غدیر و مباهله در یک ماه و در فاصله چند روز رخ‌داده است، انگار مباهله در کنار غدیر می‌خواهد مهر محکمی بر حقانیت و ولایت امیرالمومنین (ع) و اتمام‌حجتی مجدد برای مردم باشد که غدیر را فراموش نکنند.

مباهله مهر محکمی بر ولایت امیرالمومنین (ع) است/ اتمام‌حجت مجدد برای مردم

به گزارش  تسنیم، مدینه امروز در التهابی عجیب به سر می‌برد، انگار تاکنون مهمانانی این‌چنین غریب و ناآشنا ندیده است، مهمانانی عجیب بالباس‌های بلند مشکی، صلیب‌های آویخته بر گردن، کلاه‌های فاخر و جواهرنشان و کمربندهایی از جنس طلا که به کمربسته بودند.

زیبا پوشان برای دیدار با پیامبر اکرم (ص) وارد مسجد می‌شوند، اما رسول مهربانی‌ها که احترام به مهمان از مهم‌ترین ویژگی‌هایش بود، بی‌اعتنا به مهمانان از مسجد خارج می‌شوند، مهمانان با تعجب به امیرالمومنین (ع) مراجعه می‌کنند و ایشان می‌فرمایند که پیامبر (ص) با تجمل میانه خوبی ندارند.

سیاه پوشان ناخواسته مسیح (ع) را در نظر می‌آورند که با تجملات میانه خوبی نداشت، مسیحیان از اینکه با پیامبرشان تفاوت زیادی پیداکرده‌اند شرمنده می‌شوند، لباس‌های فخر و جواهرات را جدا می‌کنند و ساده و آراسته برای دیدار پیامبر (ص) وارد مسجد شدند، رسول مهربانی‌ها با احترام و گرمی از مهمانان ساده‌پوش خود استقبال می‌کنند.

شصت دانشمند مسیحی برای مذاکره با رسول اکرم (ص) آمدند

تمامی شصت مسیحی که مهمان پیامبر بودند، ابوحارثه اسقف بزرگ نجران و شرحبیل نیز حضور داشتند، مشخص بود که آن‌ها به رهبری ابوحارثه اسقف بزرگ نجران، در مسجد حاضر شدند، ابوحارثه نیم‌نگاهی به شرحبیل و همراهان می‌اندازد و خطاب به پیامبر (ص) گفت: نامه‌ای از شما دریافت کرده‌ایم که آمده‌ایم صحبت‌های شمارا از نزدیک بشنویم.

رسول مهربانی‌ها با نگاهی به گرمای آفتاب خطاب به ابوحارثه فرمودند: من شمارا به دین حق و اسلام دعوت کنم و آیاتی از کتاب خدا را تلاوت کردند، در این زمان اسقف اعظم گفت: ما قبلا ایمان آورده‌ایم و به دستورات دین حق عمل می‌کنیم، رسول اکرم (ص) فرمودند: اما شما مسیح را فرزند خدا می‌دانید درحالی‌که مسیح مانند پدرمان آدم بااراده خداوند به دنیا آمده است، این پیامی بود که جبرئیل به رسول مهربانی‌ها ابلاغ کرد.

ثانیه‌ها کش‌دار می‌گذرد، هر ثانیه که می‌گذرد شصت دانشمند مسیحی بیش‌ازپیش به ضعف خودآگاه می‌شوند، اما پذیرش برای آن‌ها سخت است، ناگاه پیشنهاد مباهله می‌دهند، می‌خواهند با مباهله حقانیت خود را به اثبات برسانند، انگار مباهله رسمی دیرینه در میان مردمان آن روزگار بوده است.

جبرئیل پیام حق را به محمدامین (ص) ابلاغ می‌کند

جبرئیل با سبدی از نور پیام خداوند را برای رسول اکرم (ص) می‌آورد محمدامین (ص) به امر خداوند مباهله را قبول می‌کنند، پیامبر خوبی‌ها با نگاهی مهربان به مهمانان خود فرمود: " شما فرزندانتان را بیاورید و ما هم فرزندانمان، شما زنانتان را بیاورید و ما هم زنانمان. شما جان‌هایتان را بیاورید و ما هم جان‌هایمان، سپس با تضرع به درگاه خدا رویم و لعنت او را بر دروغ‌گویان طلب کنیم".

مسیحیان از پیشنهاد اسقف اعظم و پذیرش رسول اکرم (ص) خشنود نیستند، اما قبول می‌کنند. قرار شد صبح روز بعد در بیابانی خارج از مدینه مباهله انجام شود، آن‌ها می‌ترسیدند محمدامین (ص) با انبوهی از مریدان و صحابه خود حاضر شود، اما ... . چشم‌ها به دیوار مدینه دوخته‌شده است، نفس‌ها در سینه حبس شده، همه می‌خواهند بدانند چه کسی بر حق و چه کسی باطل است.

حجت‌الاسلام علی صدوقی با اشاره به اهمیت آیه 61 سوره آل‌عمران، تصریح کرد: خداوند در این آیه به مردم ابلاغ کرد هویت امیرالمومنین (ع) با رسول اکرم (ص) برابر است، بنابراین به آن‌هایی که معتقد به امیرالمومنین (ع) نیستند باید گفت که با این حرکت پیامبر اکرم (ص) به شایسته‌سالاری امیرالمومنین (ع) نسبت به سایر افراد تاکید کرده‌اند.

معاون تهذیب مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اهمیت حضور حضرت فاطمه (س) در این ماجرا، عنوان کرد: حضور حضرت زهرا (س) در ماجرای مباهله به زنده‌به‌گور کردن دختران و کم‌ارزش بودن زن پایان داد، زیرا در این ماجرا حضرت فاطمه (س) جایگاه و رتبه‌ای بالا به دست آورد.

مباهله سند حقانیت اهل‌بیت (ع) است

وی با اشاره به پذیرفتن مباهله و امضای صلح‌نامه، خاطرنشان کرد: رسول اکرم (ص) پس از امضا صلح‌نامه با مسیحیان نجران، فرمودند اگر مباهله انجام می‌شد بی‌شک همه ما و بیابان‌های اینجا در آتش می‌سوخت و همه شما نابود می‌شدید.

از دور مشاهده می‌شود که رسول اکرم (ص) همراه با امیرالمومنین (ع)، فاطمه (س) و حسنین (ع) برای مباهله ظاهر می‌شوند، از قدم‌های استوار و مصمم، از نگاه‌های معصوم اهل‌بیت (ع) مسیحیان نجران آشفته می‌شوند، آن‌ها می‌دانند که اگر مباهله انجام شود، بی‌شک آن‌ها معصوم هستند و خداوند ندای مظلومانه آن‌ها را پاسخ می‌دهد.

حجت‌الاسلام مصطفی صادقی با اشاره به عبارت‌های نِسَاءنَا و أَبْنَاءنَا، تاکید کرد: منظور از این کلمات در آیه 61 سوره آل‌عمران، حضرت زهرا (س) وامام حسن (ع) و امام حسین (ع) است که معصوم و مظلوم هستند و این آیه نیز با حدیث کسا و آیه تطهیر نیز مرتبط است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تعداد مباهله‌های شکل‌گرفته در تاریخ، افزود: در طول تاریخ به‌غیراز مباهله پیامبر اکرم (ص) یک مباهله هم در واقعه عاشورا و از سوی یکی از صحابه امام حسین (ع) گزارش‌شده است، البته آن مورد، پیشنهاد مباهله بوده است.

وی با اشاره به معنای مباهله، عنوان کرد: مباهله یعنی چیزی را از خداوند با گریه و درخواست کردن و مباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران سبب شد تا حقانیت 5 تن اهل‌بیت (ع) برای مردم روشن شود.

حجت‌الاسلام سید مجتبی فلاح با اشاره به پیام‌های مباهله، عنوان کرد: در این مباهله تبلیغات سو مسیحیت تحریف‌شده نقش بر آب شد، بی‌شک مباهله به گزاره‌های درون دینی و برون دینی اسلام می‌پرداخت، زیرا در این مباهله به زنان و دختران اهمیت زیادی داده شد.

مدرس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اهمیت دادن به فرزندان پسر در عرب جاهلیت، بیان کرد: زمانی که پیامبر (ص) با حسنین (ع) حاضر می‌شوند به این معنا است که نوه‌های من که از فاطمه (س) متولدشده‌اند فرزندان من هستند و این چیزی بود که اعراب قبول نداشتند.

رسول اکرم (ص) و خاندانش در محل حاضر شدند، ولوله و تشویش در بین حاضران برپا می‌شود، انگار ترس و وحشت به جان همه افتاده است، اسقف اعظم از ترس به خود می‌لرزد، کسی حاضر به مباهله نمی‌شود، همه می‌دانند این خاندان نور برحق و پاک هستند.

آن‌ها با ترس‌ولرز انصراف از مباهله را اعلام می‌کند و رسول مهربانی انصراف آن‌ها را می‌پذیرد، به‌راستی‌که غدیر و مباهله در یک ماه و در فاصله چند روز رخ‌داده است، انگار مباهله در کنار غدیر می‌خواهد مهر محکمی بر حقانیت و ولایت امیرالمومنین (ع) باشد، شاید مباهله می‌خواهد به اتمام‌حجتی مجدد برای مردم باشد که غدیر را فراموش نکنند و امروز بیش از هزار سال است که مباهله در کنار غدیر بر تارک تاریخ شیعه می‌درخشد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.