رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: همانگونه که نماز امری ولایی است باید برای پرداخت زکات به عنوان یک امر حاکمیتی برنامه‌ریزی کرد به نحوی که با بسیج امکانات حکومتی حکم الهی را بر زمین جاری کرد.

زکات در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قابل هزینه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در همایش ملی شورای زکات با بیان این‌که «دفاع مقدس جزو تاریخ سرافرازی‌ها، بزرگی‌ها و بزرگ‌منشی‌های انقلاب اسلامی است» اظهار کرد: یکی از رسالت‌های مسئولان یادآوری ارزش‌های جوشیده از خون شهدا و انقلاب اسلامی است به نحوی که با فرهنگ عامه آمیخته شود.

 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و عضو شورای زکات با تاکید بر این‌که «زمانی ارزش‌های دفاع مقدس تبدیل به فرهنگ خواهد شد که در سبد خانوارها قرار بگیرد و در همه ابعاد زندگی نمود داشته باشد» ادامه داد: در صورتی که ارزش‌های موجود در انقلاب در زندگی مردم تبلور پیدا کند می‌توان گفت جامعه صاحب فرهنگ ارزشی شده است پس اگر در صحنه‌های مختلف زندگی جلوه‌هایی از ارزش‌ها نمایان شد موفقیت پدیدار می‌شود.

 

وی بر وظیفه‌ ائمه جمعه، مبلغان و بخصوص رسانه‌ها در مورد حفظ و مانایی ارزش‌های دوران دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: وقایع جنگ برای بیش از 200 سال سوژه و سرمایه برای تغذیه و تربیت نسل‌های آینده از خود برجای گذاشته است که با بکارگیری ابزارهای فرهنگی هنری همچون شعر سرایی، داستان‌نویسی و فیلم‌سازی زیبایی‌های واقعی جنگ را به نمایش بگذارند تا ارزش‌ها ترویج و شیوع پیدا کنند.

 

این عضو شورای زکات کشور خاطرنشان کرد: همانگونه که نماز امری ولایی است باید برای پرداخت زکات به عنوان یک امر حاکمیتی برنامه‌ریزی کرد به نحوی که با بسیج امکانات حکومتی حکم الهی را بر روی زمین جاری کرد که در راستای اجرا و عملی کردن این موضوع مسئولان حکومتی بیشترین نقش را دارند در نتیجه عملیاتی کردن صحیح و اصولی این واجب شرعی علاوه بر ایجاد آرامش موجب اعتماد و استفبال از امر زکات در میان جامعه خواهد شد.

 

تقوی متصدیان امر زکات را ولی‌فقیه و حاکم اسلامی بیان کرد و گفت: مقام معظم رهبری برای انجام این فِعل شرعی عوامل نظارتی قرار داده است پس وقتی پرداخت کننده‌ زکات به دنبال انجام تکلیف شرعی است باید از نوع توزیع مال آگاه شود در این رابطه مؤدیان باید این اعتماد را حاکم کنند که مبالغ دریافتی را با دقت و وسواس در بخش‌های مناسب هزینه می‌کنند.

 

وی با بیان این‌که «در شوراهای زکات استان‌ها دبیرخانه تصمیم‌گیرنده نهایی نیست و تنها وظیفه‌ ساماندهی، تبلیغ، ترویج و جمع‌آوری زکات را برعهده دارد» اضافه کرد: نحوه‌ی مصرف و توزیع زکات در استان‌ها باید با تأیید نماینده‌ ولی‌فقیه باشد و امام جمعه بایستی نظرات و پیشنهادات اعضاء شورای زکات را در جهت رعایت تعادل و توازن در توزیع اتخاذ کند چرا که زکات قابل هزینه در همه‌ ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است.

 

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با گلایه از این امر که فقدان بودجه در سنوات گذشته امکان ترویج فرهنگ دینی را کم‌رنگ کرده به نحوی که سال گذشته 6 هزار از مبلغین شرایط اعزام به مناطق مختلف کشور را نداشتند، یادآور شد: ساماندهی امور از طریق فرهنگ‌سازی امکان‌پذیر است که خود فرهنگ نیازمند سرمایه‌گذاری است تا بوسیله‌ آن میزان دزدی، شرارت و تخلفات اجتماعی در حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.

 

وی با بیان این‌که «زکات به عنوان یک فرهنگی باید مستمر و توأمان باشد» خاطرنشان کرد: عاملان زکات سربازان ولی فقیه محسوب می‌شوند بدین‌جهت رابطه‌ای مستمر با پرداخت‌کنندگان زکات داشته باشند و در ترویج این سنت الهی با آنها همراهی کنند و حتی در رفع مشکلات آنها همت کنند تا بر تعداد پرداخت‌کنندگات زکات افزوده شود.

 

تقوی بر گره زدن میزان زکات و گرفتن معادل آن از شورای زکات مرکز به عنوان تشویقی خرده گرفت و تصریح کرد: عاملین زکات نباید این‌گونه تصور کنند که میزان ابلاغی زکات به مرکز منتج به دریافت معادل همان رقم می‌شود بدین صورت این برداشت اشتباه منجر به یکسری از تقلب‌ها و حتی حرام می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.