قدس انلاین-قاانی:مشکلات وکمبودهای ناشی ازآب یک طرف وطرح وجود نیترات بالاترازحد معمول در اب شهر تهران از سوی دیگر باعث شد باردیگر توجه های به موضوع کیفیت آب پایتخت جلب شود.

کابوس نیترات درآب آشامیدنی تهرانیها/تائید وتکذیب چندباره یک معضل قدیمی!

به گزارش قدس انلاین طی سال های اخیر برخی مباحث پیرامون آلودگی آب شرب پایتخت و احتمال نیتراته بودن آن مطرح شده بود که این مسئله نوعی نگرانی در بین شهروندان را ایجاد کرده وهربارگروهی ازمسئولین ان راتائید وگروهی دیگر ان را تکذیب می کنند.امادر جلسه روز گذشته شورای شهر تهران رئیس کمیسیون محیط زیست شورانسبت به نیترات موجود در آب تهران هشدار داد. رحمت الله حافظی با اشاره به بحران خشکسالی و کم آبی، گفت: بر اساس پژوهش‌ها، ایران 30 سال خشکسالی را پیش رو دارد اما کسی توجه نکرد تا اینکه اعلام شد تا یک ماه دیگر تهران آب ندارد که این به معنای عدم مدیریت بهینه است.وی با بیان اینکه در صحن علنی شورا در حین بررسی طوفان در خردادماه به کمبود آب در پاییز هشدار داده شد، گفت: چرا مسئولان پشت درهای بسته حرف می‌زنند و از همکاری و همراهی مردم کمک نمی‌گیرند.وی با اشاره به موضوع کیفیت آب چاه‌های تهران گفت: آب چاه‌ها دارای نیترات است.

حافظی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی میزان نیترات در هر لیتر آب 45 PPM‌ باید باشد گفت: اما برای آب ما این عدد حدود 50 درصد است.وی با بیان اینکه آب پشت سدها زیر 10 درصد نیترات دارند که برای مصرف انسانی بسیار مناسب است، گفت: اما به واسطه حفر چاه‌های عمیق میزان نیترات موجود در آب‌ها 60 درصد است که آب چاه با سد تلفیق شده و در حال حاضر نیترات موجود در آب تهران 30 درصد است.حافظی با بیان اینکه کودکان زیر 10 سال باید آب کمتر از 10 درصد نیترات مصرف کنند، گفت: این میزان نیترات در آب موجب مرگ نوزادان زیر سه ماه می‌شود.وی با بیان اینکه روزانه سه میلیاردتومان برای تصفیه آب تهران هزینه می‌شود گفت:‌ پیشنهاد می‌کنم بخشی از این هزینه به تامین آب معدنی ارزان قیمت برای مصرف شهروندان هدایت شود و آب لوله کشی برای سایر مصارف صرف شود چرا که تنها یک درصد از آب برای شرب مصرف می‌شود.

*پاسخ به شایعه کیفیت آب برای نوزادان زیر سه‌ماه

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به اظهارات مطرح‌شده در باره کیفیت آب تهران گفت: کیفیت آب تهران مطابق با استانداردهای ملی و جهانی است.احمد مشیری ادامه داد: آب تهران به صورت لحظه‌ای بر اساس استانداردهای ملی ایران و رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت پایش و کنترل می‌شود و این شرکت در راستای وظیفه اصلی خود که تامین آب سالم و بهداشتی برای مردم است، آزمون‌های کنترل کیفی بسیاری شامل کلرسنجی، باکتریولوژی، بیولوژی، فیزیکی-شیمیایی، فلزات سنگین و ریزآلاینده‌ها را به صورت روزانه روی آب تهران انجام می‌دهد.

او افزود: این شرکت برای تامین آب و به منظور حفاظت از منابع آبی زیرزمینی اقداماتی نظیر ایزوله‌کردن چاه‌ها و اجرای منشور کیفی برای ارتقای کیفیت آب آشامیدنی را در دستور کار خود همواره داشته است که از عمده‌ترین اقدامات برای ارتقای کیفی و پایش بهداشتی آب تهران می‌توان به تحویل‌گیری آب‌رسانی‌های خصوصی اشاره کرد.

مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب آبفای استان تهران خاطرنشان کرد: در شبکه توزیع آب تهران بیش از ٨٠ سامانه پایش لحظه‌ای بهداشت آب مجهز به سیستم سولار مستقر هستند که قابلیت ثبت نتایج برای شناسایی و تعیین مقدار شاخص‌های کیفی آب مانند PH، کلر آزاد باقی‌مانده، دما، کدورت و هدایت الکتریکی را دارا هستند.

مشیری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که براساس استانداردهای ملی ایران و آخرین رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت میزان حد مجاز نیترات ٥٠ میلی‌گرم بر لیتر بر حسب NO٣منفی است گفت: بر اساس دستورالعمل این سازمان در خصوص نوزادان زیر سه ماه شرایط به این گونه است که چنان‌چه نوزاد زیر سه ماه از شیر خشک تغذیه می‌کند، میزان نیترات آب مصرفی باید زیر ٥٠ میلی‌گرم باشد و در صورتی که از آب داری نیتراتِ ٥٠ تا ١٠٠ میلی‌گرم استفاده شود، متولیان بهداشتی باید مراقب باشند که آب مورد نظر به لحاظ میکروبی پاک و قابل آشامیدن باشد؛ زیرا استفاده از آب آلوده به نیترات که دارای آلودگی میکروبی نیز باشد خطر بروز بیماری متهموگلوبینمیا (Blue Baby) را افزایش می‌دهد.

و تصریح کرد: در خصوص کیفیت آب آشامیدنی استان تهران بنا بر تایید وزارت بهداشت، میزان کلر آزاد باقی‌مانده در آب آشامیدنی توزیعی در مناطق زیر پوشش شرکت ٠/٥ تا ٠/٨ میلی‌گرم است و نتایج آزمون‌های میکروبی نیز موید آن است که آب آشامیدنی تهران پاک، سالم و دارای قابلیت آشامیدن است.

*تکذیب آلودگی اب به نیترات

محمد پرورش، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ضمن تکذیب هر گونه آلودگی آب تهران، اخبار مربوط به آلودگی آن و میزان بالای نیترات موجود در آب برخی مناطق تهران را بی‌اساس خواند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    باسلام به تهراني اعلام بفرمائيد جاي هيچ گونه نگراني نيست اگر ميخواست مشکلي به وجود بياد براي مشهدي ها به وجود مي امدچراکه اب مشهد درکل ايران بدترين اب است سرشار از نيترات گچ و... به اطلاع مسئولان رسانده شود