قدس آنلاین: معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با حضور در همایش بین‌المللی ریشه‌ها و پیوندها در هنر معماری شرق در خصوص بازشناسی ریشه‌ها و توجه به میراث ارزشمند معماری کشور ایراد سخن نمود.

بهسازی و نوسازی بافت قدیم ریشه در هنر معماری ایرانی دارد

به گزارش اداره روابط عمومی راه و شهرسازی استان اصفهان- محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در این همایش با اشاره به بافت‌‌های ارزشمند شهرهای ایران گفت: بافتهای بسیار بی‌نظیری در سراسر کشور وجود دارد که تلفیق طبیعت با هنر معماری را نشان می‌دهد و تعدادی از آنها رو به تخریب و فراموشی است.

وی با بیان اینکه بهسازی و نوسازی بافت‌های قدیم ریشه در هنر معماری ایرانی دارد اظهار داشت: ویژگی بافت‌های قدیم با ترکیب زمین شکل‌گیری مورفولوژیک را نشان می‌دهد. ایزدی مسجد جامع اصفهان را ترکیبی از ساختار  هارمونی بی‌نظیر شهری عنوان کرد و افزود: شهرها در یک اصولی مشترک هستند ولی هر کدام ویژگی خاص معماری خود را دارند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه در حال حاضر با بحران هویت در شهرهای ایران روبرو هستیم تصریح کرد: آنچه در معماری شهرهای ایران اتفاق افتاده است یک تهدید ساختار جدید بر قدیم است و شروع این دوگانگی از ابتدای قرن جدید می‌باشد و شهرهای ما با شهرنشینی شتابان هسته‌های اصلی خود را دچار دگرگونی می‌کنند.

وی به اقدامات دو سه دهه گذشته در راستای ساختار شهری اشاره کرد و گفت: اقداماتی نظیر قانونمند کردن توسعه شهر در قالب طرح‌های جامع، ایجاد شهرهای جدید و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده حاصل ساختار جدید شهری در ایران بوده است.

ایزدی همچنین به تلاشهای ساختار شهری در بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: روانبخشی و ساماندهی محورها و مرمت بافت‌ها و تسهیل در جریان ترافیک در فضای شهری از ویژگی‌های شهرسازی در بعد از انقلاب می‌باشد. وی با بیان اینکه رعایت الگوی استخوابندی می‌تواند ساختار بین بافت جدید و قدیم را ایجاد کند اظهار داشت: در سال 76 سیاستهای منسجم و اصولی در این راستا تدوین شد که مهمترین آنها الگوسازی ساختار بومی منطقه به عنوان راهنمای جریان بهسازی و نوسازی، گونه‌های محلی، استفاده از ساختمانهای تاریخی برای کاربری مجموعه‌های مختلف بوده است.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری، اقدامات وزارت راه و شهرسازی در مقیاس محله را ارزشمند توصیف کرد و گفت: تلاش امروزی دولت بر تجدیدنظر در تبیین شاخص‌ها و تغییر در شاخص بافت فرسوده است و دولت در مقیاس محله توجه ویژه‌ای به استخوانبندی محله دارد و در همین راستا با ارائه تسهیلات در نظر دارد بهسازی بافت‌های فرسوده را با مشارکت مردمی به سرانجام رساند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.