هفتمین کنگره سراسری سرطان پستان، سی ام مهر ماه تا دوم آبان به همت پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی در تهران برگزار می‌شود.

افزایش بقای مبتلایان سرطان پستان در کشور/پایین‌تر بودن میانگین سن ابتلا در ایران

 

دکتر هاشمی، دبیر علمی هفتمین کنگره سرطان پستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خاطرنشان کرد: از جمله محورهای این کنگره سه روزه که در تالار امام مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد، اپیدمیولوژی و غربالگری، تصویربرداری و روش‌های مداخله‌یی، جراحی، درمان سیستمیک، رادیوتراپی ژنتیک و سایتوپاتولوژی، کیفیت زندگی بیماران، اخلاق پزشکی، کاربردهای انفورماتیک و حفظ باروری است.

 

وی خاطرنشان کرد: در پی فراخوان کنگره 240 مقاله در محورهای مختلف به دبیرخانه کنگره واصل شده که 125 مقاله در قالب پوستر، 47 مقاله در قالب سخنرانی سریع و 17 مقاله در قالب سخنرانی در سالن اصلی کنگره ارائه می شود.

 

مدیر کلینیک تخصصی بیماری‌های پستان پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: در حاشیه این کنگره، نخستین جشنواره فرهنگی - هنری با بهبودیافتگان سرطان در روز پایانی کنگره با حضور بیماران، اساتید و هنرمندان از ساعت 15 تا 18 همراه با نمایشگاه، بازارچه خیریه و جشنواره غذا برگزار می‌شود.

 

دبیرعلمی هفتمین کنگره سرطان پستان تاکید کرد: سرطان پستان قابل کنترل است به شرط اینکه با تشخیص زودرس و درمان به موقع همراه باشد و در این میان مهم است که بیماران روحیه خود را از دست ندهند و امید به آینده و زندگی داشته باشند.

 

وی با هشدار نسبت به برخی تشخیص‌های نابه جا افزود: متاسفانه برخی همکاران در مراحل اول سرطان پستان به بیماران پیشنهاد جراحی، رادیولوژی و MRI را می‌دهند که برای بیمار هزینه‌بر است در صورتی که ممکن است با یک نمونه‌برداری ساده از این اعمال جلوگیری کرد.

 

دکتر شهپر حقیقت، معاون آموزشی پژوهشی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی هم در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به شناسایی سالانه 10 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پستان در کشور، میزان بقای پنج ساله مبتلایان سرطان پستان در کشور را طبق آخرین بررسی 71 درصد عنوان و پیش بینی کرد با پیشرفت‌های صورت گرفته در چند سال اخیر این میزان افزایش یافته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: میزان بروز سرطان پستان در کشور 30 در هر ۱۰۰ هزار زن است که از آمار بسیاری کشورها کمتر است ولی با توجه به این که تشخیص این بیماری در کشور اغلب دیر صورت می‌گیرد شانس درمان موفق پایین می‌آید.

 

حقیقت همچنین با بیان این که میانگین سنی ابتلا به بیماری سرطان پستان در کشور ما متاسفانه پنج تا 10 سال پایین تر از متوسط جهانی است، اظهار داشت: این مساله می تواند ناشی از جوان تر بودن هرم جمعیتی ایران باشد.

 

دکتر ماندانا ابراهیمی، دبیر کمیته کیفیت زندگی کنگره سرطان پستان هم با اشاره به بقای پنج ساله حداقل 70 درصد مبتلایان سرطان پستان در کشور، بازتوانی روحی - روانی و فیزیکی بهبودیافتگاتن سرطان را بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: بازتوانی روحی - روانی بهبودیافتگان از طریق مشاوره به فرد و خانواده وی و بازتوانی فیزیکی در قالب کاهش ورم لنفاوی و عوارض فیزیکی درمان صورت می‌گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: از جمله مهمترین محورهایی که در این حوزه در کنگره دنبال می کنیم، بحث تغذیه است که بسیاری از بیماران پس از تشخیص ابتلا در این زمینه سر در گم هستند.

 

ابراهیمی تصریح کرد: در کنگره امسال، گزارشی از وضعیت کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان که توسط دکتر علی منتظری تهیه شده ارائه می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.