قدس انلاین-سیدحبیب قاانی-جمعیت ایران همگام با جمعیت جهان رو به سوی‌ سالمندی می‌رود وآمار و ارقام حاصل از سرشماری‌ها‌ نشان می‌دهد که تعداد جمعیت سالمند ایران در دهه‌های اخیر در حال افزایش بوده است بطوریکه درحال حاضر6میلیون سالمند درکشورحضور دارند.

سالمندان؛فردا تنهاترازامروز/افزایش زندگی مجردی درسالمندان

به گزارش قدس آنلاین؛ امروزودر استانه روزجهانی سالمند مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با بیان این مطلب که کشور ما با شتاب بیشتری به سمت پیر شدن جمعیت حرکت می‌کند، گفت: براساس آخرین گزارشات آماری میزان رشد جمعیت بالای ۶۰ سال از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۵۰ به بیش از ۲۶ درصد پیش بینی شده است.

دکتر محمد اسماعیل مطلق با اشاره به اینکه توجه به سلامت انسان جزء برنامه‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، افزود: امید به زندگی افراد جامعه در سال ۱۳۵۵ به طور متوسط ۵۶ سال بوده که در حال حاضر به ۶۷ سال رسیده است و جمعیت‌شناسان پیش بینی می‌کنند وضعیت طول عمر افراد تا سال ۱۴۲۰ رو به ۸۰ سال خواهد رسید. وی با بیان این مطلب که کشور ما با شتاب بیشتری به سمت پیر شدن جمعیت حرکت می‌کند، گفت: براساس آخرین گزارشات آماری میزان رشد جمعیت بالای ۶۰ سال از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۵۰ به بیش از ۲۶ درصد پیش بینی شده است. مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه سند سلامت سالمندان در حال اجراست اظهارکرد: سیمای سلامت سالمندان نیز بر اساس برنامه‌ها و داده‌ها بررسی و تدوین شده که به منظور مراقبت‌های بیشتر در حال اجرا است. مطلق افزود: بر اساس مصوبات قانونی، وزارت بهداشت برای اجرای مراقبت از سالمندان در سند چشم انداز سلامت ۱۴۰۴، قانون برنامه پنجم، نقشه تحول نظام سلامت و نقشه جامع علمی کاربردی تکالیفی را مشخص کرده است.

وی با بیان این مطلب که خدمات سالمندان در صدر سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت بهداشت قرار گرفته است، گفت: هدف اصلی دارا بودن سالمند سالم در کشور است و برنامه خود مراقبتی و انجام مداخلات پیشگیرانه در سنین پایین‌تر که دستور کار معاونت وزارت بهداشت قرار گرفته است.

* سیمای سلامت سالمندان ایرانی مشخص شد

اگرچه پیش از این دکتر پریسا طاهری رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت با بیان اینکه سالمندی بخشی از زندگی طبیعی هر فرد است، اظهار کرد: در حال حاضر تجربه سالمندی در برخی کشورها آغاز شده و در برخی دیگر که جمعیتی جوان دارند، در آینده شکل خواهد گرفت. وی افزود: در ایران اهتمام دولت‌ها در امر ارتقای سلامت بهداشت موجب افزایش امید به زندگی شده است. براساس آخرین آمارها نرخ امید به زندگی در زنان 74.6 و در مردان 72 سال است. رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت با بیان اینکه زن‌ها طول عمر بیشتری دارند و دوره سالمندی آسیب‌پذیرتر خواهند بود، اظهار کرد: علت این امر آن است که زنان از درآمد کمتری برخوردارند، همسر و نزدیکان خود را از دست می‌دهند و با مشکلات اجتماعی بیشتری روبه‌رو می‌شوند.

طاهری افزود: از مجموعه اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت پیرامون موضوع سالمندی تدوین سند ملی تحول نظام سلامت مبتنی بر الگوی اسلامی – ایرانی سالمندان است که با مشارکت سازمان‌های ذیربط از جمله بهزیستی تدوین و در سال 91 به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رسید و با حکم رییس جمهور ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه وظایف دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف در این سند تعریف و مشخص شده است، اظهار کرد: در راستای اجرای همین سند ملی بود که دریافتیم به آمار کشورهای دیگر استناد کرده‌ایم و لازم بود وضعیت کشور خودمان را بررسی کنیم. در همین زمینه تحقیقات گسترده‌ای تحت عنوان سیمای سلامت سالمندان انجام شد و کتاب آن در سال 92 به چاپ رسید. این سند جزییات کاملی از سالمندی در ایران را به نمایش می‌گذارد.

رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت ادامه داد: طبق این بررسی‌ها 66 درصد سالمندان ایرانی بی‌سواد مطلق هستند و 27 درصد آنها نه حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند و نه به کاری اشتغال دارند. از این جمعیت 27 درصدی 31 درصد از کمیته امداد کمک می‌گرفتند، 2.4 درصد تحت پوشش بهزیستی بودند و بخش عمده‌ای را نیز فرزندانشان حمایت می‌کردند.

* ۲۷ درصد سالمندان کشور بیکار و بدون حقوق هستند

در همین باره معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باید نیاز‌ها و مشکلات سالمندان به مسئولین کشور منتقل شود گفت: 27 درصد سالمندان بیکار و بدون حقوق بازنشستگی هستند به طوری که 17 درصدشان از هر گونه حمایت مالی محرومند، 38 درصد سالمندان نیاز به حمایت مالی دارند، 18 درصد با مشکلات سلامتی و جسمی مواجه هستند.  دکتر علی اکبر سیاری با اشاره به اینکه رشد بالای موالید کشور در دهه 50 و 60 و افزایش امید به زندگی در آینده سرعت رشد سالمندی در کشور افزایش خواهد یافت افزود: در حال حاضر ما در دوران طلایی جمعیت کشور قرار داریم به طوریکه 70 درصد جمعیت کشور در سنین 15 تا 64 سال قرار دارند.

وی با بیان این مطلب که باید نیاز‌ها و مشکلات سالمندان به مسولین کشور منتقل شود گفت: 52 درصد سالمندان احساس تنهایی کرده و 8.2 درصد آن‌ها تنها زندگی می‌کنند.

* رشد زندگی مجردی در سالمندان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنانه شدن سالمندی در کشور را یکی از مسائل مهم در بروز پدیده سالمندی عنوان کرد و گفت: در آینده جامعه با پدیده زنان سالمند روبه‌روست.

دکتر علی ربیعی تاکید دارد، اظهار کرد: مسائل اجتماعی با سیاست‌های رفاهی ارتباط مستقیم دارد و تدوین سیاست‌های رفاه اجتماعی از جمله سیاست‌های دولت یازدهم است. وی بروز پدیده سالمندی را یکی از مسائل مهم کشور دانست و گفت: نتایج برنامه‌ها و شورای عالی سالمندان به شورای عالی رفاه منعکس خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: رسیدگی به مسائل کودکان، مسائل سالمندی، کاهش فقر، ناباروری‌ها و درمان از مولفه‌های اصلی سیاست‌های رفاهی دولت است. مطالعات نشان می‌دهد با پدیده سالمندی در آینده روبه‌رو هستیم و مقام معظم رهبری نیز این موضوع رادر قالب سیاست‌های ابلاغی جمعیت مورد اشاره قرار داده‌اند.

ربیعی با اشاره به وجود شش میلیون سالمند در کشور اظهار کرد: باید برای موضوع سالمندی مطالعات گسترده‌ای آغاز شود. در این حوزه ما با پدیده‌های جدیدی و رشد زندگی مجردی روبه‌رو هستیم.

وی همچنین زنانه شدن سالمندی در کشور را یکی از مسائل مهم در بروز پدیده سالمندی دانست و گفت: در آینده جامعه با پدیده زنان سالمند مواجه خواهد بود. درصد زنان سالمند بی‌سواد بیش از مردان است و پدیده زنان سالمند در استان‌های محروم بیشتر است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تغییر سبک زندگی در کشور گفت: باید برای حل مسائل سالمندی آمادگی نهادی، ساختاری و فرهنگی لازم را پیدا کنیم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.