آقای رئیس حساب بازکرده بودند، امروز باید به دنبال گرفتن وام و قرض برای جبران این درصد افزایش باشند. آقای دکتر میرزاده! وعده کاهش شهریه پیشکش، مرحمت فرموده درصد افزایش را با جیب دانشجویان و خانواده هایشان متناسب کنید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.