عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از برگزاری نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری (۳۰ مهر و اول آبان) در وین به ریاست بعیدی‌نژاد و استفان کلمنت خبر داد.

نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ چهارشنبه و پنجشنبه در وین به ریاست بعیدی‌نژاد و کلمنت

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، از برگزاری نشست کارشناسی ایران و گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه، چین و آمریکا) به منظور بررسی را‌ه‌های حل اختلافات در شهر وین در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 30 مهر و اول آبان ماه خبر داد و گفت‌: حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه و استفان کلمنت مشاور ارشد نماینده اتحادیه اروپا در گروه 1+5 ریاست این نشست 2 روزه را برعهده دارند.

وی همچنین گفت احتمالا در دو هفته آینده نشست سه‌ جانبه ظریف، کری و خانم اشتون برگزار شود ولی به محل این نشست اشاره‌ای نکرد.

گفتنی است سید عباس عراقچی امروز -یکشنبه- در حاشیه همایش تحلیلی بر اعلامیه و برنامه عمل حقوق بشر در دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در مذاکرات اخیر با 1+5 در بعضی جزییات پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما در مسائل اساسی هنوز توافق حاصل نشده است.

براساس گزارش واحد مرکزی خبر، عراقچی افزود: موضوعات بسیار مهمی باقی مانده که درباره آنها هنوز توافقی حاصل نشده است؛ البته کار زیادی صورت گرفته و روی گزینه‌های مختلف فکر ، بحث و مذاکره شده است.

وی اضافه کرد: درباره  انتخاب‌های مختلفی که وجود دارد کار شده است و کارشناسان در جلسات مختلف آن را بررسی کرده‌اند.

معاون وزیر امور خارجه همچنین از ادامه مذاکرات کارشناسی در وین در چهارشنبه و پنجشنبه این هفته خبر داد و افزود: زمان مذاکرات بعدی 1+5 به زودی تنظیم می‌شود و فکر می‌کنم شاید دو هفته دیگر مجدداً جلسه سه جانبه‌ای بین آقای ظریف ، خانم اشتون و آقای کری برگزار شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات نماینده روسیه مبنی بر حل و فصل 90 درصد اختلافات گفت: خیلی به این درصدها اعتقاد ندارم مهم این است که ما بخش زیادی از راه را رفته ایم و مسیر مذاکرات به مقدار بسیار زیادی طی شده است، اما آیا اینکه به توافق رسیده‌ایم یا می‌توانیم برسیم هنوز محل سؤال است.

*هنوز تا رسیدن به نتیجه فاصله داریم/تمدید مذاکرات در دستورکار هیچ از طرف‌ها نیست

عراقچی افزود: امیدوارم به نتیجه برسیم اما هنوز تا رسیدن به نتیجه فاصله داریم، این فاصله ممکن است به سرعت طی شود یا زمان بیشتری ببرد.

وی گفت: تا مهلت مقرر یعنی تا سوم آذر هنوز امیدواری است که بتوان به توافق رسید.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا راه‌حلی برای رسیدن به توافق ارائه شده است؟ گفت: درباره راه‌حل‌های مختلف کار شده و گزینه های مختلفی است که برخی از آنها برای ما قابل قبول نیست و بعضی از آنها برای طرف مقابل پذیرفتنی نیست به هر حال مذاکرات در سطوح کارشناسی، معاونان و وزرا ادامه دارد.

عراقچی با بیان اینکه اختلافات اساسی کماکان وجود دارد ابراز امیدواری کرد بتوان در جلسات آینده پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت.

وی گفت: ایده‌های زیادی وجود دارد، اما هنوز تقریباً در هیچ یک از آنها به توافق نرسیده‌ایم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت: اکنون هیچ یک از طرف‌های مذاکره کننده علاقه‌مند به تمدید نیستند و همه مصمم اند تا قبل از موعد مقرر یعنی تا پیش از سوم آذر به جمع بندی برسیم.

عراقچی افزود: با توجه به اینکه هنوز امیدواری برای رسیدن به این هدف هست هیچ کس علاقه ندارد که به تمدید مذاکرات فکر کند و این موضوع در دستور کار هیچ یک از طرفها نیست.

به گزارش فارس، در نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون که چهارشنبه 23 مهر ماه در شهر وین برگزار شد، توافق شد که یک دور نشست کارشناسی ظرف یک تا دو هفته آینده برگزار شود.

محمدجواد وزیر امور خارجه کشورمان پس از این نشست در جمع خبرنگاران از برگزاری نشست کارشناسی خبر داد و همچنین اعلام کرد که ظرف سه تا چهار هفته آینده نشست سه جانبه‌ای بین وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون در مکانی به غیر از وین برگزار می‌شود.

ظریف عنوان کرد: هنوز اختلافات وجود دارد و قرار است نشست کارشناسی برای بررسی نحوه رفع اختلافات برگزار شود و ضرورت دارد درباره موضوعات مختلفی صحبت شود و موضوعاتی هم نیاز به یک حرکت سیاسی دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین عنوان کرد: در دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای همه طرف‌ها بر این اعتقادند که پیشرفت‌هایی صورت گرفته و جریان مذاکرات رو به جلوست. پس از مذاکرات نیویورک نیز اعتقاد بر این بود که در مذاکرات هسته‌ای حرکت به سمت جلو بوده هر چند که این حرکت کند است.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم حرکت در همه زمینه‌ها به سمت جلو بوده و راهکارهای مختلفی مورد بحث قرار گرفته است، افزود:اما من هنوز فکر می‌کنم مانع روانی که باید طرف مقابل از آن عبور کند موضوع تحریم است.

وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه اعتقاد دارم همه این موانع باید با یک دیدگاه واقع بینانه قابل عبور باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از 40 روز به پایان مهلت باقی نمانده و با توجه به اینکه کسی در میان مذاکره کنندگان تمدید را خیلی کار مناسبی نمی‌بیند و ما هم این دیدگاه را داریم و فکر می‌کنیم که ضرورتی ندارد که اصلا راجع به تمدید فکر بکنیم.

وی افزود: لذا آنچه که نیاز است با توجه به همه این واقعیات اینکه ما به سمت راه حل حرکت و از برخی موانع روانی عبور کنیم و واقعا هم فرصت کم است و نیاز دارد شتاب حرکت ما قدری بیشتر شود.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که طرف روسی گفته است که بحث اراک هنوز هم نیاز مذاکره دارد ،گفت: همه بحث ها نیاز به مذاکره دارد، یعنی ما به سمت طرح راه حل های مختلف پیش رفتیم ولی روی راه حل مشخصی برای هیچ کدام از این موارد توافق صورت نگرفته است.یکی از موضوعاتی که قرار است کار کارشناسی صورت گیرد همین بحث است  که بتوانیم به نتیجه برسیم و تصمیم گیری کنیم.

هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و گروه 1+5 روز پنجشنبه 24 مهر ماه در شهر وین برگزار شد.

شش دور این مذاکرات در وین و هفتمین دور آن نیز در نیویورک برگزار شده بود.

میزان غنی سازی، رآکتور آب سنگین اراک، فردو، تحریم‌ها و بازه زمانی لغو آنها و بازه زمانی اجرای توافق جامع هسته‌ای از جمله موارد اختلافی بین ایران و شش کشور است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.