گروه اقتصادی- خوش قلم - اين روزها در خبرها صحبت از رشد در بخشهاي مختلف اقتصادي به ميان مي‌آيد و اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد، ...

هشدار نسبت به کاهش قدرت خرید مردم

آثار اين رشد را مردم در معاش روزانه خود شاهد نيستند.هرچند كارشناسان آمارهايي را درخصوص بهبود اقتصادي عنوان مي‌كنند، اما اين آمارها مربوط به واحدهاي بزرگ كشور است و خبري از بهبود اقتصادي واحدهاي كوچك نيست.

از اين رو آمارها در اين خصوص حكايت مي‌كند. طي چند ماه اخير نرخ بيكاري تغييري نكرده و يافتن شغل همچنان به عنوان اصلي ترين دغدغه براي جوانان مطرح است.از سويي ديگر گفته مي‌شود، تورم تحت كنترل است،  اما شواهد نشان مي‌دهد، معیشت مردم بسختي مي‌گذرد و قیمت مواد غذایی و ديگر مايحتاج ضروري روز به رزو گران‌تر مي‌شود.در همين حال مردم انتظار دارند بهبود وضعيت اقتصادي كه دولتمردان اظهار مي‌دارند، را در سبد خانوار خود لمس كنند.

 

 تطابق میان حرف و عمل

رئیس اتاق بازرگانی در اين خصوص مي‌گويد: دولت باید میان حرف و عمل خود تطابق بیشتری قایل شود و حرف او با عملش بیش از شرایط فعلی تطبیق داشته باشد.

یحیی آل اسحاق با اشاره به  اعلام رشد 6/4 درصدی از سوی بانک مرکزی اظهار مي‌دارد: اين آمار جاي خوشحالي است، اما باید برخی تأملات را نیز در مورد آن انجام داد. وي مي‌افزايد: در ترکیب این رشد گروه نفت 7/0 درصد، صنعت 5/1 درصد، بازرگانی یک درصد، خدمات مالی و پولی 8/3 درصد و سایر گروه ها 8/3 درصد رشد داشته است، اما عمده رشد صنعت به خودروسازی، پتروشیمی و واحدهای بزرگ مربوط است.

وی تصريح مي‌كند: براساس آمارها، تولید خودرو 75 درصد رشد داشته و قرار است به 2/1 میلیون دستگاه افزایش یابد، اما آنچه جای تأمل دارد، واحدهای کوچک و متوسط هستند که متاسفانه رشد مناسبی نداشته‌اند.

 

 رشد منفي در بخش عمومي

وي خاطر نشان مي‌كند: اگر به واحدهای کوچک و متوسط توجه نشود، به طور قطع اشتغال نیز رشد نمی‌کند، ضمن اینکه در این آمارها بخش عمومی منفی 1/2 درصد رشد داشته که نگران کننده است.

به گزارش فارس، وی عدم بهبود معیشت مردم را یکی از نکات حایز اهمیت عنوان و تصریح مي‌كند: اگر چه دولت توانسته تورم را کنترل کند، اما معیشت مردم و معضل قیمت مواد غذایی حل نشده و هر روز قیمت میوه و برنج و مواد غذایی در حال تغییر است که نیاز به رسیدگی و توجه بیشتر دولت دارد.

وي مي‌گويد: میانگین تورم 1/21 درصد و تورم نقطه به نقطه نیز 4/14 درصد اعلام شده که با کاهش 4/1 درصدی مواجه است، اما ترکیب محاسبه تورم در سبد کالا نشان می‌دهد، قدرت خرید بشدت کاهش یافته و فشار زندگی ناشی از آن بر مردم زیاد شده است.

 

 توليد به دنبال نقدينگي

وي تصريح مي‌كند: با وجود اعلام رشد 40 درصدی در پرداخت تسهیلات بانکی، رشد پرداخت تسهیلات برای بخش تولید و تأمین سرمایه در گردش آن ملموس نیست و تولید همچنان با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند.

با اين حال مردم انتظار دارند كه بهبود وضعيت اقتصادي كه مسؤولان اعلام مي‌كنند، در سر سفره‌هايشان لمس كنند و شاهد بهبود معيشتشان باشند و با نظارتها و كنترل بيش از پيش متوليان بازار بهانه‌اي براي افزايش لحظه اي قيمت كالاهاي ضروري وجود نداشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خریدار IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    2 0
    زنگ خطر نه هشدار
  • نسل سوخته IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    2 0
    دولت حرف میزند میگوید آمار توارم آمد پایین. کجا آمد برای هر جنس دو مالیات در نظر گرفتن. مالیا بر ارزش افزوده و مالیاتی که دیگه از ما میگیرن. مرحله دوم یارانه ها باید یارانه ۳برابر میشد و صداش رو در نیاوردن. بنزین گران شد مافیای بنزین خوشحال شدن و ما گریان و سوخته
  • ramin IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    2 0
    تا تحریما هست همین ‌اش و همین کاسست!!!۱۰۰ تا رئیس جمهور دیگه هم عوض شه فرقی‌ نمیکنه!