۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۴
کد خبر: 238599

آب با کیفیت بهداشتی (مثل نان با قیمت اصلاح شده گران که بهداشتی شده و از بس بهداشتی شده من دست کم، هفته‌ای دو بار مو و پشم آرنج دست کارگران محترم نانوایی‌ها را در نان سر سفره یافته ...

امتیاز آب!

فریاد یافتم یافتم به سبک ارشمیدس خدا بیامرز سر می‌دهم!) از طریق شبکه‌های توزیع آب شرب از سامانه‌های دیگری مانند آب بسته بندی [همان بطریهای کذایی که بیرون مغازه‌های سوپر زیر آفتاب سوزان می‌گذارند و پلاستیک سرطانزای بطری روزها از اشعه جانبخش خورشید غنی می‌شود] ایستگاه‌های برداشت آب [یعنی کشک- وعده دروغ و بی اساس] و یا بخش خصوصی [این شد اصل مطلب] برای توزیع در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

پرسش: در سواحل و کرانه‌های جنوبی خلیج فارس، همین جا که کشور امارات متحده عربی و عمان و قطر و کویت قرار دارد، هیچ کوهی وجود ندارد. از نظر توپوگرافیک یعنی عوارض زمین فقط صحرا دیده می‌شود. آنان آب را یا با تانکرهای سیصد چهارصد هزار تنی از قطب شمال می‌آورند یا به وسیله آب شیرین کن شیرین می‌کنند. همین طور چون پولدارند و درآمد سرانه بالایی دارند، از ایران و لبنان و ترکیه بطریهای آب بسته بندی شده یا گالن خریداری می‌کنند. کشور ما پر از کوه‌های سر به فلک کشیده است که حتی در تابستان بر فراز قلل آنها نه همه، بعضی از آنها سپیدی برف دیده می‌شود. چرا عربهای اماراتی این قدر در کابوس بی آبی آن هم در جوار جزیره العرب ناله نمی کنند و مردم را نمی‌ترسانند و اولیای وزارت نیروی ما از صبح تا شب مردم را می‌لرزانند؟ اگر ایران براستی رو به خشکی می‌رود این سیلابهای بهاره و حتی تابستانه که به شهرها و دهات یورش می‌آورد از کجاست؟ چرا آب اینها را ذخیره نمی‌کنیم و به مصرف نمی‌رسانیم؟

ماژور ملوین هال، افسر نیروی هوایی آمریکا که تخصص او عمران مناطق خشک بود و در سال 1300 هـ.ش/ 1921 م به عنوان کارشناس بازسازی مناطق خشک به ایران آمد واستخدام شد، معتقد بود می‌توان ایران را از نظر آب و آبیاری به منطقه حاصلخیزی تبدیل کرد.

او که تا دهه 1950 زنده بود و خاطراتش در سال 1946 در آمریکا منتشر شد کاربرد الگوی دره تنسی که منطقه خشک و لم یزرع تنسی در آمریکا را سرسبز و خرم کرد برای ایران توصیه کرد.

هال معتقد بود، می توان مانند کانال سوئز شرعه‌ای میان دریای عمان (مکران) و خلیج فارس تا دریای خزر (کاسپین) حفر کرد و این شرعه را از خاک ایران گذراند.

بعضی بر نظریه او این ایراد را می‌گرفتند که تابش خورشید و شدت تبخیر آب و شوره زار بودن کویر نمک ایران نخواهد گذاشت آب خلیج فارس یا دریای خزر در شرعه جریان یابد.

او این استدلال را رد کرد که لزومی ندارد شرعه پیوسته روباز باشد و می توان آن را در جاهایی از لوله‌ای بزرگ عبور داد (مانند تونلی که اکنون انگلستان را به فرانسه مرتبط می‌کند و خطوط راه آهن زیر دریا از آن عبور می‌کنند) در ضمن او گفت که آب و هوا و خورشیدی که اشعه آن بر فراز کانال سوئز می تابد به مراتب شدیدتر از آب و هوا و آفتاب آسمان ایران است. وقتی دو دریا به هم مرتبط نشود گرچه دریای کاسپی (خزر) دریای بسته‌ای است (که البته چندان هم بسته نیست و کانال ونگا- دن و نیز شرعه‌ای که قراقوروم خوانده می‌شود آن را از حالت دریای بسته در می‌آورد، اما خلیج فارس مع الواسطه دریای عمال [که ما ایرانیان آن را مکران می‌شناسیم] با اقیانوس 75 میلیون کیلومترمربع هند مرتبط است و آبهای شور خلیج فارس در آن حد زیاد است که به شرعه، آبرسانی کامل می‌کند. شرعه خلیج فارس، بحر خزر یک شرعه کشتیرانی هم می‌تواند باشد، به شرطی که مهندسان ناچار نشوند در بعضی از قسمتها آن را به کانالی سقف دار تبدیل بکنند که خورشید با تابش زیاد خود مایه تبخیر آب نشود. وقتی یک کانال را حفر می‌کنند لابد آن را به گونه‌ای مضبوط می‌کنند که آب در شوره‌زار فرو نرود، بنابراین نباید از این مسأله نگران بود که آب جذب زمین کانال می‌شود و یا شور می‌گردد. آب دریاهای جنوبی و شمالی ایران شور است و شوری شوره زار کویر چیزی از نمک به آن می افزاید. اگر هم قرار باشد از این آب استفاده شرب شود دستگاه‌های آب شیرین کن که در خلیج فارس مورد استفاده قرار می گیرند و من در سالهایی که در جزیره کیش بودم از آن آب برای هم شرب و هم شست و شو استفاده می‌کردم. قابل استفاده‌اند، چون املاح نمکی با وجود تصفیه باز هم در آن آب می ماند، مردم ترجیح می‌دهند از آب بطری آشامیدنی برای شرب استفاده کنند.

اگر قرار باشد به جای آب آشامیدنی مردم آب بطری بخورند، هزینه خرید آب به جیب خالی خانواده‌ها فشار خواهد آورد و سبد سفره خانواده خالی‌تر خواهد شد. دولت هم که منتظر فرصت است ابتدا مالیات، سپس مالیات بر ارزش افزوده آنگاه انواع عوارض به هر بطری آب خواهد بست. این است که مردم باید زیر بار نروند که آب مصرف شرب آنان که هم برای آشامیدن، هم برای چای و آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد به آب بطری تبدیل شود، زیرا آبهای بسته بندی شده را در شرایط بدی نگهداری می‌کنند و خورشید آب داخل بطریهای پلاستیکی و ساخته شده از مواد نفتی پتروشیمی را تجزیه و خطرزا خواهد کرد.

مردم تا می‌توانند باید در مصرف آب صرفه جویی کنند و از شستن خودرو خودداری کرده برای استحمام نیز نباید ساعتها مانند رومیان باستان در گرمابه دوش آب را به روی بدن خودباز کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.