۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 241459

کارگردان فیلم سینمایی «آرایش غلیظ»‌ گفت: انتخاب نام این اثر یک انتخاب استعاری بود که تاکنون با تعبیر های متفاوت و جالبی برای آن مواجه شده ام و همچنان نیز ترجیح می دهم راه تعبیر باز باشد.

در برنامه «هفت» شب گذشته چه گذشت؟
 
خبرگزاری فارس: نعمت‌الله: با انتخاب نام «آرایش غلیظ» تعابیر جالبی شنیدم/پاکروان: به عنوان کارگردان از شرایط «خانوم» راضی هستم
  •  

به گزارش خبرگزاری فارس، سردبیر برنامه هفت درسرمقاله ای همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کوتاه به وضعیت این نوع از سینما پرداخت و بیان کرد: فیلم کوتاه عرصه حضورو فعالیت سینماگران خلاق ایرانی است که بخش عمده ای از آنها را جوانان کشور تشکیل می دهند که باید میدان را برای همه سینماگران خوش ذوق باز کرد ومحفلی ایجاد کرد تا سینماگران فیلم های کوتاه یکدیگر و دنیا را ببینند و در این میان باید از حاشیه سازی های لجوجانه پرهیز کنیم و ارزش فیلمسازان این دیاررا بدانیم و فرصت پویایی آن را فراهم کنیم.

پس ازصحبت های ابتدایی محمود گبرلو، اولین بخش گفتگویی برنامه هفت با حضور تینا پاکروان و شقایق فراهانی؛ کارگردان و بازیگر فیلم در حال اکران «خانوم» روی آنتن رفت.

تینا پاکروان که تاکنون دستیاری کارگردانان بسیاری از جمله مسعود کیمیایی و بهرام بیضایی را در کارنامه کاری خود داشته است اکنون با ساخت فیلم «خانوم» اولین تجربه کارگردانی خود را روی پرده سینماها دارد. وی درخصوص مفاهیم مرتبط با فیلم خود اذعان داشت: در پیش برد زندگی نقش زن، نقش پررنگی است و در فیلم خانوم زندگی سه زن به تصویر کشیده می شود که مقتدرانه و وفادارنه برای زندگی خود تلاش می کنند.

وی در خصوص انتخاب شقایق فراهانی برای بازی در فیلم خانوم گفت: تجربه های بسیاری با شقایق فراهانی داشتم و با توانمندی های ایشان از پیش آشنا بودم و می خواستم که در نقش ناهید قصه حضور پیدا کنند تا خانواده داستان در کنار پدر و مادر ایشان کامل شود.

این کارگردان درباره ارائه نقش های کلیشه ای از زنان در سینما اظهار کرد: اگرچه که پرداخت به موضوع زن به عنوان قهرمان قصه کمتر دیده شده است یا اصلا صورت نمی گیرد اما باید گفت زنان متفاوتی نیز در سینمای ایران هم دیده شده اند که نمونه های آن را می توان در نقش هدیه تهرانی در فیلم «سلطان» و مهناز افشار  در «جرم» دید. در هر حال زمانی هم که به موضوع زن از نگاه یک کارگردان زن پرداخته می شود نیز اولین هجمه از سوی منتقدین و خبرنگاران صورت می‌گیرد که البته جای ترس ندارد چرا که زن به قدری جایگاه عمیقی در هر جایی دارد که می توان به آن پرداخت.

وی در پایان صحبت های خود از اکران فیلم خانوم گفت و اذعان داشت: به عنوان کارگردان راضی هستم چرا که بسیاری از مردم توانسته اند که با سینما ارتباط برقرار کنند اما به عنوان یک تهیه کننده به سبب اکران همزمان با فیلم های پرفروش که باعث شده سینماهای محدودی در اختیار فیلم «خانوم» قرار گیرد چندان راضی نیستم.

اما شقایق فراهانی از دیگر مهمانان بخش گفتگویی برنامه بود که در خصوص وضعیت سینمای ایران اذعان داشت: با نوشته ها و متن هایی که در جریان کار می خوانیم قضاوت در این باره سخت است. چرا که با وجود ممیزی ها و سانسورهایی که وجود دارد حقایق آن چنان که است نشان داده نمی شود تا نویسنده نیز بتواند با دست باز به کار خود ادامه دهد.

وی درتوصیه ای به مشتاقان بازیگری گفت: کسانی که قصد وارد شدن به این حرفه را دارند پیش از هرچیز باید عاشق بازیگری باشند. چرا که اگر عاشق این حرفه نباشند بهای آن را نمی دهند و دنبال سختی ها و مشقت های آن نمی روند و البته ماندگاری در این حرفه مهم است که جز این طریق بدست نمی آید.

در بخش دیگری از مجله تصویری هفت مازیاررضا خانی؛ دبیرهشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی روی خط هفت حاضر شد و به ارائه توضیحاتی در خصوص این جشنواره پرداخت.

وی گفت: هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی برای زنان و با موضوع زن از دوشنبه 28 مهرماه درخانه هنرمندان آغاز به کار می کند و تا دوم آبان ماه ادامه خواهد داشت که با وجود بین المللی بودن این جشنواره اما به دلیل کمبود بودجه مهمانان خارجی در آن حضور ندارند.

دبیر فیلم پروین اعتصامی افزود: از مجموع 1100 اثر ارسال شده 180 فیلم ازبخش های مختلف به مسابقه راه پیدا کرده اند اما بخش اصلی این جشنواره مختص زنان فیلمساز با موضوع آزاد است.

اما دومین بخش گفتگویی برنامه سینمایی هفت به حمید نعمت الله کارگردان فیلم در حال اکران آرایش غلیظ اختصاص داشت.

حمید نعمت‌‌الله در این گفت‌وگو با بیان اینکه اکران فیلم آرایش غلیظ راضی کننده است اذعان داشت: استقبال خوبی از فیلم شده است که البته استعدادهای بیشتری نیز برای آن وجود داشت اما برای این فیلم خاص این نوع استقبال مخاطبان نیز خوب است.

وی ادامه داد: این فیلم برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست اما برای مخاطب جوان خود جنبه مهیج و سرگرم کننده ای دارد. به هر صورت فیلم ساختن برای نوجوانان و جوانان سخت است اما پتانسیل های خوبی در سینمای نوجوان وجود دارد که به لحاظ تجاری نیز می تواند اثر گذار باشد.

این کارگردان اظهار کرد: اصولا منتقدان در سینمای ایران آدم های مهمی هستند که بر آینده حرفه فیلمساز تاثیرگذارند. بنابراین بحث نقد فیلم و منتقد بسیار مهم است اما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که به این بپردازیم که وضعیت نقد و منتقد در ایران چگونه است چرا که در این میان منتقدان غیر خبره بسیار هستند که این آسیب بزرگ مبحث نقد محسوب می شود.

نعمت‌الله درباره نام فیلم گفت: انتخاب نام این اثر یک انتخاب استعاری بود که تاکنون با تعبیر های متفاوت و جالبی برای آن مواجه شده ام و همچنان نیز ترجیح می دهم راه تعبیر باز باشد.

اما حامد بهداد از بازیگران فیلم آرایش غلیظ در میانه این برنامه سینمایی روی خط هفت حاضر شد و به بیان  دیدگاه خود در باب این فیلم پرداخت.

وی گفت: آرایش غلیظ فیلم خوبی است که مناسب جوانان نیز است که این را از زاویه تحلیل ها و تفسیر های جامعه شناسان به عنوان فیلم خوبی بررسی می کنم که البته درباره این فیلم با نقد های خوبی از جامعه منتقدین مواجه بوده ایم و این فیلم به شدت نوستالژیک است و به هیچ وجه فیلم فارسی محسوب نمی شود.

این بازیگر درباره همکاری با نعمت الله اذعان داشت: در طول سال های کاری  خود در آثار قوی بسیاری حضور داشتم  که البته این فضا را کارگردان اثر ایجاد می کند اگرچه ممکن است توانایی هم در بازیگر برای ایفای نقش اثر گذار وجود داشته باشد اما اگر فضا نباشد این توانایی نمی تواند از بالقوه به بالفعل تبدیل شود و چنین فضایی را حمید نعمت‌الله برای فیلم آرایش غلیظ به وجود آورد.

اما پرده آخر برنامه هفت به میزگردی با موضوع بررسی وضعیت فیلم کوتاه در سینمای ایران با حضور چهار تن از صاحب نظران این حوزه؛ شهرام مکری، نیما عباس پور، سعید پور اسماعیلی و مانی باغبانی اختصاص داشت.

سعید پوراسماعیلی؛ معاون فرهنگی و آموزش سینمای جوان دراین میزگرد اذعان داشت: اتفاقی که باید در زمینه فیلم کوتاه رخ دهد فرهنگ تماشا و جایگاه فیلم کوتاه در جامعه است که باید به عنوان نمونه فیلمی مستقل تثبیت شود که این نیز با عرضه فیلم اتفاق می افتد.

شهرام مکری درادامه صحبت های پوراسماعیلی بیان کرد: تقسیم بندی سنتی در خصوص فیلم ها و سینما وجود دارد که شامل آموزش، تولید و ارائه است که در بخش های آموزش و تولید پیشرفت هایی داشته ایم اما همچنان می توانیم جای خالی را در بحث ارائه احساس کنیم چرا که برای اکران فیلم های کوتاه تنها فستیوال ها و جشنواره ها در دسترس هستند و از این لحاظ فشار زیادی به بخش جشنواره ها برای شرکت درآن می آید. برای نمونه در جشنواره امسال 1000 اثر به جشنواره ارسال شده است که از این میان 100 اثر به مسابقه راه پیدا می کنند و نمایش داده می شوند و در کنار این موضوع آثاری که راه پیدا نکرده اند نیز انتظار دارند توقع آنها برطرف شود بنابراین باید برای این مقوله نیز فکری کرد.

وی افزود: اگر بحث فیلم کوتاه به این سمت کشانده شود که جریان آماتوری است که به کار خود می پردازد می تواند تکلیف خود را با فستیوال مشخص کند اما اگر به فستیوال و فیلم کوتاه حرفه ای نگاه کنیم بنابراین باید گفت که فستیوال در حال انجام دادن کار خود است اما آیا این فستیوال ظرفیت این کار دارد که که تعدادی از این فیلمسازان را به سینمای ایران معرفی کند.

مانی باغبانی نیزدر ادامه در بیان دیدگاه خود گفت: فیلم کوتاه حرفه ای فیلمی باید باشد که در پروسه حرفه ای اقتصادی کامل باشد اما بسیاری از فیلم هایی که در جشنواره حضور یافته اند پس از پایان جشنواره مورد انتخاب و سلیقه تلویزیون واقع نخواهند شد.

نیما عباسپور نیز درادامه صحبت‌های انجام شده اظهار کرد: پس ازپایان جشنواره بلافاصله نمی توانیم تصورکنیم که نمایش فیلم کوتاه خارج از جشنواره می تواند موفقیت آمیز باشد چرا که به زمان احتیاج است تا متوجه شوند که فیلم کوتاه سینمای خود را دارد و می تواند مفید باشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.