وزیر ارتباطات درباره وضعیت شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ آن‌ها گفت: ما معتقدیم تا جایی که از همه ابزارهای موجود استفاده مفید بشود و اعضای آن شبکه‌ها به محتوای مجرمانه توجه کنند دولت از این نحوه‌ی استفاده حمایت می‌کند.

پاسخ وزیر ارتباطات به ضرب‌الاجل فیلترینگ

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمود واعظی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی ابزارهای جدیدی هستند که ارزان قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورها وزارت ارتباطات مانع اصلی استفاده از این ابزارهاست چون درآمد وزارت ارتباطات را به شدت پایین می‌آورند. اما از نظر دولت چون این ابزار از نظر اقتصادی مورد استفاده مردم است تنها از مردم خواهش داریم تلاش کنند فرهنگ استفاده از این شبکه‌های اجتماعی رعایت شود.

 

 

واعظی با بیان اینکه در استفاده از شکه‌های اجتماعی مسائلی مورد مخدوش شدن اخلاق اجتماعی می‌شود باید مورد توجه مردم باشد گفت: مردم باید خودشان به یکدیگر تذکر دهند تا یک شبکه‌ی سالم داشته باشیم چون یک طرف قضیه استفاده کنندگان از این ابزار هستند و طرف دیگر دسته‌ای هستند که از این موضوع رضایت ندارند.

 

وی با بیان اینکه مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی از نظر فنی و تکنولوژیکی با توجه به اینکه تعداد آنها زیاد است، راه حل مناسب نیست و گفت: ما همواره از دانشگاهیان فارغ‌التحصیلان پژوهشگران و بخش‌های خصوصی خواسته‌ایم با حمایت ما شبکه‌های اجتماعی داخلی را به وجود آورند.

 

وزیر ارتباطات در جواب سوالی درباره پیوست فرهنگی گفت:‌ پیوست فرهنگی در ارتباط با فعالیت در فضای مجازی انجام می‌شود بنابراین کاری که از سال قبل همراه گروه مشاوره‌ای شروع کرد‌ه‌ایم، امسال نتیجه آن نهایی شده و برای دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی فرستاده‌ایم که البته در چند بند اقتصادی و امنیتی آن که ربطی به پیوست فرهنگی نداشت اختلاف نظرهایی پیش آمد اما الان با همان اختلاف نظرها آماده است تا در شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسد.

 

واعظی با بیان اینکه با دانشگاه‌ها و پژوهشگران و بخش خصوصی در تماس هستیم تا با حمایت دولت شبکه‌های اجتماعی داخلی ایجاد شود گفت: این اتفاق دو مزیت دارد اول آنکه سرعت بسیار بالا می‌رود و قطعی کم می‌شود و از طرف دیگر با توجه به اینکه در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا رفتار اجتماعی مردم رصد می‌شود و از طریق استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی این امکان درباره جامعه ایران نیز وجود دارد با ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی می‌توانیم مانع این کار شویم.

 

وی توضیح داد: وقتی میزبان یک شبکه اجتماعی خارج از کشور ما باشد تمام اطلاعات در سرور آن ها ضبط می‌شود و انواع استفاده‌ها از این اطلاعات انجام خواهد شد. اما ما نخواستیم تا قبل از آنکه در کشور شبکه داخلی اجتماعی داشته باشیم به این دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ممنوع کنیم اما همواره از مردم خواهش داریم که در نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی طوری عمل کنند تا دیگران کم‌ترین بهره برداری را داشته باشند.

 

وی افزود: در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مردم کشورهای دیگر نیز صفحه دارند اما اطلاعات کمی در آن قرار می‌دهند اما در ایران شاهدیم که افراد در صفحه‌های شخصی‌شان اطلاعات بسیاری را قرار می‌دهند که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

 

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه 14 مهر نمایشگاه تله‌کام در ایران بهره‌برداری می‌شود افزود: روی برخی شبکه‌های اجتماعی کارهایی انجام شده است و امیدواریم بتوانیم شبکه‌هایی با کارایی شبکه‌های موجود البته با سرعت بهتر و قیمت ارزان‌تر داشته باشیم.

 

وی همچنین در رابطه با نامه آقای اژه‌ای در مورد وضعیت شبکه‌های اجتماعی خطاب به وزیر ارتباطات گفت: همواره بین ما و قوای دیگر در مسائل فرهنگی و اجتماعی تعامل نزدیک وجود دارد چون این موضوعات دغدغه یک قوه نیست و تلاش داریم تا با کمک یکدیگر کارها را بهتر پیش ببریم اما اینکه من قول سه ماهه‌ای در این زمینه داده باشم را مطرح نکرده‌ام اما همه تلاش ما این است که محتوای مجرمانه از فضای مجازی برطرف و پاک شود.

 

واعظی با بیان اینکه هیچ کس در کشور مخالف فیلتر شدن آنچه که عفت عمومی، اخلاق عمومی را خدشه دار می کند و ضد دین و امنیت کشور است، نیست، گفت: بین همه اعضای دولت، قوه قضاییه و مجلس در این مورد اختلاف نظری وجود ندارد و همه مردم ایران علاقه‌مندند که از شبکه‌های اجتماعی بدون آلودگی استفاده کنند. پس هیچ اختلاف نظری با قوای دیگر در این مسایل وجود ندارد.

 

 

او ادامه داد: اما اختلاف سلیقه در این است که چون ما تخصص مان در این حوزه است معتقدیم با بستن دو یا سه شبکه اجتماعی که در آن‌ها فعالیت‌های بسیار مثبتی انجام می‌شود و البته آلودگی‌هایی هم دارند نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید. چرا که این شبکه‌ها کاربران میلیونی دارند و در گذشته شاهد بودیم که با فیلتر شدن وی چت ظرف 48 ساعت برای اولین بار حدود دو میلیون از کاربران فیلترشکن بر روی موبایل‌هایشان نصب کردند و همچنین استفاده از شبکه‌های دیگر مثل تانگو و وایبر و ... مورد توجه قرار گرفت.

 

وی با تاکید بر اینکه به نظر من راه حل مشکل شبکه‌های اجتماعی این است که در داخل کشور شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم خاطرنشان کرد: در این رابطه از پژوهشگران و بخش خصوصی خواسته ایم تا اقدامات لازم را انجام دهند تا شبکه‌های اجتماعی ملی راه‌اندازی شود که از نظر کیفیت و بهره‌برداری مثل دیگر شبکه‌های اجتماعی باشند.

 

وی تاکید کرد: تنها اختلاف سلیقه در مورد استفاده از شبکه‌های اجتماعی با دیگر قوا در مورد مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی است پس در مورد محتوای مجرمانه شبکه‌های اجتماعی اختلاف نظری وجود ندارد.

 

وی همچنین در رابطه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: 10 سال است که این موضوع در کشور مطرح است و این دولت از ابتدا تصمیم گرفت در دو سال اول برنامه پنج ساله پنجم این موضوع را اجرایی کند بنابراین در اولویت کار خود قرار داده است و الان کارمان را شروع کرده‌ایم و امید است تا پایان سال 94 شبکه ملی اطلاعات را اجرایی کنیم البته ما قم را به عنوان پایلوت انتخاب کرده‌ایم و برنامه‌های زیرساختی را شروع کرده‌ایم و باید اقدامات لازم را برای دستیابی به نتیجه نهایی نیز به انجام برسانیم.

 

وی اضافه کرد: اولویت دیگری که با دانشگاه‌ها داریم تولید محتوا و اپلیکیشن است چون معتقدیم آنچه جایش در فضای مجازی خالی است تولید محتوا و اپلیکیشن بومی است.

 

وی همچنین درباره وضعیت سرعت اینترنت و پهنای باند گفت: پهنای باند داخلی به سرعت در حال افزایش است و در یک سال گذشته دو و نیم برابر شده یعنی از آغاز کار دولت که 500 مگابیت بر ثانیه بود به 1200 رسیده است اما در مورد پهنای باند خارج باید همزمان با فیلترینگ هوشمند انجام شود تا بر محتوای مجرمانه نظارت لازم انجام گیرد.

 

وی تاکید کرد: در فیلترینگ هوشمند ما به دنبال حذف محتوای نامناسب هستیم.

 

وی همچنین در رابطه با ارائه نسلهای بالاتر اینترنت و 3G گفت: ما حتما نیازمند توسعه شبکه‌های ارتباطی هستیم چرا که در طول 7 سال گذشته شبکه‌های ICT کشور مورد بی‌مهری بوده در حالی که دنیا در این زمینه رشد داشته است و ما باید به این نکته توجه کنیم که توسعه کشور بدون توسعه ICT و توجه به این مطلب امکان پذیر نیست و البته باید بدانیم که 3G اتفاق بزرگی نیست و بسیاری از کشورهای دنیا در حال حاضر از آن بهره‌مند هستند.

 

وی همچنین در جواب سوالی در مورد وقفه تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت: چند پیشنهاد در این زمینه مطرح شده است که قرار است مورد بررسی قرار گیرد و فکر می‌کنم در آینده نزدیک این جلسه تشکیل شود.

 

وی همچنین در رابطه با میزبانی شبکه‌های اجتماعی در داخل و خارج گفت: هر کشوری به دنبال این است که میزبانی داخلش را داشته باشد چون باعث افزایش سرعت و استفاده ارزان‌تر می‌شود و سال گذشته با شروع فعالیت وزارت ارتباطات در دولت جدید 10 درصد میزبانی داخلی را داشتیم اما امروز به 35 درصد رسیده است.

 

واعظی همچنین در مورد بازگشت 14 میلیارد دریافتی اضافی برخی اپراتورها از مردم گفت: دو اپراتور که دریافت اضافی از مردم داشته اند یعنی 8 میلیاردی که همراه اول و 6 میلیاردی که ایرانسل در این زمینه داشته است به مردم برگشت داده شده است.

 

وزیر ارتباطات همچنین در جواب سوالی در مورد ارتباط قوه قضاییه با فضای مجازی گفت: در قوه قضاییه کارگروهی برای تعیین مصادیق مجرمانه به ریاست دادستان تشکیل شده است و ایشان درخواست تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی را مطرح کرده‌اند و قرار است کارگروه تحت سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی تصمیم گیری کند.

 

 

 

محمود واعظی که در حاشیه جلسه امروز هیات دولت سخن می‌گفت، در مورد نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار کرد: در طول سالیان گذشته از سوی طرفین مذاکرات موضع‌گیری‌هایی مطرح شده‌اند و هر کدام از این هفت کشور عقب‌نشینی از آن را حیثیتی می‌دانند و این موضوع باعث پیچیده شدن مذاکرات هسته‌ای شده است.

 

وزیر ارتباطات با بیان این که مذاکرات هسته‌ای ایران یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین پروژه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: انتظار نداشته باشیم پروژه‌ای مثل مذاکرات هسته‌ای با یک مذاکره و رفت و برگشت قابل حل باشد.

 

وی افزود: براساس سیاست‌های مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری باید بگویم که قدم‌های خوبی در این مذاکرات برداشته شده است و به عنوان شخصی که سالها در این حوزه فعالیت داشته‌ام نسبت به آینده مذاکرات خوشبین هستم. چرا که معتقدم با روند یک سال گذشته بر آینده با حفظ حقوق مردم ایران در مذاکرات به نتیجه خواهیم رسید.

 

او همچنین در مورد عصبانیت نخست وزیر رژیم صهیونیستی و صحبت‌هایش در مورد ایران گفت: می‌بینیم که مذاکرات ایران با 1+5 به خوبی پیش می‌رود و رویکرد رئیس جمهورمان در سخنرانی‌ها و مذاکرات و ملاقات‌ها به نحوی بوده است که مورد استقبال بسیاری از رسانه‌های دنیا قرار گرفته‌اند و جمهوری اسلامی ایران جایگاه جدیدی در دنیا و منطقه پیدا کرده‌اند. پس آنها که تلاش دارند تصویر جمهوری اسلامی ایران را در دنیا مخدوش کنند امروز به نتیجه دلخواه خود دست نیافتند و شاهدیم که برای ثبات منطقه و ایجاد صلح و آرامش و همینطور مبارزه با رادیکالیسم و تروریسم دست به دامان ایران شدند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.