وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه حمل و نقل ریلی باید تجاری‌سازی شود، گفت: به دنبال شیوه سرمایه‌گذاری ساخت و اجاره به شرط تملیک برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در پروژه‌های ریلی هستیم.

حمل و نقل ریلی تجاری‌سازی شود/ اتصال شبکه سراسری راه‌آهن به قطار شهری

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی در شانزدهمین همایش حمل و نقل ریلی در تهران با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا تمام نقشه ایران را با خطوط ریلی به هم متصل کنیم، اظهار داشت: صنعت ریلی بستری برای همدلی و پیوستگی ملت ایران است و امیدواریم که در بخش مسافری و باری بتواند سهم زیادی را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه حمل و نقل شهری بسیاری از شهرها به مترو مجهز شده است، افزود: در حوزه حمل مسافر و حمل و نقل حومه هنوز صنعت ریلی نقش برجسته ای در سکونت‌گاه‌های حاشیه شهرها به شهرهای بزرگ ندارد و باید در دستور کار قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: صنعت حمل و نقل برای مسافت های طولانی هم باید در دستور کار قرار گیرد و به همین جهت خواستار بازنگری بنیادین در ساختن شرکت راه آهن شده ام.

آخوندی با اشاره به اینکه حمل و نقل کوتاه حومه ای هم از نظر نوع و قیمت‌گذاری با سیستم‌های حمل و نقل مسافری بلندمدت متفاوت است، تصریح کرد: در هر صورت شهرهای بزرگ و کلانشهرها برای ساماندهی نیاز به یک ارتباط سالم، ایمن و سریع دارند، اما اغلب کلانشهرهای ما فاقد این هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مسیرهای ریلی مسافری بیش از 95 درصد ضریب اشغال دارد، گفت: در مسیرهای زیادی خط ریلی داریم، اما مهم این است که ریل با جاده رقابت کند، مانند مسیر تهران- قم که بخش جاده ای بیش از 50 درصد از ظرفیت آن زیر خط ترافیک است، اما در بخش ریلی آن اینطور نیست.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید حمل و نقل بار و مسافر در صنعت ریلی تجاری‌سازی شود، خاطر نشان کرد: ما در دولت باید زیرساخت های رقابت تجاری را فراهم کنیم و بخش خصوصی هم باید با نگاه بازرگانی وارد این بخش شود.

آخوندی با تاکید بر توسعه حمل و نقل ترکیبی افزود: باید دریا و ریل را به یکدیگر متصل کنیم تا شبکه ریلی بتواند در حمل بار با جاده رقابت کند.

وی با اشاره به شیوه جدید سرمایه‌گذاری بخش حمل و نقل اظهار داشت: ما به دنبال قراردادهای ساخت اجاره به شرط تملیک BOT iستیم تا این فرصت را برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی برای خرید ناوگان تسهیلات پرداخت می کند، گفت: باید شبکه سراسری راه‌آهن به قطار شهری متصل شود تا تمام شهرهای بزرگ مجهز به ایستگاه مبدل باشد.

آخوندی تصریح کرد: در تمامی بخش های هر شهری نیاز به ایستگاه راه‌آهن داریم و نباید فقط در جنوب تهران یک ایستگاه راه‌آهن وجود داشته باشد، بلکه در غرب و شرق هم نیاز به ایستگاه داریم.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسنی IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    آخه نه اینکه راه آهن خیلی قوی و خوبی داریم و اصلا هفته ای یک قطار از ریل خارج نمیشه حالا برنامه های عظیم تری مثل تجاری سازی مطرح شده . تا زمانی که وزارت راه از وزارت شهرسازی تفکیک نشه این طرح ها در حد حرف باقی میمونه وزیر با تخصص مسکن حریف مشکلات حمل و نقل نمیشه.