گروه اقتصادي- محمد هرمزی - دامپینگ یا ارزان فروشی نفت از سوی برخی از کشورهای عربی سبب شده، درمجموع از درآمد کشورهای تولید کننده نفت نسبت به گذشته روزانه میلیاردها دلار کاسته شود.

کاهش روزانه دو میلیارد و800 میلیون دلار درآمد نفتی اوپکی ها

 این درحالی است که  قیمت نفت تالحظه نگارش این گزارش به 81دلار درهربشکه سقوط کرده است .

طبق بررسی ها  با وجود مصرف روزانه حدود ۹۱ میلیون بشکه نفت در جهان، از درآمد کشورهای تولید کننده نفت روزانه حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به دلیل کاهش قیمت کاسته می‌شود.

بنابراین گزارش، با اینکه عربستان شروع کننده جنگ نفتی بود، اما ظاهراً مسؤولان این کشور نیز احساس خطر کرده اند و حالا متوجه شده اند، در کشتی بحران زده اوپک چه دسته گلی به آب داده‌اند!

دراین راستا درحالی که  قیمت نفت از بشکه‌ای 110 دلار به 81 دلار سقوط کرده است، الولید بن طلال شاهزاده ثروتمند عربستانی ضمن تهدید وزیر نفت عربستان گفته 90 درصد بودجه کشور عربستان وابسته به نفت است وادامه کاهش قیمت برای این کشور فاجعه بار خواهد بود.

عربستان به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت، اخیراً اعلام کرد، آماده فروش هر بشکه نفت خود به قیمت 90 دلار و شاید 80 دلار به مدت یک سال یا دو سال است که هدفش از فروش نفت با این قیمت شاید عقب نگه داشتن رقبای نفتی خود از جمله آمریکا باشد.

درهمین حال لس آنجلس تایمز به نقل از رئیس یک گروه مطالعاتی مرتبط با وزارت نفت ایران نوشت: ممکن است قیمت نفت طی یک سال آینده به زیر ۶۰ دلار برسد.

مقامهای ایرانی در حال بروز دادن نگرانی خود در مورد کاهش قیمت نفت هستند که درآمدهای بودجه ای این کشور را تهدید می کند.

محمد نوبخت، معاون رئیس جمهور ایران طبق دستور روحانی، به وزیر نفت دستور داده تا برگزاری نشست اوپک را پیگیری کند.

راشد عباسی، رئیس یک گروه مطالعاتی مرتبط با وزارت نفت ایران پیش بینی می کند، قیمتها ممکن است طی یک سال آینده به زیر 60 دلار برسد

طبق بررسی تسنیم، تحلیلگران نفتی می گویند، مشخص نیست که کاهش قیمت ها تا کجا ادامه خواهد یافت. عامل اصلی کاهش قیمت جهانی نفت، کند شدن رشد اقتصادی جهان بخصوص در چین و اروپا و افزایش عرضه از سوی آمریکا و کشورهای خاورمیانه بوده است.

اما برخی تحلیلگران احتمال می دهند، این روند، نشان دهنده یک تغییر درازمدت در میزان استفاده از نفت باشد. آخرین دوره طولانی کاهش قیمت نفت از اواسط دهه 1980 تا حدود سال 2000 میلادی ادامه یافت و اقتصاد کشورهای وابسته به نفت نظیر اتحاد شوروی و ایران را متاثر کرد.

اما یک  پایگاه اماراتی با اشاره به احتمال لغو تحریم نفتی ایران در پی توافق هسته ای  می نویسد، با این کار یک میلیون بشکه نفت دیگر وارد بازار می شود که سیاستگذاران اوپک در حال ارزیابی هستند که چگونه خود را با این موضوع وفق دهند.

درهمین حال پایگاه خبری «ترند» جمهوری آذربایجان گزارش داد، کاهش قیمت جهانی نفت ممکن است به کاهش دوباره رشد اقتصادی ایران بینجامد. بانک مرکزی ایران اعلام کرده، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در بهار 2014 میلادی برای اولین بار از سال 2012 به رقم 6/4درصد رسیده است.

در همین حال غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این زمینه به شانا گفت: به دلیل حساسیت و پیامدهایی که با کاهش قیمت جهانی نفت در این روزها مواجهیم، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با وزیر نفت و معاونان وزیر و مسؤولانی از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در جلسه‌ای به بررسی این موضوع و راهکارهای آن پرداختند.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت بر بودجه سال ۹۳ و ۹۴ تأثیرگذار است، افزود: در این جلسه مقرر شد، برای جلوگیری از کسری بودجه سال ۹۳ معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با هماهنگی وزارت نفت و با استفاده از ابزارهای قانونی در اختیار، بر اساس تخصیص اعتبارات، کسری بودجه را به گونه‌ای مدیریت کند که نیاز به اصلاح قانون بودجه نباشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.