گروه جامعه / محمد رضایی - تغییر الگوی سالمندی در کشور از پدران و مادران پیر به سمت دختران مجرد از مشکلاتی است که در سالهای نزدیک گریبانگیر جامعه خواهد بود.

برداشتن شرایط سخت فرزندخواندگی از ضرورت هاست

دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: هم اکنون بخش قابل توجهی از جمعیت سالمند کشور زیر پوشش‌های امدادی و بهزیستی هستند، اما مهمترین مسأله مورد نظر ما در این حوزه، زنان و دختران مجردند که در آینده به زنان سالمند تنها و بی‌خانواده و بی همسر و فرزند تبدیل خواهند شد.

 

  حمایت از معلولان در خانه

دکتر علی ربیعی که در حاشیه مراسم افتتاح فاز دوم شیرخوارگاه و خانه فرزندان حضرت علی‌اصغر(ع) در مشهد حضور یافته بود، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه برای خانواده‌پذیر شدن کودکان بهزیستی، طرح «بهزیستی در خانه» را به عنوان برنامه عملیاتی دارد و سال ۱۳۹۴ قرار است بیشتر کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و نیز معلولان را در خانه مورد حمایت قرار دهیم.

وی این طرح را از برنامه ‌های حمایتی مهم این وزارتخانه برای افراد زیر پوشش دانست و تصریح کرد: در حالی که در کشورهای توسعه یافته برای سرپرستی افراد زیر پوشش، نهادهای جدید تعریف شده است، اما دولت تدبیر و امید، خانواده را به عنوان یک نهاد مهم و اثر‌گذار دانسته و همکاران ما در راستای تحکیم بنیان خانواده وظیفه خود را انجام می‌دهند. 

 وی با بیان اینکه تمرکز اصلی ما توانمندسازی کودکان این مراکز است، خاطرنشان کرد: این عزیزان با حکم قضایی به مراکز زیر پوشش بهزیستی و وزارت رفاه وارد می‌شوند و ما برای خانواده‌دار شدن آنها تلاش می‌کنیم.

 

  مستقل شدن ۵۰درصد کودکان بی‌سرپرست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از مقررات سخت برای حامیان گفت: امروز به صورت قاطع اعلام می‌کنیم وزارت کار بیش از ۵۰ درصد کودکان بی‌سرپرست را از مجموعه بهزیستی خارج کرده و به استقلال رسانده است و یا به خانواده‌هایشان بازگردانده شده‌اند. وی با اشاره به نیازهای بعد از استقلال این عزیزان گفت: باید شرایطی فراهم شود تا برای افرادی که امکان دانشگاه رفتن ندارند مراکز کاریابی خاص در نظر گرفته شود تا براحتی وارد بازار کار شوند و خانواده تشکیل دهند. به گفته ربیعی، یکی از رویکردهای دولت فعلی تقویت بنگاه‌های اقتصادی در گروه‌های حمایتی برای کمک مادی و معنوی به کودکان است و باید آنها را با توانمندی کامل راهی جامعه کنیم.

 

 ۴میلیارد تومان یارانه برای بچه‌های بهزیستی

ربیعی با بیان اینکه وزارت رفاه از اختصاص یارانه‌های افراد به کودکان بی‌سرپرست استقبال می‌کند یادآور شد: این طرح در البرز اجرا شد و در یک ماه چهار میلیارد تومان از این مبالغ جمع‌آوری شد که در حال حاضر به دنبال این هستیم که آیین‌نامه طرح مصرف این مبالغ نگاشته شود.

وی در توضیح این طرح اضافه کرد: یکی از طرحهای خوبی که در شهرستان کرج اجرا شد همین طرح بود که بسیاری از شهروندان از یارانه یک ماه خود صرف‌نظر کردند و مبلغ آن را در اختیار سازمانهای امدادی و بهزیستی قرار دادند و این طرح امکان اجرا در سایر استان‌ها را نیز خواهد داشت.

به گفته ربیعی، خوشبختانه جامعه نیکوکاران آمادگی تداوم این کمک جدید را دارد و می‌توانیم بسیاری از کمکها را از خانواده‌ها به اعضای جامعه هدف ارایه کنیم و هم اکنون نیز در حال فراهم کردن شرایط برای جذب کمکهای مردمی به صورت مدت‌دار هستیم.

 

 تا ساماندهی خدمات رسانی فاصله داریم

 وزیر رفاه با بیان اینکه هنوز کار‌های زیادی برای رسیدن به این مرحله وجود دارد، گفت: تلاشهای خوبی در مراکز دولتی و خصوصی بهزیستی آغاز شده، اما متأسفانه نتوانسته‌ایم نهادهای سنتی را حفظ و احیا کنیم و تا مرحله ایده‌آل فاصله داریم. همچنین با توجه به روزآمد شدن فناوری‌های حمایتی و نیازهای جدید اعضای جامعه هدف نتوانسته‌ایم بین نهادهای مدرن در حوزه پوشش افراد نیازمند با نهادهای سنتی ارتباطی مناسب برقرار کنیم.

وی با تأکید بر اهمیت خانواده در رشد شخصیتی کودکان یادآور شد: به دنبال این هستیم که بتوانیم برخی افراد زیر پوشش را در دل نهاد خانواده جای دهیم و مراحل شبه خانواده و واگذاری کودکان به افراد را تسهیل کنیم.

 

 همه چیز تامین لباس، خوراک و تحصیل نیست

ربیعی همچنین با اعتراف به اینکه متاسفانه نمی‌توانیم آن مراقبتی را که یک خانواده نسبت به فرزندان خود اعمال می‌کند در حد اعلا نسبت به افراد زیر پوشش بهزیستی داشته باشیم، یادآور شد: همه چیز به تامین لباس و خوراک و تحصیل خلاصه نمی‌شود و باید برای تامین نیازهای روحی- روانی این فرزندان نیز گام برداریم.

وی با اشاره به نوع سوم خانواده‌های مدنظر این وزارتخانه برای سرپرستی کودکان بهزیستی اظهار داشت: سومین نوع خانواده، خانواده‌های داوطلب هستند که باید شرایط پذیرش مسؤولیت را برای همسران داوطلب فرزندخواندگی، تسهیل کنیم و برداشتن شرط سند ملک و خانه به نام فرزند خوانده، از جمله این ضرورتهاست.

  تلاش برای «بهزیستی در خانه»

ربیعی با بیان اینکه همه مراکز بهزیستی برای تحقق شعار جدی و طرح عملیاتی این وزارتخانه با عنوان «بهزیستی در خانه» تلاش می‌کنند، گفت: در این خصوص ما چند نوع خانواده تعریف کرده‌ایم که نوع اول آن خانواده‌های اولیه و کانونی شناخته می‌شوند و شبه خانواده و پذیرش افراد برای سرپرستی کودکان در خانواده‌های متقاضیان بی‌بچه نیز در مراحل بعدی است که باید در بحث بروکراسی تجدید نظر شود.

به باور وی این افراد نیازهایی از قبیل سرپناه، خواسته‌های مالی، مراقبت عاطفی و دوستی خانوادگی دارند، ولی ما تنها توانسته‌ایم بخشی از این نیاز‌ها را برطرف کنیم، اما بی‌‌گمان نمی‌توانیم به دو نیاز عاطفی و مراقبت، پاسخگو باشیم که باید به سمت اثر بخشی خانواده‌ها پیش برویم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح‌ کرد: شاید خانواده‌ بچه‌های بد سرپرست از نظر اخلاقی ظرفیت لازم برای تربیت کودکان زیر پوشش بهزیستی را نداشته باشند، اما باید روی این خانواده‌ها کار تربیتی و اخلاقی شود و در حقیقت باید جنس مددکاری ما به مددکار خانواده تغییر یابد.

 

  هر روز ۳ نوزاد مهمان مرکز حضرت علی اصغر(ع)

مراحل احداث فاز دوم شیرخوارگاه و خانه فرزندان علی اصغر (ع) مشهد در فضایی به وسعت یک هزار و ۲۲۰ متر مربع از سال ۱۳۹۰ آغاز و برای احداث آن در مجموع ۱۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت ملی نفت ایران، وزارت کشور و مشارکت خیرین هزینه شده است. روزانه به طور متوسط سه کودک بی‌سرپرست یا بدسرپرست برای نگهداری به این شیرخوارگاه واگذار می‌شوند.

لازم به ذکر است در این مراسم دکترهمایون هاشمی رئیس بهزیستی، و نفریه معاون اجتماعی بهزیستی کشورنیز در گفت و گو با خبرنگار ما به سئوالات گروه جامعه پاسخ دادند که بزودی منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.