قدس آنلاین یزد - محقق آلمانی گفت: در حوزه جامعه شناسی میان هنر ایران و غرب تفاوت وجود دارد و تغییرات اخیر در نگرش های هنری معاصر، ریشه در تحولاتی دارد که پس از پایان جنگ جهانی دوم(1945میلادی) در عرصه هنر به وقوع پیوسته است.

 میان هنر ایران و غرب تفاوت وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین ازیزد ، جولین دانیل توماس در نشست علمی تخصصی تعدادی از پژوهشگران علوم اجتماعی دانشگاه یزد اظهار داشت : بر اساس تغییرات ایجاد شده در عرصه های هنر و اقتصاد در دهه های اخیر، رشد فزاینده ای در بازار هنر در بخش های کوچکتر رخ داده است.


این محقق آلمانی درخصوص چرخه بازشناسی هنرمندان که در 100 سال اخیر اتفاق افتاده است، افزود : در عرصه هنر، ارزش اصلی از نوع ارزش نمادین است اما امروزه ارزش نمادین آثار هنری تحت تاثیر ارزش اقتصادی آن قرار گرفته است.

وی در ادامه بحث خود از تحولات عمده در هنر معاصر صحبت کرد و تصریح کرد :  از مهم ترین آنها می توان به اقتصادی شدن هنر، جهانی شدن هنر، دیجیتالی شدن هنر و پیوندی شدن هنر اشاره کرد.

جولین دانیل توماس افزو د : در بحث جهانی سازی هنر مساله ای که مطرح است و هنر غرب را در بر می گیرد این است که هر اثری که مربوط به جوامع غیرغربی باشد چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی خاطرنشان ساخت : بحث جهانی شدن به گستره نهادهای اجتماعی که در زمینه هنر فعالیت دارند مربوط می شود و کانون تمرکزشان بر جوامع غربی است مثل موزه های مطرح جهان، گالری های بزرگ که اغلب در کشورهای غربی است.

دانیل توماس تصریح کرد: دیجیتالی شدن هنر(الکترونیزه کردن هنر) می تواند به هنرمندان ناشناس کمک کند تا بیشتر مطرح شوند.

این پژوهشگر آلمانی ادامه داد: دسترسی بالای نهادهای اجتماعی با هنرمند و بحث دموکراتیزه کردن هنر این است که همه بتوانند به شکل یکسان به آثار هنری دسترسی داشته باشند.

وی دسترسی همه مخاطبان به آثار هنری را از جمله مزایای دیجیتالی شدن هنر بر شمرد و ادامه داد : نمونه عینی این فرآیند، گالری های آنلاین است که هنرمند می تواند آثارش را عرضه کند و آن را به فروش برساند.

این پژوهشگر آلمانی یاد آور شد: بحرانی درحوزه اهمیت نقد هنری در اوایل قرن بیستم به وجود آمده است که کدام هنر به جامعه عرضه شود یا اینکه کدام هنر در نمایشگاه به نمایش درآید و از این دهه به بعد نقش صاحبان موزهها و نمایشگاههای هنری بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.

وی افزود : صاحبان موزهها با انتخاب خودشان روی ذائقه و انتخاب مخاطبان اثر می گذارند و آنها هستند که به مردم می گویند چه چیزی را انتخاب کنند و چه چیزی بخرند.

این محقق در ادامه تاکید کرد : تغییرات عمده مفاهیم هنری از سال 1960میلادی به بعد در غرب، تغییر از سوژه به تجربه و هنرمند به تولید کننده است.

وی ادامه داد : تحقیق انجام شده درخصوص مدل مبادله جدید برای عرضه آثار هنری ارتباط هنرمند با جامعه را تسهیل می کند و فضای لازم برای عرضه آثار هنری را برای مردم و گروه های مختلف فراهم می آورد.


رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این نشست  ابراز امیدواری کرد: چنین نشست هایی در آینده با دعوت از محققان و اندیشمندان مطرح ملی و بین المللی ادامه یابد تا از این طریق بسترهای لازم برای توسعه همکاری های علمی و تحقیقاتی فراهم شود.

حسین افراسیابی افزود : رابطه جامعه و هنر محور اصلی بحث در جامعه شناسی هنر است ودر دهه های اخیر نحوه عرضه آثار هنری در جامعه دچار تغییراتی شده است.

وی هدف اصلی این نشست ها را آشنایی با مسائلی خواند که در حوزههای جامعه شناسی امروز جهان مطرح است

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.