پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر:این روزها به نظر میرسد که بر خلاف سیاستهای دولت در بخش مسکن که قصد دارد با رونق دادن به ساخت وساز بازار را کنترل کرده و قیمتها را تثبیت کند ، کاهش بیش از حد تولید مسکن بالاخره کارساز شده اما نه در رونق بلکه در افزایش قیمتها، این درحالی است که وزارت راه وشهرسازی همچنان هیچ طرح مشخصی برای افزایش تولید مسکن ارایه نکرده است و انچه نیز مطرح شده منتقدان بسیاری داشته و دارد.

قیمت مسکن همچنان سقوط میکند/ رکود بازار املاک کاهش یافت اما بدون گرانی/اخوندی هفته اینده طرحهایش را به مجلس میبرد

این درحالی است که به عقیده کارشناسان این ثبات قیمتی یا افزایش اندک باتوجه به افزایش بیش از30درصدی قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد کارگر نمیتواند خیلی دوام داشته باشد و حتی درصورت رونق بازار مسکن به انفجار قیمت دراینده ای نزدیک منجر خواهد شد .

درعین حال بر این باورند که افزایش قیمت مصالح ودستمزد باعث شده که دیگر ساخت وساز به صورت کلی وانبوه مقرون به صرفه نباشدو همین امر به کاهش تولید مسکن دامن میزندکه خود باعث افزایش قیمت خواهد شد .به گفته انها انچه اکنون درقالب ساخت وساز عنوان میشود بیشتر مربوط به اراضی کلنگی و سازندگان غیرحرفه اییست که نقش تاثیر گذاری درتولید و بازار مسکن ندارندو دولت نباید این ساخت وسازها را ملاک قراردهد.

درهمین حال رییس کمیسیون تخصصی املاک ایران از افزایش معاملات مسکن در شهریور ماه سال جاری خبر داد و گفت: در دوره مورد بررسی در مجموع 188 هزار و 751 قرارداد خرید و فروش مسکن بین خریداران منعقد شده است.

حسام عقبایی با بیان آنکه در شهریور ماه سال گذشته تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در سطح کشور 161 هزار و 124 فقره بوده، پیش بینی کرد: با توجه به روند روبه رشد معاملات مسکن، تا پایان پاییز امسال حجم معاملات در حوزه مسکن افزایش یابد.

وی با اشاره به سیر صعودی معاملات مسکن در شهریور امسال، یادآور شد: تعداد کل مبایعه نامه ها در شهریور 92 در کل کشور 86 هزار و 633 تعداد بود، این تعداد در شهریور سال جاری به 107 هزار و 501 قرارداد بود و این نشان می دهد که معاملات مسکن در سطح کشور روبه افزایش است.

وی با بیان آنکه در شهریور 93 در شهر تهران تعداد کل قراردادها به 38 هزار و 613 فقره رسید در حالی که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 28 هزار و 467 قرارداد بوده است، خاطرنشان کرد: تعداد مبایعه نامه های سال 92 در شهر تهران 9 هزار و 903 قرارداد بود که با سیر صعودی تعداد آن در سال جاری به 16 هزار و 946 قرارداد رسید.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه هرچند باید آمارها را آخر هر ماه مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم تلورانس تغیرات را در پایان ماه داشته باشیم، گفت: در مجموع وضعیت بازار مسکن در تابستان ۹۳ با یک جهش خوب،آرام و بدون تنش همراه بود که در این میان نه تنها افزایش غیر متعارف قیمت مسکن را نداشتیم بلکه بازار با ثبات قیمت ها و رشد حجم معاملات همراه بود. و معتقدم که تا پایان پاییز، این روند رشد معاملات و ثبات در قیمت ها ادامه خواهد داشت.

این درحالی است که عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران از توقف ساخت و ساز مسکن در تهران در پی رکود در بازار مسکن خبر داد.

محمد علی ربانی با بیان این که بازار مسکن تهران از لحاظ عرضه و قیمت وضعیت نابسامانی دارد ادامه داد: هم اکنون در مناطق شمالی شهر تهران با توجه به این که قیمت زمین نرخ بالایی دارد برای انبوه سازان و بساز بفروش ها ساخت و ساز در این مناطق مقرون به صرفه نیست.

عضو انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران، در ادامه با اشاره به افزایش بی رویه قیمت مصالح ساختمانی در کشور عنوان کرد: به دلیل شرایط موجود در بازار مسکن مجموع هزینه ها و قیمت تمام شده با قیمت فروش به یکدیگر نزدیک شده است در نتیجه همین امر موجب شده است که ساخت مسکن برای انبوه سازان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

ربانی، در ادامه از تداوم رکود در بازار مسکن خبر داد و اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون شاهد رکود ساخت و ساز در کشور هستیم. به طوری که هم اکنون رکود در بازار مسکن 30 درصد افزایش یافته است.

وی، با بیان این که افزایش 30 درصدی دستمزد کارگران روند ساخت بسیاری از پروژه های مسکن مهر را کند کرده است ادامه داد: برای متوقف نشدن مسکن مهر باید شرایط مناسبی ایجاد شود، به طوری که باید با مدیریت بحران می توانیم مانع توقف ساخت مسکن در کشور شویم.

***تاثیر برنامه‌‌های وزارت راه و شهرسازی

دراین راستا یک عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه کاهش قیمت‌ زمین در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است٬ گفت: برنامه‌‌های وزارت راه و شهرسازی بر مهار قیمت زمین و مسکن بی تاثیر نبوده است.          

عباس فلاحی باباجان با اشاره به گزارش مرکز آمار ایران درباره کاهش 10 درصدی قیمت زمین تهران در بهار 93 نسبت به سال گذشته٬ گفت: پس از اتفاقاتی که در دولت گذشته در بخش مسکن رخ داد و شاهد افزایش  بی‌رویه قیمت‌ها بودیم٬ ثبات قیمت‌ها و حتی کاهش آن در یک سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه در آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار درباره اجاره بها نیز شاهد ثبات بودیم٬ تصریح کرد: افزایش 5درصدی و تمدید قرارداد‌ها در بازار اجاره نشانگر برنامه‌ریزی وزارت راه شهرسازی در بحث مسکن است.

وی ادامه داد: جو روانی که پس ازمطرح شدن طرح‌هایی مانند مسکن اجتماعی و صندوق پس انداز مسکن در جامعه ایجاد شد٬ زمینه‌ساز کاهش قیمت‌ و ثبات در این بازار بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بعد از اجرایی شدن طرح‌ها و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن شاهد کاهش  قیمت زمین و مسکن خواهیم بود٬ افزود: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن٬ تنظیم طرح‌هایی برای احیا بافت‌های فرسوده و آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر از جمله برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است که همگی در کاهش قیمت‌ها٬ ایجاد جو روانی مناسب و ثبات قیمتی در حوزه زمین و مسکن موثر است و امیدواریم  با اجرایی شدن این طرح‌ها شاهد کاهش بیش از این قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم.

***بازار مسکن متعادل می شود

درعین حال دیگرعضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم قیمت مسکن در آینده متعادل شود و قیمت زمین نیز بیش از پیش کاهش یابد، گفت: گام های مثبتی در تدوین طرح هایی برای خانه دار کردن اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه برداشته شده که طرح مسکن اجتماعی از جمله همین تدابیر است.     

نبی‌الله احمدی در گفت‌و‌گو با خانه ملت، با یادآوری گزارش مرکز آمار ایران مبنی بر کاهش 10.1 درصدی قیمت زمین تهران در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تصریح کرد: با تدبیری که دولت یازدهم از خود نشان داد از نوسان قیمتی در بازار مسکن جلوگیری کرد و این گام موثری در حوزه اقتصاد به ویژه در حوزه مسکن بود.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی گفت: البته با توجه به اینکه هنوز اعتمادی در بین مردم به لحاظ روانی ایجاد نشده، بازار خرید و فروش مسکن راکد است اما تا حدی از روند افزایش چشمگیر قیمت مسکن جلوگیری شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به دیدگاه مثبتی که در حوزه اقتصادی ایجاد شده پیش بینی می‌کنیم قیمت مسکن در آینده متعادل شود و قیمت زمین نیز بیش از پیش کاهش یابد.

احمدی به سیاست‌های کلان وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: با توجه به تدابیر دولت، گام های مثبتی در تدوین طرح هایی برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد و متوسط جامعه برداشته شد به طوریکه طرح مسکن اجتماعی از جمله همین تدابیر است که امیدواریم بتواند برای بازار مسکن موثر باشد.

وی با حمایت از سیاست های دولت برای تحویل واحدهای مسکن مهر تا پایان سال آینده نیز تاکید کرد: شرایط اقتصادی کشور باعث تثبیت و جلوگیری از نوسانات قیمتی در حوزه مسکن شده و وزارت راه و شهرسازی باید از این فضا برای تهیه و تکمیل طرح‌هایی که منجر به خانه دار شدن اقشار محروم جامعه می شود، استفاده کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر پرداخت تسهیلات 80 میلیونی تومانی برای خرید مسکن اشاره کرد و گفت: پرداخت تسهیلات مسکن در فضای فعلی که تورم تا حدی کنترل، قیمت ها تثبیت و شاهد کاهش قیمت زمین هستیم می تواند برای بخش مسکن و رونق این حوزه کارساز باشد.

*** در انتظار ابلاغ سیاست‌های دولت

دراین خصوص نائب رئیس کمیته مسکن مجلس با انتقاد از تاخیر دولت در ارائه طرح جامع مسکن، گفت: شفاف نبودن سیاستهای بخش مسکن و بلاتکلیفی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این حوزه باعث بی اعتمادی قشرعظیمی از مردم شده است و وزیر راه و شهرسازی نسبت به این موضوع باید پاسخگو باشد.     

مجید جلیل سرقلعه گفت: براساس اصل 31 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت‌ها باید در رابطه با تامین مسکن متناسب با نیاز جامعه برنامه‌ریزی مستمر داشته باشند.

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی افزود با یادآوری اینکه مجلس در راستای تامین نیازجامعه در بخش مسکن به تصویب قوانین مورد نیاز از جمله برنامه‌های پنج ساله، قوانین بودجه سالانه و ... زمین‌سازی کرده است، افزود: اجرای طرح مسکن مهر در دولتهای  نهم ودهم زائیده همین دغدغه‌ها بوده که مورد استقبال و هم اکنون مورد انتقاد قرار گرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد:  دولت یازدهم با رد طرح مسکن مهر و پیشنهاد جایگزین این طرح در قالب مسکن حمایتی، اجتماعی و ... را مطرح کرده است که  در حال حاضر  این طرح پیشنهادی در هاله‌ای از ابهام مانده‌ است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به بلاتکلیفی  تولیدکنندگان و مصرف کنندگان حوزه مسکن، تصریح کرد: این وضعیت و مبهم ماندن سیاستهای بخش مسکن باعث بی‌اعتمادی قشر عظیمی از مردم شده است.

وی با یادآوری اینکه بیش از یک سال است کمیسیون عمران پیگیر ارائه طرح جامع توسط وزارت راه  و شهرسازی است، گفت: تا کنون نتیجه ای حاصل نشده و  فقط از زبان رسانه‌ها گهگاهی مواضعی غیر موفق شنیده می‌شود.

نائب رئیس کمیته مسکن مجلس با تاکید بر اینکه انتظار می رود  وزیر راه و شهرسازی هر چه زودتر با تعاملی بی‌نظیر که با مجلس به خصوص کمیسیون عمران دارد برنامه جامع خود در بخش مسکن را ارائه کند، تصریح کرد: بر همین اساس آخوندی وزیر راه و شهرسازی روز سه‌شنبه مورخه 29/7/93 برای  ارائه آخرین گزارش از وضعیت بخش مسکن به ویژه طرح جامع مسکن  مهمان کمیسیون عمران است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.