قدس آنلاین يزد ـ محقق ايراني تبار دانشگاه ملي استراليا از كاهش باروري در اكثر نقاط جهان خبر داد و گفت: در ايران نيز باروري در ابتداي دهه 90 به پايين ترين سطح خود رسيده و در دهه 60 به اوج رسيد.

باروري در اكثر نقاط جهان كاهش يافته است

به گزارش قدس آنلاین از يزد ، ميمنت حسيني چاوشي در سمينار پويايي جمعيت كشورهاي اسلامي در دانشگاه يزد اظهار داشت: باروری در اکثر نقاط دنیا کاهش یافته است و یک همگرایی در تمام دنیا وجود داشته است به نحوي كه باروری در ایران در دهه 60 به بالاترین سطح و در دهه 90 به پایین ترین سطح خود رسید و در سال های اخیر هنوز به نقطه بحرانی نرسیده و در سطح دو در نوسان بوده است.

وی، به تاخیر افتادن ازدواج در کشوهای در حال توسعه مانند ایران و کشورهای توسعه یافته، نا امنی اقتصادی توام با بیکاری، بحث زنان و شاغل بودن آنها و فرزندآوری در کنار کار کردن، مسائل پست مدرنیسم و بسترهای مختلف فرهنگی، اقتصادی و جمعیتی را ازدلایل تحولات باروری عنوان کرد.

حسيني چاوشي با اشاره به سیاستهای جمعیتی بعد از انقلاب اسلامي ایران گفت : نگرش حاکم بر این سیاست ها این بود که جمعیت بعد از پیروزی انقلاب باید اضافه شود و بعد از آن، این نگرش عوض شد و سیاست کنترل موالید پیش گرفته شد و در دهه 90 بسیج عمومی کاهش باروری را داشته ایم.

وی ادامه داد : به تازگي در پنج سال اخیر بحث افزایش باروری در کشور مطرح شده است و جلساتی با حضور سیاستگذاران و اساتید فن برگزار شد تا تغییرات سیاست های جمعیتی به درستی شناخته و اجرا شود و در اردیبهشت سال جاری این سیاست ها در 14 بند از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

 

این محقق ايراني خاطر نشان ساخت : در کنار سیاست های افزایش باروری باید برنامه ها و سیاست هایی نظیر تسهیل در ازدواج، سیاست های حمایتی با تحصیل و شاغل بودن بانوان و بهداشت باروری و سلامت بانوان و الگوی فرزندآوری و کاهش یافتن هزینه آموزش نیز وجود داشته باشد.

 

هانس گروت از محققان سوئيسي نيز در اين همايش با اشاره به افزایش جمعیت در جهان در قرن 21 اظهار داشت: در حال حاضر هفت ميليارد و 200 ميليون نفر جمعیت دنیاست که اين جمعيت هر سال در حال افزایش است و این پدیده بیشتر در کشور های در حال توسعه به ويژه قاره آفریقا در قرن جاری اتفاق افتاده است.

وی افزایش جمعیت را ناشی از بهبود وضعیت زندگی، کاهش مرگ و میر کودکان و امید به زندگی دانست و مجموعه این تغییرات را عامل تحولات بزرگ در ساختار جمعیتی در کشورهای مختلف عنوان کرد.

هانس گروت، تحولات تعداد جمعیت در آینده را غیرقابل پیش بینی بیان کرد اما در عين حال حدود جمعیت در سال 2050 را بالغ بر 10 میلیارد نفر دانست و افزود: این تغییرات در جمعیت پیامدهایی را به همراه دارد که باید به آن توجه شود به خصوص فرصت هایی که برای کشورها ایجاد می شود مانند فرصت های شغلی که باید برنامه ریزی درستی براي آن صورت گیرد.

وی در مورد وضعیت کشورهای اسلامی نيز عنوان كرد: مسلمانان یک چهارم جمعیت دنیا را تشکیل می دهند که اين آمار اكنون معادل يك ميليارد و 600 ميليون نفر می باشد .

وی، عامل اصلی تغییرات جمعیتی کشور را تحولات باروری به خصوص کاهش باروری در کشورهای اسلامی عنوان کرد و افزود: افزایش تحصیلات دختران و زنان از عوامل اصلی و اساسی این کاهش بوده است.

 

هانس گروت در مورد سالخوردگی نیز اظهار داشت : با توجه به بهبود وضعیت بهداشتی، امید به زندگی افزایش یافته است. سوییس از کشورهایی است که بیشترین درصد افراد سالخورده را داراست که یکی از موضوعات مورد بحث در سوییس این است که بهره وری اقتصادی را همزمان با افزایش درصد سالمندان بتوانیم حفظ کنیم ضمن اينكه کشورهای اسلامی نيز در این مسیر قرار دارند و بحث چالش سالخوردگی یکی از بحث هایی است که این کشورها باید داشته باشند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.