قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: اگر به تقابل استکبار جهانی در چند دهه گذشته نظر بیفکنیم در می یابیم که در دهه های نخست تقابل در حوزه نظامی است و سراسر این دهه جنگ، کودتا و ترور می باشد، اما از ابتدای سه دهه اخیر، بحث فراگیر عمومی در جامعه ایرانی مسئله «تهاجم فرهنگی» است.

دانشگاه ها را اصلاح کنید و اِلا ما را به دامن امریکا می کشاند!

تهاجم فرهنگی امروزه یکی از گسترده ترین حربه های دول غربی و به ویژه امریکا برای تسلط بر کشور عزیزمان ایران می باشد، چرا که از این رهگذر یک فرد در ابتدا به دوگانگی و سپس به از خودباختگی دچار می گردد و به عبارتی رسانه های غربی که حامل اصلی تهاجم فرهنگی می باشند، فرد را تبدیل به سربازی برای خود می نمایند که گوش به فرمان آن ها می باشد. اما در این میان مدیران عرصه دینی و فرهنگی مسولیتی سنگین را بر عهده دارند و می بایست با اجرایی نمودن رهنمودهای خردمندان انقلابی که بی شک یکی از آنان امام خمینی (ره) می باشد، به مقابله با این تهاجم فرهنگی برخیزند، از این رو شاید ذکر گوشه ای از سخنان امام خمینی (ره) در این باره بهترین راهکارها را در خود داشته باشد.

 تقویت بنیه علمی و فقهی حوزه‏ ها

 من خوف این را دارم که به‏واسطه بعضی تبلیغات، حوزه‏های علمی از آن کار اساسی که حفظ فقاهت است سستی بکنند و کم کم فقه منسی ( فراموش‏) بشود و در دراز مدت این ها نتیجه بگیرند. شما این را خیال نکنید که آنها خیلی دستپاچه‏اند که همین دو سه روز این کار را انجام بدهند، اگر توانستند حالا، اگر نتوانستند نقشه می‏کشند که در پنجاه سال دیگری کار خودشان را انجام بدهند، دست برنمی‏دارند طبقه جوان باید مشغول باشند به تحصیل و این حوزه‏های فقاهتی هرچه باید و هر چه بیشتر باید بشود و مراجع به اینها عنایت زیادتر بکنند و مدرسین عنایات زیادتر راجع به این ها داشته باشند و حوزه فقهی به همان ‏معنایی که تاکنون بوده است حفظ کنید... اگر یک وقت خدای نخواسته‏ حوزه‏های علمیه ما سست شدند در تحصیل، سست شدند در اینکه ‏فقاهت را تقویت بکنند بدانند که این یک خیانت بزرگی به اسلام است و اگر چنانچه این فکر تقویت بشود که ما دیگر لازم نیست خیلی وفقاهت تحصیل بکنیم، این یک فکر شیطانی است، موافق آمال امثال‏آمریکا در دراز مدت است‏.

اصلاح دانشگاه ها

 دانشگاه ‏ها در سرتاسر دنیا در خدمت ابر قدرت‏ها هستند و بوده‏اند و ما می‏خواهیم نباشد این. در دانشگاه‏ های ما هم اصلاً علمش هم اینقدرها نبود، یک عده‏ای، البته هم متعهد بودند و هم چه، اما در اقلیت واقع شده ‏بودند که مشت محکم کمونیست ‏ها نمی‏گذاشت این ها کاری انجام بدهند. حالا هم اگر دانشگاه باز بشود، اساتید متعهد داشته باشیم، نمی‏گذارند اینها که دانشگاه، دانشگاه باشد، حتی دانشگاه، دانشش هم در آن نبود، اگر دانش در آن بود، چرا الان بعد از این همه سال و میلیاردها خرج بودجه این ملت صرف شد و حالا وقتی که می‏خواهند یک مریضی را که یک ‏قدری مرض آن مشکل است معالجه کنیم، می‏گویید باید برود به خارج؟ این ‏وابستگی نیست؟ شما یک همچو دانشگاهی می‏خواهید که بعد از پنجاه ‏سال ‏مریضش باید برود در انگلستان خودش را معالجه کند؟ اگر دانشگاه به همان‏حال باشد، هر روزی که بر دانشگاه بگذرد بر فساد این مملکت اضافه ‏می‏شود، ما را خواهی نخواهی دانشگاه می‏کِشَد به دامن آمریکا یا شوروی. این نمی‏شود. غیر از این، برای اینکه اساس از دانشگاه شروع می‏شود، مردم ‏بازار نمی‏توانند ما را بکشند به دامن شوروی یا آمریکا، مردمی که دهقان‏ هستند نمی‏توانند ما را بکشند به دامن این و آن، مردمی که در کارخانه ‏ها هستند نمی‏توانند این کار را بکنند، معممین هم نمی‏توانند این کار رابکنند ولو اینکه در آنها آدم فاسد باشد. آن که می‏تواند ما را وابسته کند و در دامن آمریکا یا شوروی بکشد، دانشگاه است برای اینکه همه چیز ما در دانشگاه است همت کنید با هم دانشگاه را اصلاح کنید. ما می‏خواهیم دانشگاهی باشد که همفکر باشد بادانشگاه‏های علمیه قدیمی که آنها هیچ روز وابسته به خارج نبودند و اگر فردی یا افرادی از آنها منحرف بودند، در بین آنها رسوا بودند. مامی‏خواهیم یک همچو مطلبی تحقق پیدا بکند.

تحول بنیادین در فرهنگ

 اجانب خصوصاً آمریکا در نیم قرن اخیر کوشش داشتند و دارند فرهنگ و برنامه‏های فرهنگی و علمی و ادبی ما را از محتوای اسلامی -انسانی - ملی خود خالی و به جای آن فرهنگ استعماری و استبدادی ‏بنشانند. فرهنگ زمان طاغوت، کشور ما را تا لب پرتگاه سقوط کشاند و خداوند تعالی به داد این کشور اسلامی رسید ولی بدون تغییرات صحیح بنیادی و تحول فرهنگی و علمی امکان تحول فکری و روحی نیست و باید با کوشش همه‏جانبه از طرف دولت و رؤسای دانشگاه‏ها و فرهنگیان ‏و جوانان دانشجو به مقصود نزدیک شویم و انشاالله تعالی از‏ وابستگی نجات پیدا کنیم و کشور عزیزمان را نجات دهیم.

ترویج فرهنگ مبارزه

 باید در سراسر ایران با پاکسازی آموزش و پرورش از آثار فرهنگ ‏استعماری، محیطی بوجود آورید که اطفال ما را شیر بچگانی که همیشه ‏پشت جبهه مقاومت علیه آمریکا و صهیونیست و سایر چپاولگرهای ‏شرق و غرب نشسته‏اند، تربیت کنید و مطمئن باشید که خمینی تا قطع ‏ریشه‏های استعماری چپ و راست همسنگر شماست و رسالت اسلامی ‏هر فرد مسلمان تا مرگ ادامه دارد. من چشم امیدم به شماست.

پیشرفت علوم

 امروز همه مردم ما می‏خواهند به اسلام و کشورشان خدمت کنند و ما می‏بینیم در عین حال که این کشوری که به دست ما افتاده هیچ پیشرفتی ‏نداشته است، اما انسان‏های آن تبدیل به انسان ‏های پرشور و فعال‏گردیده‏اند که همین دلیل است که ما می‏توانیم همه کارها را خودمان انجام‏ دهیم. اگر چه آمریکا نمی‏خواهد و نمی‏گذارد که کار بکنیم، ولی ما و ملت‏ ما به یاری خداوند، بنا داریم کاری بکنیم که آنها نتوانند مانع باشند و در این جهت لازم است افراد با علوم آشنا شوند، البته علمی که در خدمت مردم باشد. در هر صورت مسئولیت ما امروز زیاد است و باید خودمان ‏مملکت‏مان را آباد کنیم و اگر این کار را نکنیم شکر خدا را بجای ‏نیاورده‏ایم.

بهره ‏وری از هنر اسلامی و قرآنی

 تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده ی اسلام ناب ‏محمدی (صلی الله علیه و آله)، اسلام ائمه هدی‏ََ (علیهم السلام) اسلام فقراء دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخ تلخ و شرم‏آور محرومیت‏ها باشد. هنری ‏زیبا و پاک است که کوبنده ی سرمایه‏داری مدرن و کمونیسم خون ‏آشام نابود کننده ی اسلامِ رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی ‏درد و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد. هنر درمدرسه ی عشق نشان‏دهنده ی نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است. هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسیم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول‏ است. هنر در جایگاه واقعی خود تصویرگر زالو صفتانی است که از مکیدن‏ خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا لذت می‏برند. تنها به ‏هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب و در رأس ‏آنان آمریکا و شوروی را بیاموزد.

منابع:

1-صحیفه نور، ج5: 99؛ ج6: 22؛ ج9: 187؛ ج12: 232-233؛ ج13: 208-209؛ ج14: 234؛ ج15: 150؛ ج 17: 101؛ ج20: 237-238؛ ج21: 8، 30.

3-اسماعیل ولی زاده، تهاجم فرهنگی و راه های مقابله با آن: 8.

*مهدی عزیزان، آمریکا از دیدگاه‏ امام‏ خمینی (ره): 254-258.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.