گروه هنر- تکتم بهاردوست - جشنواره جهانی هنر مقاومت برای نخستین بار مسابقه ای بین المللی با عنوان «کارتون و کاریکاتور غزه » ترتیب داده که به این انگیزه با محمد حبیبی، مدیر عامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس به گفت و گو نشسته ایم که از نظرتان می‌گذرد:

استقبال جوانان از هنر مقاومت

 

 

 جناب حبیبی به عنوان اولین پرسش در خصوص چگونگی برگزاری این مسابقه بگویید.

- به دنبال تجاوزات چند ماه گذشته رژیم صهیونیستی به مردم غزه و جنایات بی شمار این رژیم منفور انجمن هنرهای تجسمی با مشارکت حوزه هنری و موسسه اوج  تصمیم به برگزاری اولین مسابقه بین المللی کاریکاتور و کارتون با موضوع کودکان غزه کرد.

به این منظور و با فراخوان برگزاری مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور غزه، هنرمندان کشورمان و نیز سایر هنرمندان مسلمان و آزاده جهان را به شرکت در این رویداد بزرگ هنری دعوت کرده ایم و آخرین مهلتی که علاقه مندان می‌توانند آثارشان را به دبیر خانه این مسابقه بفرستند 30 مهر ماه خواهد بود.

تا کنون بیش از 400 اثر از نقاط مختلف جهان از جمله سوریه،چین، رومانی،صربستان و... همراه جمعی از هنرمندان کشورمان در این مسابقه شرکت نموده اند و پیش بینی می‌شود تا زمان مهلت پایانی استقبال بیشتری از این مسابقه بشود.

 

 این مسابقه در چند بخش و با چه موضوعاتی برگزار می‌شود؟

- این مسابقه در دو بخش کارتون و کاریکاتور برگزار می‌شود که موضوعات کارتون شامل سکوت رسانه های غربی و مجامع بین المللی،جنایت و کودک کشی در غزه،خیانت و همراهی شیوخ عرب، شیطان بزرگ، آمریکا و موضوعات کاریکاتور هم شامل آدولف نتانیاهو،بنیامین هیتلر،شیمون پرز،ایهود اولمرت،باراک اوباما،ملک عبدا…، حمد بن عیسی آل خلیفه ،فرانسوا اولاند، دیوید کامرون،آنگلا مرکل و... است.

 

 با توجه به توضیحاتی که دادید،هدف از برگزاری این مسابقه چیست؟

- هر هنرمندی یک رسالتی دارد و باید به سهم خود دیدنش را ادا کند به این منظور انجمن هنرهای تجسمی یک چنین برنامه ای را ترتیب داد و هدف از برگزاری این مسابقه هم ترویج فرهنگ مقاومت و ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، و تأکید بر فرهنگ پایداری در هنرهای تجسمی از طریق تولید و ارایه و نمایش آثار فاخر تجسمی و آخرین دستاوردها و تجربیات هنرمندان معاصر ایران و جهان با موضوع مقاومت و پایداری و بررسی، نقد و تحلیل جلوه های گوناگون هنر مقاومت است.

همچنین این مسابقه به منظور تأکید بر فرهنگ مقاومت و پایداری در هنرهای معاصر ، متعهد و بیدارگر ،ایجاد زمینه های تعامل و گفت وگو میان هنرمندان خلاق و فعال در عرصه فرهنگ و هنر مقاومت در ایران و سایر کشورها با تاکید بر جهان اسلام  و ایجاد زمینه مناسب برای تشکیل مرکز بین المللی هنر مقاومت تدارک دیده شده است.

 

 آقای حبیبی چرا کاریکاتور را برای این منظور در نظر گرفتید؟

- یکی از هنرهایی که همواره واکنشی سریع نسبت به تحولات سیاسی و اجتماعی دارد، هنر کاریکاتور است و بر خلاف برخی هنرهای دیگر مانند سینما و تئاتر که فرآیند تولید آثار گاهی چند ماه تا چند سال طول می‌کشد، اما هنرمندان کاریکاتوریست با وجود ظرافت های فراوان این هنر، با این حال واکنشی سریعتر از خود نشان می‌دهند و با سرعتی بیشتراثر خود را به مخاطب عرضه می‌دارند.

همانطور که می‌دانید زبان کاریکاتور زبانی گزنده دارد و نسبت به حوزه های دیگر خیلی صریح تر می‌تواند صحبت کند وهمانطور که قبلا هم گفتم ،خیلی هم زود می‌شود از آن جواب گرفت و در میان رشته های هنری می‌تواند بهترین جواب و بیشترین مخاطب را داشته باشیم.

 

 ویژگی این جشنواره نسبت به نمونه های دیگرش چیست؟

- این که تمامی آثار منتخب این مسابقه که در سیزده آبان ماه معرفی می‌شوند، در کتابی جمع آوری و به چاپ خواهد رسید و تمامی آثار این مسابقه در اکثر شهرهای کشورمان به نمایش در خواهند آمد.

 

  با توجه به تعریف و توضیحی که شما از کاریکاتور داشته اید، اما متأسفانه کاریکاتور هنر چندان محبوب و آشنایی نیست.

- شاید به خاطر زبان گزنده ای است که این هنر دارد.کاریکاتور هنر روز دنیاست ولی حالا شاید یک وقتهایی در کشورمان با نامهربانی مواجه شده است، ولی به خاطر ویژگی‌هایی که دارد خیلی مواقع کاریکاتور می‌تواند موانع و مشکلات را خیلی صریح منعکس کند.

 

  آیا هنرمندان جوان امروز با مفهوم مقاومت به مانند نسلهای قبل آشنا هستند و می‌توانند با دغدغه مقاومت ارتباط برقرار بکنند؟

- یکی از رسالتهای انجمن هنرهای تجسمی ترویج فرهنگ مقاومت است و در این حوزه هم از سال 85 فعال بوده است و نمایشگاه‌های زیادی هم در این زمینه برگزار کرده است.

ما تا کنون دو کتاب در این زمینه به چاپ رسانده ایم و در این زمینه فعالان زیادی داریم.بله خوشبختانه هنر مقاومت توانسته جای خودش را در دل هنرمندان جوان باز بکند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.