گروه معارف/ مهدی مجیدی - نخستین همایش امام شناسی با موضوع «مباهله و ولایت» به همراه رونمایی از پوستر جشنواره فرهنگی، هنری مباهله در سالن همایش‌های روزنامه قدس برگزار شد.

« مباهله» سند حقانیت اسلام است

 معاون قرآن و عترت  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آغاز این مراسم  گفت: مباهله سند حقانیت دین مبین اسلام است و ما شیعیان باید به  دینی که مبتنی بر وحی و وحدانیت است مباهات 
کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین  کاظم نسب، مهمترین هدف همایش امام شناسی با موضوع «مباهله و ولایت» را یادآوری ذکر خدا دانست و گفت: عظمت اهل بیت (ع) بر همه ما آشکار است و  وظیفه داریم با برگزاری چنین مراسمی این روزهای خدا را یادآوری
 کنیم.

وی گفت: جشنواره «مباهله» تلاش خواهد کرد با به کار گرفتن هنر در خدمت دین موضوع مباهله را ترویج و فعالیتهای فرهنگی و هنری را در این راستا توسعه دهد.

 

 آیات سرنوشت ساز

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی نیز در این مراسم به رخدادهای تاریخی و مهم صدر اسلام و نزول سوره  هل اتی و آیات مباهله، ولایت، و آیه تطهیر اشاره کرد و گفت: این چهار رویداد برای حقانیت تشیع و شان والای اهل بیت (ع) کافی است.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند ناپاکي و آلودگي را از اهل بيت(ع) برطرف ساخت و کاملا پاکيزه و طاهرگرداند، گفت:  آیه تطهیر در سال نهم هجری و با بیان احکام ویژه زنان پیامبر (ص) اوج تعالی آنان در حجاب و پرده نشینی را بیان می کند؛ همان گونه که  در مقابل زنان معمولی باید کف آن را  رعایت نمایند.

وی با بیان اینکه آیات سرنوشت ساز در سالهای آخر عمر پیامبر(ص) نازل گردید، افزود: به تعبیر بزرگان، خداوند آیه تطهیر را در میان احکام ویژه زنان پیامبر(ص) قرار داده تا قدرت طلبان نتوانند آن را حذف کنند؛ همان گونه که آیه «الیوم اکملت دینکم...» را در میان احکام خوردنی ها و نخوردنی ها قرار داد تا امکان حذف و تحریف توسط آنان فراهم نباشد.

 نکته تربیتی آیه مباهله

استاد حوزه علمیه در بیان نکته تربیتی آیه مباهله گفت: خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: «پس هر که در این (باره) پس از دانشی که تو را (حاصل) آمده با تو محاجه کند بگو بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.»

 پیامبر با عمل به یقین خود و بردن بستگان نزدیک خود به قرارگاه مباهله بزرگترین رویداد تاریخی را رقم زدند و  نکته ای که هست وقتی یقین آمد نباید در یقینمان تردید راه دهیم. وقتی شک کردیم نفوذ کلاممان کاهش
 می یابد.

واعظ موسوی با بیان این موضوع که امام خمینی (ره) نیز در تحقق انقلاب اسلامی در هدفی که داشت لحظه ای تردید نکرد، بلکه به هدفی که داشت باور داشت، گفت: برخی از روشنفکران با ایجاد تردید و شک، تیشه به ریشه یقینهای خود و دیگران می زنند و نباید با ایجاد تردید در باورهای خود، آرامش را که حاصل یقین است از خود سلب نماییم.

 

 جایگاه امام علی (ع)

وی در ادامه به آیه ولایت که در سال دهم هجرت و روز 24 ذی الحجه نازل شده است اشاره کرد و گفت: شیعه و سنی این موضوع را پذیرفته اند که امیرالمومنین علی (ع) مخاطب این آیه است و این نشان از شان و منزلت آن حضرت و جایگاه ایشان است که در قرآن به آن اشاره شده است.

پس از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ موسوی بخشی از خطبه غدیر توسط فاطمه واحدیان نوجوان و حافظ کل خطبه غدیر قرائت شد.

 

  نسبت ولایت و رسالت

مدیر مؤسسه غدیر شناسی نیز در این مراسم گفت: امام شناسی پایه و اساس مکتب تشیع است که متاسفانه آن گونه که شایسته و بایسته است در این زمینه کار نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین شاه آبادی با بیان اینکه  بسیاری امام را در حد یک انسان خوب می شناسند، در حالی که مقام امام بسیار فراتر است، افزود: گاهی در آموزه های خود، امامت را جزو اصول دین نمی دانیم؛ بلکه جزو اصول مذهب خود معرفی می کنیم؛ در حالی که اسلام از ابتدا تا کنون بر این موضوع تأکید داشته و نسبت ولایت و رسالت جدی است، بلکه امامت یکی از ارکان دین اسلام است.

نوه آیت ا... شاه آبادی به موضوع فتح مکه اشاره کرد و افزود: وقتی پیامبر(ص) در کعبه، حضرت علی (ع) را بر دوش گرفت تا ایشان بتها را فرو ریزد، نشان از این موضوع مهم دارد که پیامبر به دست علی (ع) می خواهد نمادهای شرک را که در وجود اعراب جاهل نهادینه شده بود 
از بین ببرد؛ در حالی که می توانست خود شخصا این کار مهم را انجام دهد؛ بنابراین سپردن چنین کار سترگی به علی(ع) نشان می دهد  پذیرش ولایت امیر مؤمنان از صدر اسلام مطرح بوده است.

وی دعوت مخفیانه بستگان پیامبر(ص) در پذیرش اسلام و نقش حضرت علی (ع) در این رویداد را در سال سوم هجری نیز دلیل مهم دیگر حقانیت حضرت علی (ع) دانست و افزود: علی (ع) در حالی که 13 ساله بود، پیامبر(ص) از بستگان خود خواست او را یاری و اطاعت کنند. بنابر این توحید، نبوت و امامت از ابتدای صدر اسلام مطرح بوده و اسلام یک لحظه بدون ولایت علی (ع) نبوده است.

 

 سند حقانیت

وی افزود: رسالت آمده که امر ولایت را محقق کند که ما در کلاسهای خود در مؤسسه غدیر این مباحث را به صورت علمی و مفصل به بحث می گذاریم.

شاه آبادی در ادامه گفت: موضوع مباهله سند حقانیت ماست و این موضوع نه موضوعی درون دینی که یک موضوع فرا دینی است؛ زیرا افرادی که برای محاجه با پیامبر(ص) آمده بودند، از دینی غیر از اسلام بودند.

شاه آبادی گفت: آن گونه که برخی می گویند مباهله در سال دهم هجری رخ داده است درست نیست؛ زیرا حضرت علی (ع) در سال دهم هجری جزیه ای را که  نصرانیان قول دادن آن را در سال نهم  داده بودند گرفتند. بنابراین، این رویداد باید در یک سال قبل رخ داده باشد.

وی در ادامه  گفت: جشنواره امام شناسی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوي شکل گرفت و 12 رشته در این جشنواره اعلام شد که افتتاحیه آن امروز(یکشنبه) انجام شد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه جشنواره امام شناسی در مشهد مقدس واقع شده، افزود: سعی خواهیم کرد وظایف اجرایی آن را به نحو مطلوب بر عهده بگیریم و فعالیتهای خود را در سراسر کشور توسعه دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد، روزی برسد موضوع غدیر و مباهله همچون تاسوعا و عاشورا به صورت مردمی و خود جوش در سراسر کشور انجام شود.

 

 ضرورت حضور اصحاب هنر

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: امیدواریم با برگزاری نخستین همایش امام شناسی اصحاب فرهنگ و هنر با جدی گرفتن موضوع پای کار بیایند و حضوری جدی داشته باشند.

سعید سرابی، افزود: حضور اصحاب هنر در این موضوع آثار و برکاتی خواهد داشت که تولیدات هنری در این زمینه  ماندگار خواهد شد.

وی با بیان اینکه روز مباهله بهانه و فرصتی است که به عنوان نقطه عطف تاریخی می توانیم معارف علوی و غدیر و همچنین معارف رضوی را توسعه و ترویج دهیم، افزود: توسعه بخشی این موضوعات سبب خواهد شد زمینه فعالیت نهادهای مردمی هم در موضوعاتی چون مباهله و غدیر فراهم گردد.

وی در پایان گفت: امیدواریم در پی جشنواره زمینه فراهم شدن نشستهای تخصصی فراهم شود.

همچنین در این همایش از پوستر جشنواره فرهنگی، هنری با موضوع «مباهله و ولایت» رونمایی شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.