۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
کد خبر: 238450

قائم‌مقام سازمان فضایی کشور گفت:‌ در حال مطالعه برای قرار دادن انسان در مدار هستیم و امیدواریم در 4 سال آینده بتوانیم انسان را در مدار داشته باشیم.

اعزام انسان به فضا در 4 سال آینده
حمید فاضلی قائم‌مقام سازمان فضایی کشور در نشست خبری صبح امروز، گفت: اولویت اول سازمان فضایی دستیابی به ماهواره‌های سنجش از دور است زیرا ما نیاز داریم که از نگاه بالا زمین را ببینیم تا بتوانیم خدمات خوبی را ارائه دهیم.

وی افزود: مطالعات عمق فضا را نیز در دستور کار داریم و در بحث زیست‌فضا هم که کشورهای دنیا بسیار سرمایه‌گذاری کردند باید مطالعاتی داشته باشیم، کشور هند برنامه دارد تا سال 2016 چهارمین کشوری باشد که انسان را در مدار قرار می‌دهد.

قائم‌مقام سازمان فضایی اظهار داشت: در حال حاضر برای پرتاب زیرمداری مطالعه می‌کنیم یعنی کپسول زیستی را تا ارتفاعات 120 کیلومتر پرتاب کنیم که در این زمینه هم دو موجود زنده را به فضا فرستادیم.

وی افزود: یک کپسول با یک تن وزن به صورت نیمه‌مخروط طراحی می‌شود که بازگشت آن هم پایدار باشد.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم امسال پرتاب داشته باشیم اما در پرتاب اول انسان نیست بلکه یک موجود زنده است.

فاضلی ادامه داد: باید قابلیت اطمینان را در بازیابی کپسول تقویت کنیم که تا سه یا چهار سال آینده انسان را در مدار داشته باشیم.

وی در رابطه با تعویق پرتاب ماهواره‌ها نیز گفت: با توجه به شرایط پروژه‌های فضایی تعویق طبیعی است و اینکه می‌گویند دلیل سیاسی دارد، درست نیست.

وی افزود: سال گذشته در نخستین ماه‌های آغاز به کار تدبیر و امید پرتاب کاوشگر پژوهش را به همراه کپسول زیستی داشتیم و رئیس جمهور در پیامی این موضوع را تبریک گفت. بنابراین رئیس جمهور برنامه‌های فضایی را در اولویت دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.