قدس آنلاین - هنگامه طاهری - مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:کاهش فعالیت های فیزیکی ,حذف تغذیه های سنتی و افزایش مصرف دخانیات باعث شده آمار پوکی استخوان از 28 درصد در سال 80 به 82 درصد در سال 90 برسد.

رشد 60 درصدی پوکی استخوان ایرانی ها در10 سال!/حذف تغذیه های سنتی و افزایش مصرف دخانیات دوعامل عمده

دکتر محمد جعفر صادقی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اظهار مطلب فوق به خبرنگار قدس آنلاین گفت:طی 10 سال بررسی روی کاهش ویتامین D به عنوان فاکتور کاهش شکستگی ها در 6 هزار نفر افرادبالای 20 سال از 5 شهر از جمله تهران, مشهد, شیراز , اراک و سنندج مشاهده شد  در سال 80 , 28 درصد دچار کمبود ویتامین D بودند, 30 درصد ویتامین D ناکافی دریافت کرده و 41 درصد در سال 80 ویتامین D ناکافی دریافت کردند .

وی گفت: این آمار در مقایسه با سال 90 به طور قابل ملاحظه ای تغییر یافت بطوریکه در سال 90 , 82 درصد کمبود ویتامین D داشتند 11 درصد ویتامین D ناکافی دریافت کردند و 5 و 8 دهم درصد افراد هم ویتامین D ناکافی دریافت کرده اند.

دکتر صادقی افزود: سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده از آنجا که جمعیت دنیا رو به پیری می رود تا سال 2050 فقط در آسیا حدود 530  میلیون نفر بالای 65  سال خواهند بود و بیشتر از 50 درصد شکستگی های ناشی از کاهش تراکم استخوان در آسیا رخ خواهد داد.

وی علت این آمار در ایران و نیز پیش بینی سازمان بهداشت جهانی را ناشی از تغییر سبک زندکی و نوع تغذیه و مصرف مواد مخدر عنوان کرد.

او با اشاره به کاهش تراکم استخوان از 25 یا 30 سالگی بر لزوم آموزش سبک زندگی درست به مردم برای داشتن سالمندی مناسب تاکید کرد و گفت:همانطور که ما در بدن سلولهای استخوان ساز داریم سلولهایی هم در بدن شکل می گیرد به نام استخوان خوار که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و در دراز مدت بافت استخوانی را از بین می برند.

به گفته این پزشک به دنبال کاهش بافت استخوانی شکستگی ها یی رخ می دهد که با عوارض عدیده ای همراه است.

دکتر صادقی اضافه کرد : در سال 80 در سطح ایران تحقیقی صورت گرفت که طبق آن سالهای از دست رفته عمر ناشی از کاهش تراکم استخوانی  را در لگن,مهره ها و ساعد بررسی کردند و دیدند 36 هزار ساعت سالهای از دست رفته عمر ناشی از کاهش تراکم استخوان اتفاق می افتد که 18 هزارو 750 ساعت آن مربوط به مردان و 17 هزارو 270 ساعت آن مربوط به زنان است؛ هر چند در خانمها کاهش تراکم استخوان 30 درصد و در مردان 8 درصد است.

اما به گفته وی علت افزایش آمار ساعات سالهای از دست رفته مردان به خاطر افزایش عوارض ناشی از شکستگی استخوان در مردان است.

وی یادآور شد: رفتن به سمت استفاده از غذاهای سنتی ,افزایش تحرک و فعالیت که به دلیل نوع زندگی ماشینی کاهش یافته و نیز عدم گرایش به مواد مخدر که متاسفانه افزایش یافته ما را به سوی امید به زندگی و سالمندی با نشاط می برد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.