گروه اقتصادي- محمد هرمزی - وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهار نظری جالب که تقریبا می‌توان گفت دغدغه چندین ساله مردم و دلسوزان این مرز و بوم است، ...

شبیخون به درآمدهای میلیاردی مافیای خودرو

تأکید کرده که خودروهای لوکس در گمرکات که ارزبری بالایی دارند باید بازگرداند شوند. اظهارنظر کوتاه وی درحالی است که طی چند سال گذشته خودروسازان داخلی تحت شدید ترین تحریمها از سوی آمریکا و متحدانش قرار داشته‌اند.

طبق بررسی‌ها و به استناد اظهارات برخی از نمایندگان مجلس، برخی از خودروهای میلیاردی تا 400 میلیون تومان سود نصیب واردکننده می‌کرد و دست بر قضا نه تنها سبب خروج ارزهای حیاتی از کشور می‌شد، بلکه با رواج اشرافیت از یک سو و تهدید تولیدکنندگانی که با رشد منفی و میلیاردها تومان بدهکاری مواجه شده بودند، زمینه رابرای رکود بیشتر فراهم می‌کرد، اما پس از ماه‌ها تلاش برای مهار مافیای خودرویی بتازگی واردات خودروهای بالای 2500سی سی ممنوع شده است .

حال وزیر صنعت، معدن و تجارت دراظهار نظری جالب تأکید کرده است، دستور بازگرداندن خودروهای لوکس موجود در گمرکات کشور داده شده است، بنابراین خودروهای لوکس موجود در گمرکات کشور باید بازگردانده شوند.

به گفته وی، واردات این خودروها از شهریور سال گذشته ممنوع است و مجوزهایی را که قبلاً داده بودند، باطل کردیم.

موضع گیری نعمت زاده درحالی است که باوجود تحریمهای آمریکا و متحدانش علیه ایران، که حتی دسترسی مردم به غذا و دارو را نیز ممنوع کرده بودند، کارخانجات و تاجران کالاهای لوکس، با اشتیاق، محصولات خود را روانه ایران می‌کردند.

دراین باره یکی از نمایشگاه داران چندی پیش تأکید کرده بود: 10 دستگاه بنز مرسدس «اس ال اس» مدل 2014 با مجوز خاص وارد کشور شده که حدود چهار میلیارد تومان قیمت خورده است.

این درحالی است که آمار گمرک نشان می‌دهد، در چهارماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال واردات خودرو بیش از 5/2 برابر شده است.

طبق بررسی ها از ابتدای سال حدود یک میلیارد دلار پول ، پای خودروهای وارداتی هزینه شده است.

به هرحال طبق گزارش مسؤولان دولت یازدهم، در سالهای اخیر بیش از 100 هزار خودروی گران قیمت بالای 2500 سی سی وارد کشور شده است وحتی برخی مدعی شدند، یک سوم تولیدات مازراتی به ایران وارد می شود.

 واردات خودروهای چند صدمیلیونی و گاه میلیاردی درحالی وارد کشور می‌شد که با اعمال فشار آمریکا، صادرات قطعات موردنیاز خودروهای مونتاژی در کشورمان از سوی شرکای خارجی همچون پژو، رنو، نیسان و کیاموتورز دچار وقفه یا حتی در مقاطعی کاملا متوقف شد.

 این مسایل سبب کاهش شدید تولید خودروهای مونتاژی و متعاقبا افزایش چشمگیر قیمت آنها شد. به ادعای مدیران خودروساز کشور، طی این چند سال، ده‌ها هزار خودرو به علت کمبود برخی قطعات وارداتی، در خطوط تولید متوقف شدند.

اما یک حقیقت قابل تأمل در این دوره تحریمهای گسترده، آزادی عجیب واردات کالاهای لوکس به کشورمان و عدم اعمال هیچ نوع تحریم و مانعی برسرراه ورود این کالاها به ایران بود. در این سالها خودروهای لوکس خارجی براحتی وارد کشورمان می‌شدند و خبری از محدودیتهای شدید بانکی و بیمه‌ای برای سفارش، خرید، حمل و تحویل آنها به ایران نبود.

طبق آخرین آمار، واردات سالانه خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی حاکی است؛ در سال 88، 31هزار و 312 دستگاه ، در سال 89، 23 هزار و 763 دستگاه، در سال 90، 18 هزار و 604 دستگاه، در سال 91، 16 هزار و 239 دستگاه، در سال 92، 4 هزار و 15 دستگاه و در سال 93، 133 دستگاه.

به هرحال واردات بی رویه خودروهای لوکس که جز هدر رفت ارز و تخریب صنعت خودروسازی داخل، عایدی برای کشور ندارد، سرانجام دولت را واداشت که ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی را اعلام کند.

مشرق دراین باره می‌نویسد، اگرچه به گفته سخنگوی دولت، ممنوعیت واردات خودروهای لوکس در سالهای پیش نیز وضع شده بود، اما واردکنندگان این خودروها برای ترخیص کالاهای خود از مبادی گمرکی، شگردهای مختلفی را به کار می‌بستند؛ یکی از این شگردها متروکه کردن خودروهای وارداتی بود؛ به این ترتیب که واردکنندگان خودروهای لوکس با تعلل در ترخیص کالای خود، آنها را متروکه می‌کردند و پس از مدتی به ضوابط گمرکی برای فروش کالاهای متروکه متوسل می‌شدند و خودروهای لوکس خود را در بازار داخل به فروش می‌رساندند، اما ظاهراً این کانال هم به روی واردکنندگان بسته شده است و به نظر می‌رسد، فعلاً هیچ ترفندی برای واردات این خودروها کارساز نیست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.