پروین محمدی: قدس ویژه خراسان - مروز به دلیل بهبود شرایط بهداشتی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ما متوسط طول عمر افراد بالا رفته و امید به زندگی افزایش یافته است.

سالمندی سالم را با پیشگیری تجربه کنیم

 به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود طی 20 سال آینده جمعیت سالمندان بالای 60 سال در کشورمان به حدود 10 میلیون نفر برسد. از این رو برای همه ما لازم است با به کار بستن توصیه‌های شیوه زندگی سالم خود را برای تجربه یک زندگی شاداب در دوره سالمندی آماده کنیم، زیرا تنها در این صورت است که از کنار سالمندان زندگی کردن، لذت بیشتری می‌بریم و آنان نیز از حضور در کنار ما شادمانتر خواهند بود.

اما چگونه می‌توان دوره سالمندی را بهتر طی کرد؟

همزمان با «نهم مهرماه روز جهانی سالمندان» با دو تن از پزشکان متخصص جوان گفت و گو کردیم.

 سالمندان و زندگی سالم

دکتر فهیمه ثمره محمدیان متخصص بیماری‌های داخلی، عوامل مؤثر در رسیدن به سالمندی سالم را برشمرده، می‌گوید: داشتن فعالیت جسمانی منظم، خواب کافی، پرهیز از استعمال دخانیات و داشتن رژیمی سرشار از موادغذایی مفید برای داشتن یک زندگی سالم و طولانی ضروری است.

از این رو سالمندان می‌توانند با فعالیت جسمانی مناسب نیروی بدنی و انرژی خود را افزایش داده و احتمال ابتلا به بیماریهای مزمن را که پیامد بالا رفتن سن می‌باشد، کاهش دهند.

وی با تأکید به اینکه کاهش فعالیتهای جسمی و بی‌تحرکی در سالمندان می‌تواند به افسردگی، اضطراب، استرس، عدم تعادل، سقوط و زمین خوردن منجر شود، می‌افزاید: ورزشهای مناسب سالمندان، پیاده‌روی و فعالیت روزانه در حدی که خسته نشوند موجب هوشیاری ذهنی آنان شده و استقامت بدنی آنها را افزایش می‌دهد.

 بیماری‌های شایع دوران سالمندی

این متخصص داخلی، آرتروز (التهاب مفاصل)، آلزایمر (زوال عقل)، افسردگی، بیماری‌های قلبی عروقی، پارکینسون، سکته مغزی، مشکلات بینایی و شنوایی، یبوست، بی‌خوابی و کاهش هورمونهای جنسی را از مشکلات شایع دوران سالمندی دانسته، اظهار می‌دارد: پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت جسمی، حضور در اجتماع، دیدار با دوستان و برقراری روابط اجتماعی، کنترل فشار خون، مراجعه به پزشک برای انجام آزمایش‌های لازم و مصرف داروهای تجویز شده توسط طبیب می‌تواند در پیشگیری و کاهش بیماری‌های فوق مؤثر باشد.

  رژیم غذایی سالمندان

دکتر محمدیان تغذیه مناسب سالمندان را مصرف غذاهای کم نمک و کم چرب، رژیم سرشار از میوه‌ها و سبزیجات و فیبرها دانسته، تصریح می‌کند: چنانچه موادغذایی مناسب و یک الگوی غذایی مفید به طور منظم وجود داشته باشد، سالمندان کمتر گرفتار بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سکته‌ها، پوکی استخوان و سایر بیماری‌های مزمن خواهند شد.

 یائسگی و زنان سالمند

دکتر لعیا شیرین‌زاده متخصص زنان مهمترین عارضه سالمندی را در زنان یائسگی دانسته، خاطرنشان می‌کند: عارضه سالمندی یک مرحله طبیعی در زندگی بانوان است که با تغییراتی که در بدن ایجاد می‌کند می‌تواند پیامدهای زیادی همراه داشته باشد.

وی به برخی از تغییرات اشاره کرده، یادآور می‌شود: برخی تغییرات دوره یائسگی مانند پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات ادراری، کم شدن ترشحات زنانه و... از دوران یائسگی (48 تا 55 سال) شروع شده و تا دوره سالمندی نیز ادامه دارد که با اصلاح شیوه زندگی می‌توان روند آن را به تأخیر انداخت یا کند کرد.

 پوکی استخوان بیماری خاموش

این متخصص زنان با تأکید به اینکه پوکی استخوان یک بیماری خاموش است و علامتی ندارد برای جلوگیری از پیشرفت بیماری توصیه می‌کند:

* هر روز ورزش کنند و مواد حاوی کلسیم بخصوص لبنیات کم چرب مصرف نمایند.

* از استعمال دخانیات که این روزها در خانم‌ها افزایش یافته و سبب تشدید پوکی استخوان می‌شود، جداً پرهیز کنند.

* نوشابه‌های گازدار کمتر مصرف کنند (چون جلوی جذب کلسیم را می‌گیرد)

* برای تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن جهت جذب کلسیم هر روز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرند.

**خطر بروز سرطان پستان

وی بروز سرطان پستان را در سنین سالمندی جدی دانسته، می‌گوید: پس از یائسگی و با افزایش سن، به طور طبیعی تغییراتی در پستان ایجاد می‌شود که خطر سرطان سینه را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین به منظور اطمینان از سلامت پستان‌ها بهتر است جهت معاینه به پزشک مراجعه شود.

دکتر شیرین‌زاده وجود توده در پستان یا زیر بغل، فرورفتگی نوک پستان و سایر قسمت‌های پستان، خروج خون یا هر نوع ترشح از نوک پستان، زخم پستان، تغییر شکل، اندازه یا رنگ پستان و درد پستان‌ها را از نشانه‌های احتمالی وجود سرطان می‌داند و تصریح می‌کند: با مشاهده علایم فوق سریعاً به پزشک مراجعه نمایند، زیرا با اینکه سرطان پستان امروز یکی از سرطانهای شایع زنان است، چنانچه بموقع تشخیص داده و درمان شود، بهبود خواهد یافت.

 بی‌خوابی اختلال شایع در سالمندی

دکتر لعیا شیرین‌زاده در این خصوص توضیح بیشتری داده می‌گوید: خواب کافی و راحت یکی از پایه‌های اصلی سلامتی است، زیرا در طول خواب بدن استراحت می‌کند و انرژی از دست رفته خود را به دست می‌آورد، اما در دوران سالمندی بخصوص در خانم‌ها تغییراتی در وضعیت خواب ایجاد می‌شود و خواب شبانه کاهش می‌یابد.

 بی‌اختیاری ادرار در سالمندان

دکتر شیرین‌زاده یکی از مشکلات دوره سالمندی را بی‌اختیاری ادرار عنوان کرده یادآور می‌شود: در سنین سالمندی ممکن است فرد با یک عطسه، سرفه، خنده دچار ریزش ادرار شود.

 دخانیات ممنوع

و سرانجام این متخصص استعمال دخانیات را برای سالمندان (چه زن و چه مرد) ممنوع کرده تصریح می‌کند: سموم موجود در سیگار، قلیان، پیپ و... برای سلامتی زیان آور است و سبب سرطان ریه، گلو، دهان، مثانه، کلیه و... می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.