جلیل فخرایی: همزمان با روز جهانی ناشنوایان و به همت کانون ناشنوایان خراسان رضوي گردهمایی بزرگ ناشنوایان با حضور هزار ناشنوا در مشهد برگزار شد.

 پذیرش 2500 ناشنوا در مکانی 90 متری

 

در این همایش حجت الاسلام والمسلمين واعظ موسوی طی سخنانی به اهمیت توجه به این قشر از جامعه و شیوه تعامل صحیح افراد و اجتماع با این گروه که از برخی از امکانات معمول جامعه محرومند، تأکید کرد.

وی در بخشی از سخنان خود به ابعاد شخصیت افراد بر مبنای تعالیم اخلاقی دین مبین اسلام تأکید کرد. در این مراسم همچنین رئیس هیأت مدیره کانون ناشنوایان استان خراسان طی سخنانی به توفیقات این کانون با وجود امکانات اندک در پرورش استعدادهای بالنده در میان ناشنوایان تحت پوشش این مرکز اشاره کرد.

ترابی مقدم اظهار داشت: با وجود حجم بالای 13 هزار ناشنوا در خراسان رضوي، 8 هزار نفر از این تعداد در مشهد هستند، تاکنون این مرکز دو هزار و 500 ناشنوا را تحت پوشش قرار داده است.

وی اظهار داشت: با وجود پذیرش این تعداد، تمام فعالیتهای این مرکز- که شامل برگزاری کلاسهای مختلف برای ناشنوایان می‌باشد- تنها در مکانی 90 متری انجام می‌شود.

وی افزود: این قشر از جامعه افزون بر محروم بودن از امکانات طبیعی فرد از امکانات اجتماعی معمول نیز کمتر برخوردارند.

وی گفت: با وجود گذشت 30 سال از تأسیس این کانون هنوز از سوی مسؤولان شهری و استانی اقدامی در راستای تأمین مکانی برای سرویس دهی و ایجاد امکانات آموزشی بهتر برای ناشنوایان انجام نشده است.

در همین زمینه محمد رضا شیخ‌زاده، مدیرعامل کانون ناشنوایان استان نیز اظهار داشت: با وجود اعلام آمادگی خیران برای ارایه امکانات ساخت و ساز هنوز از سوی مسؤولان در این زمینه اقدامی نشده است.

وی در ادامه در خصوص محیط اجتماعی ناشنوایان اظهار داشت: یک ناشنوا در تعامل با دیگران به سبب نبود برخی امکانات معمول در روابط عادی خود مانند ادامه تحصیل و ازدواج دچار مشکل می‌شود و حتی به سبب نبود روان‌شناسان مجرب در این زمینه اغلب دچار مشکلات فراوانی می‌شوند، به طوری که 40 درصد ازدواجهای ناشنوایان به طلاق می‌انجامد.

در این مراسم از تعدادی از نخبگان ناشنوا از جمله دانشجویان دوره‌های عالی، تعدادی از مخترعان، مبتکران و مؤلفان کتابهای مختلف تقدیر شد.

 

گفتنی است، در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از آثار تعدادی از مخترعان و هنرمندان ناشنوا به نمایش گذاشته شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    از خیرین گرامی که وقف به اجتماع اسلامی انجام میدهند دعوت میشود تا از نزدیک این عزیزان را در کانون که خانه دومشان است نگاه کنند و ان شاءالله بتوانند با عشق مکانی با تمام امکانات رایگان دراختیارشان انجام بدهند اجرکم عندالله