گروه هنر- آرش شفاعی- (متن کامل ترانه بدون حذفیات) بگوشم از خط چه خبر، بیسیم چی؟ / بگو رسیدین به کجای معبر؟

گفت و گو با قاسم صرافان،  ترانه سرای« بیسیم چی»؛/ از خط چه خبر  بی سیم چی؟

عمار، عمار ... صدامو داری؟ / یاسر، یاسر .... منم، برادر!

صدا ضعیفه، یکمی بلندتر / ما زیر آتیشیم، شما کجایین؟

مگه نگفتین اگه ما نباشیم / مراقب کوچه خیابونایین؟

با لقمه‌های نون خالی ساختیم / تا شما هر لقمه‌ای برندارین

چشمامونو دا‌دیم تا چشماتونو / برای دنیا روی هم نذارین

مگه قرار نشد که ما بریم و / شما تو سنگرا بیدار بمونین؟

هنوز دارن یه ریز آتیش می‌ریزن/ چرا مهمّاتو نمی‌رسونین؟

چرا سحر گوشیو بر نداشتین؟ / عوض شده ساعت خوابتون، نه؟

حاجی شدین، کاسبی‌تون گرفته / طول می‌کشه حساب کتابتون، نه؟

حاجی الان کنار من نشسته / حوصله بگو مگو نداره

فقط میگه که اسمشو نذارین / رو اتوبانی که وضو نداره

ستاره‌های آسمون شدیم ما / تا کی می‌خواین که پشت ابرا باشین

از آسمون راضی شدین به اینکه / تووی تراسِ آسمون خراشین

خوبه که بازم عاشقایی هستن / که وصل سیم دلشون به خورشید

هنوز نگاشون رو به آسمونه / خدا رو می‌شه توی چشماشون دید

گوشی رو باید به اونا بدین که / خسته نمی‌شن از سفر، یه لحظه

همونا که زندگی ساده‌شون / به صدتا برج بی‌خدا می‌ارزه

اونایی که خط مقدماشون / روزا بشاگرده، شبا شبستون

اونایی که با شعله دلاشون / گرم می‌شه خونه‌هایی تو زمستون

بیاین یکم راههای آسمونو / از این بی‌اسم و رسما، یاد بگیرین

این جوری که تو جاده خاکی‌میرین / شهید نمی‌شین آخرش، می‌میرین

موج بی سیمِ دلتون گرفته / تازگیا ضعیف شده صداتون

آخه مگه دنیا چقدر می‌ارزه ؟ دل نگرونیم به خدا براتون

صدا ضعیفه، یکمی بلند تر / ما زیر آتیشیم، شما کجایین؟ ...

عمار عمار ... صدامو داری؟ ...

انتشار کار تازه موسیقایی حامد زمانی با نام «بیسیم چی» که در اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت رونمایی شد، بازتاب‌های زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ای داشته است. در گفت و گو با قاسم صرافان، شاعری که ترانه سرای این قطعه است، درباره چگونگی سرودن این اثر سؤال کردیم.

 

صرافان با اشاره به اینکه مؤسسه دلصدا ناشر این اثر، مؤسسه‌ای هیات امنایی و با مسؤولیت خود حامد زمانی است، گفت: این مؤسسه قصد دارد با دعوت از خوانندگان جوان دیگر، به تولید کارهای ارزشی و انقلابی در سطح وسیع و حتی گستره بین المللی اقدام کند و دعوت از من برای ارایه کار در این مجموعه هم بر همین اساس بود.

این شاعر در ادامه گفت: از میان کارهایی که ارایه دادم بیسیم چی از نظر فرم، روایت و زاویه دید خلاقانه تر از بقیه تشخیص داده شد و من در دو مرحله به کامل کردن اثر پرداختم.

سراینده مجموعه «دو چشم» با بیان اینکه احتمال دارد بیسیم چی 2 را براساس پاره‌ای از شعر که در این اجرا خوانده نشده است، ارایه دهیم گفت: چون زمان برای ساختن این اثر بسیار محدود و در حد یک هفته بود، امکان آهنگسازی روی بخش‌هایی از شعر که در مرحله دوم سروده شد نبود، ضمن اینکه آقای زمانی از یکی دو بند به دلیل اینکه لحن انتقادی آن گزنده بود استفاده نکرد.ما معتقد بودیم در کنار بحث انتقاد و تلنگر زدن باید به امید دادن نیز توجه داشت، اما بخش‌های امید دهنده که درباره کسانی است که به ارزشها و آرمانها هنوز پایند است، دیر رسیدند.

وی در خصوص استقبال از این قطعه موسیقی گفت: آقای زمانی طرفداران و هواداران خاص خودش را دارد که از بچه‌های ارزشی هستند و تعدادشان هم کم نیست، از طرف دیگر من از طرف گروهی از دوستان که به دنبال شعر وترانه خوب هستند نیز بازخوردهای خوبی گرفته ام، به گونه ای که برخی دوستان گفتند ما این شعر را به صورت مستقل خواندیم و با آن اشک ریختیم که به نظرم اینکه یک اثر هنری با احساسات و عواطف مخاطبانش همدلی کند، مهم است.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت موسیقی این اثر با فضای غالب بچه‌های ارزشی اندکی فاصله دارد، چرا که به دلیل فضای اعتراضی آن، آقای زمانی از موسیقی اعتراض استفاده کرده است و حتی در آن فریادها و داد زدن هایی هم هست، البته اجرای این قطعه در جشنواره سینمای مقاومت با بازسازی صحنه‌های جبهه و حالت تئاتر گونه اش مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

از صرافان که او را به عنوان یک شاعر شناخته شده و حرفه ای می‌شناسیم، در خصوص نبود حلقه واسط قابل اتکا بین شاعران و اهالی موسیقی سؤال کردیم و او گفت: فعلاً در فضای ترانه ما کارهای عاطفی، عاشقانه و ساده طرفدار دارد و حتی کارهای ترانه سرایی مثل افشین یداللهی که ترانه‌های عمیقی می‌سراید، از طرف خوانندگان محدود و اغلب متمایل به موسیقی سنتی استقبال می‌شود . فضای ترانه امروز پر است از ترانه هایی که فقط سهل است، اما ممتنع نیست. دوستانی که شاعر به معنای دقیق کلمه‌اند وقتی وارد فضای ترانه می‌شوند، باید برای سهل و ممتنع گویی تمرین کنند ؛ خود من هم برای اینکه بتوانم به زبان ترانه نزدیک شوم، یک سال تمرین کردم .

به گفته وی یک مشکل مهم در این عرصه این است که شاعران شناخته شده، حاضر نیستند به دنبال خوانندگان و آهنگسازان بروند و به همین دلیل ترانه سرایان جوان‌تری که تشنه دیده شدن هستند به دنبال رساندن سروده هایشان به دست خوانندگان هستند و باید در این خصوص خوانندگان یا مدیربرنامه هایشان جست و جوی بیشتر و دقیق تری داشته باشند و سراغ شاعران خوب بروند و به آنها کار سفارش بدهند و من مطمئنم شاعران از عهده این کار بر می‌آیند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.