پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: بازار مسکن یکی از بازارهایی است که میتواند چرخهای صنعت کشور را به حرکت در اورد و به رکودی که تولید کشور را دربرگرفته پایان دهد به گونه ای که رونق بازار مسکن و ساخت وساز به رونق بازار بیش از یکصد صنعت وابسته به ان میانجامدو این همانست که دولت میخواهد تا پایان سال محقق کند.

وام 50 میلیونی و معمای رکود بازار مسکن/ قفل ساخت وساز با 50میلیون تومان یارانه ای باز میشود؟/نوسازی بافتهای فرسوده هدف دولت یازدهم

دقیقا به همین دلیل است که بر رونق بازار مسکن اصرار دارد و طی ماههای اخیر هم تلاش کرده تا با هر وسیله ای و با هر مشوقی این بازار را فعال کند درحالیکه اینگونه نشده و همچنان بازار در روزهای رکودی خود غوطه میخورد و اندک افزایش معاملات هم ناشی از درماندگی فروشندگان است نه افزایش قدرت خریداران .

درهمین حال اخرین خبر از تصویب وامی 50میلیونی دراین بازار میدهد وامی که هنوز خیلی از جزییات ان درابهام است و کارشناسان درباره ان نظرجامعی نداده اند.

***ابهام در مصوبه تسهیلات تامین مسکن

هیات دولت در مصوبه‌ای سقف تسهیلات تأمین مسکن در کلانشهرها را 50 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 40 میلیون تومان و سایر شهرها را 30 میلیون  تومان تعیین کرد.

بر اساس این مصوبه میزان سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت ساکنین در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در کلانشهرها 200 میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 150 میلیون ریال و سایر شهرها 100 میلیون ریال است که 10 درصد از سود این تسهیلات برعهده متقاضی است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت هدف از این مصوبه را احیاء ، نوسازی و بهسازی مسکن در بافت‌های فرسوده، ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی، تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و زوج‌های جوان اعلام کرد.

این در حالی است که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت وزیران مصوبه دولت را به‌گونه‌ای دیگر بازگو کرد: «وام مسکن در کلان‌شهرها به 50 میلیون، در مراکز استان‌ها و دارای جمعیت بالای 200 هزار نفر به 40 میلیون و سایر شهرها 30 میلیون تومان افزایش یافت.»

وی در خصوص وام نوسازی بافت‌های فرسوده نیز گفت: کسانیکه قصد بازسازی بافت‌های فرسوده دارند مبلغی را برای وام اختصاص داده‌ایم که در کلان‌شهرها تا 20 میلیون تومان، شهرهای بالای 200 هزار جمعیت 15 میلیون تومان و سایر شهرها 10 میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.

اما به فاصله‌ای اندک از اطلاع‌رسانی سخنگوی دولت وزیر راه و شهرسازی از افزایش وام ساخت مسکن به 50 میلیون تومان در بافت‌های فرسوده  با نرخ سود 9 درصدی خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت ودیعه مسکن برای شهرهای بزرگ 20 میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها و مراکز بالای 200 هزار نفر، 15 میلیون تومان و برای شهرهای کمتر از 200 هزار نفر 10 میلیون تومان است.

عدم اطلاع‌رسانی دقیق از سوی مسئولان دولت یازدهم باعث بروز ابهاماتی در خصوص مصوبه هیئت دولت شده است، چراکه مشخص نیست بر اساس این مصوبه سقف 30 میلیون تومانی تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده افزایش یافته یا این‌که قرار است به زوج‌های جوان و قشر کم‌درآمد تسهیلات خرید مسکن پرداخت شود.

*** وام ۵۰ میلیونی مسکن از زبان وزیر

بنا بر این گزارش ، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت در کلان شهرها در هیأت دولت به منظور حمایت از احیا، نوسازی و بهسازی مسکن در بافت های فرسوده اظهار داشت: مصوبه هیئت وزیران جهت گیری جدید و تغییر استراتژیک را در برنامه مسکن و شهرسازی نشان می دهد، البته بحث بافت های فرسوده و بافت های ناکارآمد همواره مطرح بوده اما هیچ گاه به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است و در مکان یابی مسکن مهر نیز شاهد آن بودیم که این پروژه در حاشیه شهرها و فضاهایی اجرا شد که سابقه سکونت در آن جا کمتر بوده است.

در چارچوب این مصوبه، میزان سقف تسهیلات تامین مسکن در کلان شهرها ۵۰۰ میلیون ریال، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون ریال و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون ریال تعیین شد.

وی ادامه داد: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست های برنامه پنجم و برنامه های قبلی عمدتا بر این اصل استوار بوده است که ما به درون بافت ها برگردیم که این برنامه ها اجرا نشده است.

آخوندی با طرح این سوال که چرا بافت های فرسوده و بافت های داخل شهر در این مصوبه مد نظر قرار گرفته تصریح کرد: هزاران دلیل می توان برای این موضوع داشت زیرا که ما هر چه از معماری ایران، از هویت فرهنگی و هویت تاریخی داریم در همین بافت های فرسوده قرار دارد و زمانی که به معماری اسلامی ایرانی توجه می کنیم چیزی در عالم ماورا نیست بلکه همین بافت های تاریخی هستند که هویت تاریخی ایران را شکل می دهند همچنین توجه به این بافت ها توجیه اقتصادی نیز دارد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همه این بافت ها امکانات زیربنایی و تاریخی دارند و علاوه بر آن امکانات و خدمات آب، برق، گاز و تلفن و خدمات شهری و از همه مهمتر محله و جمعیت دارند و روابط اجتماعی در این بافت ها ساری و جاری است و به طور کلی می توان گفت این بافت ها دارای هویت هستند لذا برگشت به سیاست احیای بافت های فرسوده و بافت های تاریخی یک جهت گیری بسیار درست برای برگشت به هویت اصیل ایرانی است ضمن آن که استفاده از آن چه که داریم نیز از جمله ثروت شهری، ثروت تاریخی و فرهنگی نشانگر اهمیت مصوبه اخیر هیئت وزیران است.

وی در پاسخ به ذکر مشخصات و وسعت بافت فرسوده توضیح داد: با یک حوزه بسیار بزرگی طرف هستیم، بافت های تاریخی ایران که ارزش تاریخی دارند از سوی وزارتخانه شناسایی شده و در شورای معماری و شهرسازی کشور نیز به تصویب رسیده چیزی در حدود ۲۲ هزارهکتار در سرجمع شهرهای قدیمی مانند تهران، مشهد، گرگان، اصفهان، شیراز و تبریز است.

 

وزیر راه و شهرسازی افزود: در کنار این بافت های تاریخی که ارزش تاریخی دارند ما بافت هایی داریم که دارای قدمت هستند ولی لزوما ارزش معماری و تاریخی ندارند ولی آن ها هم باز دارای قدمت هستند که این بافت ها نیز چیزی حدود ۵۴ هزارهکتار را شامل می شوند و در مجموع این دو چیزی در حدود ۷۶ هزار هکتار بافت شهری است و جمعیتی در حدود ۱۱ میلیون نفر در این بافت ها زندگی می کنند.

این عضو هیأت دولت تصریح کرد: در کنار این بافت ها ما یک سری بافت های غیررسمی در حاشیه شهرها داریم که آن ها هم جزو این مصوبه ما قرار می گیرند که هم کیفیت نازلی دارند و هم تراکم بسیار زیادی دارند و در برخی جاها ما تا ۷۰۰ نفر در هکتار هم داریم یعنی در واقع ما دارای یک نوع کارآمدی و عدم تعادل جدی در بین مرکز و پیرامون شهرها هستیم که این ایجاد تعادل خود نکته بسیار مهمی است که مورد توجه ما قرار دارد که این بافت ها نیز چیزی در حدود ۹ میلیون نفر را دربرمی گیرد و سر جمع این دو چیزی در حدود ۲۰ میلیون جمعیت است و بیش از یک سوم جمعیت شهری ایران را شکل می دهد.

وی اضافه کرد: تصور فرمایید که این بافت ها عمدتا در برابر زلزله مقاوم نیستند و اکثر آن ها آسیب پذیرند بنابراین ما از جهت بحث پیشگیری هم اگر به موضوع نگاه کنیم توجه به بافت های پیرامون و بافت های فرسوده حائز اهمیت است.

این عضو هیأت دولت در توضیح تسهیلات بانکی در حوزه مسکن در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه ارقام و نحوه پرداخت این وام قرار است تغییراتی داشته باشد و منابع افزایش وام برای بافت های فرسوده از کجا تامین خواهد شد، اظهارداشت: همان طور که رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه خود گفتند از نظر بانک مرکزی در حالت ایده آل باید ۲۵ درصد تسهیلات بانکی به حوزه مسکن پرداخت شود که در عملکرد سنوات قبل نیز- پیش از آن که دولت مداخله جدی در بحث مسکن داشته باشد- وجود داشته است و کل تسهیلات بانکی در بخش تسهیلات وام مسکن حدود ۲۵ درصد بود که این تسهیلات به تدریج با مداخلات گسترده که صورت گرفت به ۱۲.۵ تا ۱۳ درصد رسید، بنابراین اگر بانک مرکزی بخواهد به درصد قبلی برگردد باید چیزی در حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان در حوزه مسکن تسهیلات داده شود.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم برای بانک مرکزی این است که ما به بانک ها دستور می دهیم که چه کار کنند و آنها باید بتوانند خودشان قدرت انتخاب داشته باشند، اگر دولت بخواهد سیاستگذاری کند باید هزینه سیاست گذاری را از طریق یارانه پرداخت کند

آخوندی گفت: کاری که ما انجام می دهیم این است که بانک ها برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد تا این تسهیلات را در اختیار متقاضیان مسکن قرار دهند و آن ها به ارائه تسهیلات راغب شوند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه تعداد واحد های مسکونی هدف در بافت های فرسوده به چه میزان است، اعلام کرد: هیات وزیران در راستای تحقق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، تصویب کرد که به مدت ۶ سال متوالی، سالانه به ۳۰۰ هزار نفر تسهیلات بانکی اعطا شود.

وی توضیح داد: حدود یک سوم جمعیت شهری در این محدوده هستند و فرض ما بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این است که در وضعیت مطلوب بتوانیم چیزی حدود میانگین یک میلیون واحد مسکونی در سنوات آتی ساخته شوند؛ لذا ما برای ساخت۳۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده هدفگذاری کردیم که برای شش سال متوالی این رقم یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی خواهد بود که که این رقم بسیار موثر است که می تواند کل اقتصاد ایران و هم بخش بازار مسکن ایران را متحول کند.

آخوندی ابراز داشت: میزان تسهیلاتی که باید به این ۳۰۰ هزار بافت فرسوده اختصاص یابد سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان است که یک رقم قابل توجه محسوب می شود.

وی اضافه کرد: باتوجه به این که طرح نوسازی بافت های فرسوده ۳۰ درصد جمعیت شهری را شامل می شود لذا از دامنه نفوذ بالایی برخوردار است که عمده مخاطبانش طبقه متوسط و زیر متوسط شهری هستند که در مناطق مرکزی شهرها سکونت دارند.

***تنها 100 هزار واحد را بهسازی می‌کند

در این خصوص یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به سیاست اخیر وزارت راه و شهرسازی در خصوص افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن در بافت فرسوده کلانشهرها تا سقف 50 میلیون تومان اعلام کرد: با اجرای این طرح تنها شاهد بهسازی 100 هزار واحد مسکونی فرسوده خواهیم بود.

بیت الله ستاریان با اشاره به وجود 4.5 میلیون واحد مسکونی فرسوده بی دوام در کشور عنوان کرد: دولت پیش بینی کرده است با افزایش سقف تسهیلات بهسازی در بافت های فرسوده 300 هزار واحد مسکونی را بهسازی کند اما با این مبلغ تنها یک سوم از واحدهای مسکونی فرسوده مورد بازسازی قرار می گیرد.

این کارشناس بازار مسکن، در ادامه با اشاره به تاثیر افزایش سقف تسهیلات بهسازی بافت های فرسوده در رونق بازار مسکن عنوان کرد: این اقدام تاثیر محدودی را در روند خرید و فروش مسکن در بافت های فرسوده خواهد داشت.

ستاریان، در ادامه طرح هایی از قیبیل مسکن اجتماعی و جوانان را در بازار مسکن بی تاثیر اعلام کرد و گفت: تا زمانی دهک‌های پایین و میانی جامعه فاقد مسکن باشند طرح های این چنینی راهگشا نخواهد بود.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: طرح مسکن جوانان در صورتی جوانان را خانه دار می کند که هزینه های مسکن در سبد هزینه خانوار تنها 10 درصد باشد. اما این در حالیست که هزینه های مسکن در سبد هزینه خانوار نزدیک به 40 درصد است.

وی افزود:‌ سالانه حداقل به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه مسکن نیاز داریم در حالی که در خوشبینانه ترین حالت سالانه حدود ۴۶۰ تا ۵۰۰هزار دستگاه خانه ساخته می شود .

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد:‌ با توجه به این که هم اکنون ۵ میلیون خانوار در کشور فاقد خانه هستند اما باید گفت اگر دولت توجه جدی به این مساله نداشته باشد به طور حتم در یکی دو سال آینده با بحران مسکن و افزایش چشمگیر قیمت ها مواجه خواهیم شد.

***وام ۵۰ میلیونی محدود نشود

درهمین حال رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با مثبت ارزیابی کردن اقدام اخیرهیأت دولت در خصوص تصویب تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت مسکن، این مصوبه را شروع خوبی برای برای خروج از رکود ارزیابی کرد و گفت: اختصاص تسهیلات به ساخت و تولید مسکن گامی رو به جلو در جهت خروج بازار مسکن از رکود و رونق اقتصادی است.

حسام عقبایی با بیان اینکه از ابتدا موافق افزایش تسهیلات بانکی در بخش مسکن بوده ام، خاطرنشان کرد: بهتر است بخشی از تسهیلات بانکی به ساخت مسکن اختصاص یابد البته این امر به معنای آن نیست که تسهیلات به بخش خرید مسکن داده نشود بلکه بهتر است با توجه بیشتر و البته نه زیاد از حد به سمت عرضه نیازهای انباشته شده سال های قبل و نیاز جدید در این حوزه پوشش داده شود.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر به دلیل مشکلات موجود در زمینه تولید مسکن موفق به برقراری توازن بین عرضه و تقاضا نبوده‌ایم و فرآیند تولید نتوانسته آن گونه که باید به نیازهای موجود در این بخش پاسخ دهد.

عقبایی با بیان اینکه بیش از 90 درصد ساخت و سازها به صورت بومی انجام می شود و هنوز مفهوم انبوه سازی به معنای واقعی در کشور نهادینه نشده است، خاطرنشان کرد: اختصاص تسهیلات به ساخت مسکن آن هم در مدلی که دولت یازدهم تدارک دیده، یعنی بدون کمترین دخالت دولت در ساخت‌وساز و همچنین افزایش مبلغ  وام اقدامی ضروری بود تا از این طریق مردم بتوانند با پس اندازهای خود و کمک دولت، در ازای هر فقره وام، یک واحد مسکن بسازند و در آن ساکن شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اقتصاد کشور در جایگاهی نیست که بتواند معادل 80 درصد قیمت مسکن تسهیلات خرید را تامین کند با این حال دولت می تواند با اعمال مدیریت مالی و هدایت بانکداری و نظارت بر بانک‌ها، سپرده های مردم را به سمت تامین مالی بخش مسکن هدایت کند و از همین مسیر، قدرت خرید مردم را نیز برای تامین مسکن تقویت کند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: توقع این بود که دولت تسهیلات مناسبی به میزان حداقل 100 میلیون تومان برای ساخت اختصاص دهد و امیدواریم که مسئولان وزارت راه  و شهرسازی و بانک مرکزی در ادامه، رویکرد افزایشی این تسهیلات را در دستور کار خود قرار دهند.

عقبایی با بیان اینکه هم اکنون بین 60 تا 70 درصد هزینه ساخت مسکن متعلق به تامین زمین است، افزود: وام 50 میلیون تومانی تنها هزینه ساخت یک واحد آپارتمان معمولی در حد 60 تا 70 مترمربعی را تامین می کند ضمن اینکه هزینه تامین زمین را نیز پوشش نمی دهد، با این وجود با توجه به بضاعت مالی دولت و وضعیت اقتصادی کشور، رقم مصوب شده شروع خوبی برای خروج بخش مسکن از حالت رکود است.

وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت تعداد تسهیلات 50 میلیونی، دولت باید تدابیری اتخاذ کند که گروه های کم درآمد و فاقد مسکن به خصوص زوج های جوان در اولویت دریافت این تسهیلات قرار بگیرند.

عقبایی همچنین در خصوص تعیین بافت فرسوده به عنوان محل ساخت واحدهایی که وام 50 میلیونی به آن ها تعلق می گیرد، گفت: هر چند افزایش تسهیلات ساخت مسکن در محدوده بافت فرسوده فرصت بسیار مناسبی جهت نوسازی و تولید مسکن در این مناطق است اما در برخی شهرهای حاشیه ای و شهرستان ها بافت فرسوده وجود ندارد بنابراین دولت باید ضمن شناسایی این شهرها به ساخت مسکن در سایر بافت های شهری نیز تسهیلات بدهد.

*** به تصمیم شورای پول و اعتبار نیاز ندارد

درهمین حال یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه افزایش وام مسکن به تصمیم شورای پول و اعتبار نیاز ندارد، گفت: چنانچه بانکهای عامل در ارائه تسهیلات مسکن کوتاهی کنند و همکاری لازم را نداشته باشند مجلس با آنان به صورت قانونی برخورد خواهد کرد.

ابوذر ندیمی در رابطه با اینکه آیا تصمیم هیات وزیران برای افزایش وام مسکن به مجوز شورای پول و اعتبار نیاز دارد یا خیر، گفت: وضعیت بخش مسکن به گونه ای است که باید  هرچه سریعتر در مورد آن تصمیم گیری کرد و یکی از عوامل تعیین کننده در این بخش پرداخت وام و تسهیلات بانکی است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی افزود: شورای پول و اعتبار یا هر مرجع دیگری که برای بخش مسکن تصمیم بگیرد فرقی نمی کند مهم تصمیم گیری به موقع  برای بخش مسکن و بهبود این بخش است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه شورای پول و اعتبار  خارج از مجموعه هیات وزیران نیست، تصریح کرد: اعضای شورای پول و اعتبار از رئیس کل بانک مرکزی،  معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور  و چند تن از وزرا و منتخبان دیگر هستند بنابراین اساسا فرقی بین شورا و هیات  وزیران وجود ندارد.

 این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر ضرورت تصمیم گیری سریع در مورد وام مسکن و برنامه ریزی دقیق در این راستا، تصریح کرد: میزان وام مسکن و  سرمایه گذاری در این رابطه را باید افزایش داد و  به شکل متناسب عمل کرد.

ندیمی افزود: لازم است درصد پرداخت وام مسکن را از نظر کمک به بانکهای عامل افزایش داد و به تناسب شهرها برای متقاضیان  تفاوت قیمت قایل شد.

وی با بیان اینکه برای افزایش سرمایه بانکها سه منبع مشخص و تعریف شده است، گفت: سپرده اشخاص،سرمایه دولت  و منابع بانکهای تخصصی و تعریف شده برای بخش مسکن سه منبع افزایش سرمایه بانکهاست و بانک مرکزی باید در این خصوص نظارت لازم را داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: چنانچه بانکهای عامل در ارائه تسهیلات مسکن کوتاهی کنند و همکاری لازم را نداشته باشند مجلس  و در راس آن کمیسیون اقتصادی با کسانی که قصور کنند به صورت قانونی  برخورد خواهد کرد.

*** سرعت نوسازی بافت‌های فرسوده

در عین حال عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در بهسازی بافتهای فرسوده جا دارد دولت حتی وام 50 میلیونی در نظر گرفته شده برای این کار را تا سه برابر افزایش دهد،گفت: ضروری است بانک ها نیز در ارائه تسهیلات به متقاضیان همکاری لازم را انجام دهند.

حامد قادرمرزی در گفت وگو با خانه ملت در خصوص تحقق اهداف دولت برای ارائه وام 50 میلیونی نوسازی بافتهای فرسوده با توجه به سابقه نه چندان مثبت بانکها در ارائه این تسهیلات، گفت: در وهله اول توجه دولت به بافت های فرسوده شهری و برنامه ریزی در این زمینه قابل تقدیر است.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا که به لحاظ سیاستهای مدیریت شهری سیاستهای قوی و علمی دارند، به بافت های فرسوده به عنوان یک فرصت ویژه و ثروت خاص شهری نگاه می کنند در کشور ما در بسیاری از شهر ها،  بافتهای فرسوده به شکل مناطق غیرمسکونی انباشت و به مناطقی که  آمار بالایی از ناهنجاریهای اجتماعی را به خود اختصاص داده اند تغییر شکل داده و این فرصت خاص  که می تواند نقش موثری در توسعه شهرها داشته باشد  به یک تهدید جدی تبدیل شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: با وجود اینکه تمام کارهای مربوط به آماده سازی و تامین تجهیزات و تاسیسات شهری و همچنین  تامین امنیت به لحاظ حضور نیروی انتظامی از قبل  در بافت های فرسوده شهری اجرایی شده، کم توجهی فعلی به این بافت ها این فرصت را به تهدید جدی در حوزه مدیریت شهری تبدیل کرده است.

قادرمرزی گفت: ساختمانهای موجود  در بخش بافت های فرسوده به لحاظ قدمتی که دارند کارایی خود را از دست داده و استانداردهای روز دنیا را ندارند به همین علت نمی توان از این بناها به عنوان محل سکونت مردم استفاده کرد و نوسازی و بهسازی این بافتها یک ضرورت است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: با توجه به آثار و دستاوردهای متعدد و قابل توجه  بهسازی بافتهای فرسوده جا دارد دولت حتی وام 50 میلیونی در نظر گرفته شده برای این کار را تا دو تا سه برابر افزایش دهد چرا که هر چقدر مبلغ این وام بیشتر باشد انگیزه مالکان برای نوسازی بناهای فرسوده و رعایت اصول شهرسازی مثل طرح های تفصیلی، عقب نشینی  و مانند آن دو چندان خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: دولت می تواند با در نظرگرفتن طرح های تشویقی به توسعه بهبود و نوسازی بافت های فرسوده سرعت بخشد که ارائه کمکهای  بلاعوض به مالکانی که اصول شهرسازی را رعایت می کنند یکی از این مشوقها است تا از این طریق تهدید مناطق  فرسوده مجددا به یک فرصت شهری تبدیل شود.

وی در تشریح مزایا و آثار مثبت نوسازی بافتهای فرسوده گفت: جمعیت تقاضای  خود برای مسکن را  متوقف و مسکوت نخواهد گذاشت و ما ناچار به توسعه شهری هستیم بنابراین توجه به بافت های فرسوده و نوسازی این بخش می تواند اراضی حاصلخیز کشاورزی را از گزند تغییر کاربری و تهدید ساخت و ساز مصون دارد.

قادرمرزی ادامه داد: وقتی بافتهای فرسوده شهرها نوسازی و به منطقه مسکونی تبدیل شود از رشد بی رویه و پراکنده شهری که از لحاظ تامین امنیت هزینه های بسیاری را به دنبال دارد جلوگیری خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر لزوم همکاری بانکها با متولیان حوزه مدیریت شهری برای نوسازی بافتهای فرسوده، گفت: بانکها اگر در پرداخت تسهیلات مربوط به نوسازی بافت های فرسوده شهری تعلل و قصور داشته باشند این کوتاهی ها غیرقابل بخشش است  و  انتظار می رود بانکها در این خصوص همکاری جدی و موثری داشته باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت نوسازی بافتهای فرسوده شهری انتظار می رود  در صورت نیاز شخص رئیس جمهور ورود کرده و بانک ها را ملزم به ارائه تسهیلات نوسازی و همکاری با متولیان مدیریت شهری کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه حدود 80 درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند، تصریح کرد: در حال حاضر  حداقل در 100 شهر کشور با مشکل جدی بافتهای فرسوده روبه رو هستیم  و شرایط نامناسب بافتهای فرسوده در این شهرها  به یک بحران جدی  در حوزه مدیریت شهری تبدیل شده  است.

قادرمرزی ادامه داد: ارائه تسهیلات بلاعوض و قرض الحسنه به شرط رعایت دقیق اصول شهری و طرحهای تفصیلی به متقاضیان  می تواند مشوقی در این راستا باشد  و قطعا بخش خصوصی هم در این رابطه مشارکت قابل توجهی خواهد داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حوزه مدیریت شهری تا کنون به بحث بافتهای فرسوده کم توجهی شده که امیدواریم دولت با همت جدی گامهای موثری برای نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده بردارد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.