به دنبال تکرار وقوع حوادث در محور ریلی جنوب که طی ماه گذشته فاجعه زیست محیطی در رودخانه سزار را به دنبال داشت، استاندار لرستان خواستار پیگیری مسئولان راه آهن برای رفع مشکل فرسودگی خطوط آهن این منطقه شد، موضوعی که وعده‌های مسئولان را به همراه داشت ولی همچنان شاهد تکرار حوادث در این زمینه هستیم.

وقوع هفت حادثه طی هفت ماه در محور ریلی جنوب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  مهر، 26 شهریورماه سالجاری رودخانه سزار شاهد سرازیر شدن نزدیک به 60 هزار لیتر سود سوزآور بود، موضوعی که تلفات نزدیک به 120 هزار قطعه ماهی را در این رودخانه مهم که از سرشاخه‌های دز محسوب می‌شود را به دنبال داشت تا این حادثه فاجعه زیست محیطی سال 93 لرستان نام بگیرد.

انعکاس رسانه‌ای این موضوع توسط خبرگزاری‌ها به ویژه خبرگزاری مهر مسئولان مختلف از جمله استاندار لرستان را به بستر سوگوار سزار کشاند تا هوشنگ بازوند خواستار رفع مشکل فرسودگی خطوط ریلی موجود در منطقه لرستان شود.

بازوند در جریان بازدید خود از مسئولان راه آهن خواست که ظرف مدت زمان یک هفته نسبت به آغاز عملیات بازسازی راه آهن در محدوده اولویت دار خطوط ریلی یعنی از دورود تا تنگ هفت اقدامات لازم صورت گیرد.

از آن تاریخ تاکنون نزدیک به دو هفته می‌گذرد تا بازهم این بار در تونل حد واسط دو ایستگاه تنگ پنج و تنگ هفت شاهد وقوع حادثه ریلی دیگری باشیم، موضوعی که بری هفتمین بار طی هفت ماه اخیر رخ داده است تا مسئولان امر خواستار چاره اندیشی جدی در این زمینه شوند.

در جریان حادثه روز گذشته محور ریلی جنوب در پي خروج چهار واگن باري مسدود شد تا بازهم داستان اعزام اتوبوس‌ها برای انتقال مسافران مانده در مسیر ریلی جنوب تکرار شود.

استاندار لرستان به مدیرعامل راه آهن نامه نوشت

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان با اشاره به وقوع 7 حادثه ریلی طی 7 ماه در محدوده استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: استاندار لرستان در راستای رفع مشکل به مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نامه ای را نوشته است.

رضا آریایی با اشاره به وقوع حادثه ریلی عصر چهارشنبه در مسیر ایستگاه تنگ پنج و تنگ هفت اظهار داشت: علت این حادثه توسط کارشناسان راه آهن در حال بررسی است.

وی یادآور شد: این حادثه هفتمین مورد از حوادث ریلی طی سالجاری است به طوریکه هر ماه محور ریلی لرستان شاهد وقوع یک حادثه بوده اند.

آریایی با اشاره به پیگیری استاندار لرستان برای نوسازی خطوط فرسوده ریلی موجود در محدوده استان لرستان افزود: استاندار لرستان طی فروردین ماه سالجاری جلسه ای با مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکلات موجود در این زمینه داشته‌اند.

هر ماه یک حادثه در خطوط ریلی جنوب

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان ادامه داد: در این نشست مدیرعامل راه‌آهن در مورد تامین اعتبار لازم برای رفع مشکل فرسودگی خطوط ریلی موجود در محدوده استان لرستان از دورود تا تنگ هفت به استاندار لرستان قول مساعد داده بودند.

آریایی یادآور شد: با توجه به وقوع حوادث متعدد از فروردین ماه سالجاری تاکنون مجدد مکاتبه‌ای هفته گذشته به امضای استاندار لرستان به منظور یادآوری توافقات انجام شده صورت گرفت.

وی با بیان اینکه مسئولان راه آهن نیز قول دادند که در اسرع وقت نسبت به تامین اعتبار لازم برای رفع مشکل فرسودگی خطوط ریلی استان اقدام کنند یادآور شد: در طول سالجاری به طور میانگین ما هر ماه یک حادثه را در محدوده خط ریلی دورود تا تنگ هفت تجربه کرده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان با تاکید بر اینکه ضرورت دارد که راه آهن هر چه سریعتر نسبت به ترمیم و رفع مشکل فرسودگی خطوط اقدام کند یادآور شد: به دنبال حادثه اخیر رخ داده نیز معاون عمرانی استانداری لرستان پیگیری کردند که طی هفته آینده شرایط ملاقات با مدیرعامل راه آهن در تهران فراهم شود.

آریایی با تاکید بر ضرورت تسریع در رفع این مشکل تصریح کرد: باید هرچه سریعتر قبل از اینکه شاهد رخداد بدی در این زمینه باشیم نسبت به رفع مشکل فرسودگی خطوط ریلی اقدامات لازم صورت گیرد.

ماجرای فاجعه سزار به جلسه فوق العاده ستاد ارتقا ايمني کشید

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این به دنبال وقوع حادثه ریلی در نزدیکی شهر دورود و فاجعه زیست محیطی در رودخانه سزار و تاکیدات استاندار لرستان برای نوسازی خطوط ریلی محور جنوب، جلسه فوق العاده ستاد ارتقا ايمني با هدف بررسي مسائل و مشكلات محور ريلي جنوب تشکیل شد.

مديرعامل راه آهن در اين جلسه ضمن بررسي سانحه خروج قطار باري در محور جنوب، با اشاره به فرسودگي خط در اين محور گفته بود که عامل اصلي ايجاد سوانح در اين محور فرسودگي خطوط و ناوگان است.

پور سيدآقايي با تاكيد بر بهسازي و بازسازي بخشي از محور ريلي جنوب وعده داده بود که بلاک قارون- دورود و سپيد دشت - چمسنگر قسمتي از اين محور است كه تا پايان سال بازسازي خواهد شد.

مديرعامل راه آهن با اشاره به اولويت قراردادن بازسازي و بهسازي خطوط فرسوده در برنامه هاي راه آهن بر تمركز اداره كل خط و ابنيه فني بر بازسازي نقاط بحراني محور جنوب تاكيد كرد.

در اين جلسه مواردي همچون نظارت كافي بر كار پيمانكار و كنترل و نظارت مستمر متناسب با نياز منطقه مورد تاكيد قرار گرفت.

 

همچنين بكارگيري چك ليست‌هاي مشخص و دقيق، برآورد خسارت در مدت زمان كوتاه، پرداخت خسارت وارد آمده توسط واحد ذيربط، برخورد قاطع و سريع با مسببين سوانح، شناسايي و رفع مشكلات هر ناحيه توسط مديران مناطق، تغيير لكوموتيوران قطارهاي باري در مرز هر ناحيه، بازنگري در مفاد قرارداد نگهداري خط، دقت و توجه بيشتر در مشكلات ناحيه زاگرس و لرستان و اقدام براي رفع آنها از مواردي بود كه در جلسه فوق العاده ستاد ارتقا ايمني بر آن تاكيد شد.

قدمت بالای 70 ساله خطوط ریلی جنوب

این جلسه به دنبال وقوع حادثه واژگونی قطار باری در حاشیه رودخانه سزار و تلف شدن 120 هزار قطعه از آبزیان این رودخانه و تسری آلودگی تا شعاع 15 کیلومتری تشکیل شد تا مسئولان سازمان محیط زیست از راه آهن جمهوری اسلامی ایران شکایت کنند.

آلودگی این رودخانه مهم به عنوان یکی از تبعات ناشی از فرسودگی خطوط ریلی موجود در منطقه لرستان در حالی رخ داد که پیش از این خبرگزاری مهر بارها در گزارشهای مختلفی بر ضرورت نوسازی خطوط فرسوده ریلی در استان لرستان به منظور جلوگیری از حوادث ریلی تاکید کرده بود.

وقوع حوادث ریلی در محدوده استان لرستان در حالیست که به رغم وعده متولیان برای اعلام علت وقوع حادثه توسط کمیسیون سوانح راه آهن هیچ گاه نسبت به اطلاع رسانی دقیق در این زمینه اقدام نمی شود.

به هر حال کارشناسان معتقدند که خطوط ریلی موجود در منطقه تحت مدیریت راه آهن لرستان به دلیل قدمت بالای 70 سال فرسوده بوده و یکی از دلایل خروج واگن ها از ریل به قدمت بالای این خطوط بازمی گردد.

این در حالیست که خطوط ریلی موجود در خاک استان لرستان به عنوان یکی از استراتژیک ترین خطوط در برقراری ارتباط میان شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود و نامگذاری لرستان به عنوان گلوگاه ارتباطی شمال به جنوب کشور نشان دهنده حساسیت این محور ریلی است که باید تلاش برای رفع مشکلات آن در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ج IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    0 0
    خطوط محور لرستان در زمان تعصدی گری آقای لنگرودی مدیرعامل راه آهن لرستان که در حال حاضر مدیرعامل و ریس هیت مدیره شرکت تهیه و تولید تراورس و روسازی خطوط می باشد که مهمترین و حیاطی ترین اداره راه آهن بنام اداره خط وابنیه فنی در آن ادغام شده که به حاشیه بردن وکم اهمیت کردن اداره خط و ابنیه فنی یکی از علل اصلی سوانح در راه آهن می باشد ودر زمان حیاط اداره خط و ابنیه فنی از ایستگاه دورود تا ایستگاه اندیمشک بازسازی وبهسازی شده است که درآن زمان مدیرکل وقت دورود آقای بیژن علیزاده به عنوان کارآموز مشغول به کارآموزی بوده است علل سوانح در محور لرستان به چندین آیتم می توان اشاره کرد1- جداکردن اداره خط و ابنیه فنی از راه آهن و واگذاری یه بخش خصوصی وبه طور کل نابود کردن اداره خط و ابنیه فنی 2- جداکردن ماشین آلات مکانیزه از ادره خط و ابنیه فنی که با اعتبارات این اداره خریداری شده اندباپرسنل به راه آهن منت