گروه میهن- ایلام / غلامرضا محمدمرادی- وحید صدر / هنر مقوله ای فراگیر است، به گونه‌ای که هر شخصی در هر پست و مقامی و در هر رده اجتماعی، مجذوب زیبایی هنر و آثار هنرمندان می شود.

دين در دامن خاك هنر  زيباتر مي رويد

 نگاهی به تاریخ چندهزار ساله کشور این مهم را اثبات می کند که ایرانیان از قدیم با هنر عجین شده‌اند، احداث کاخهای زیبا، تندیسهای به جای مانده از هزاران سال پیش، ظروف سفالی، مفرغ، طلاجات و نقره جات تزیینی و ایجاد کتیبه‌های متعدد در سرتاسر این سرزمین کهن نشان می دهد به قول فردوسی، «هنر نزد ایرانیان است و بس».

با توجه به ارزش هنر و هنرمند، با «شکرا... شیرخانی» يكي از هنرمندان خوش ذوق ایلامی و کارشناس ارشد در رشته مهندسی منابع طبیعی گفت و گويي ترتيب داده ايم که از نظر مخاطبان می گذرد:

 جناب شیرخانی! از چه زمانی به هنر علاقه مند شدید؟

- من در خانواده ای هنر دوست بزرگ شده ام و شروع فعالیتهای نقاشی به دوران کودکی ام برمی‌گردد و هنر حجم را از 10سال پیش آغاز کردم.

 گفتید بیشتر در رشته هنری حجم فعالیت می کنید، چه آثاری خلق کرده‌اید و آیا نمایشگاهی از  این آثار برپا کرده اید؟

- نمایشگاه های متعدد برگزار کرده ام و تندیس افراد بنامی از جمله  تندیس آیت ا... حیدری ايلامي، شهید داریوش رضایی نژاد، شهید چمران، امیرکبیر، زنده یاد ولی محمد امیدی، استاد دهخدا، ستارخان و... از جمله آثار اینجانب است.

  شما به عنوان یک هنرمند چه تعریفی از هنر دارید ؟

- هنر می تواند پنجره ای به سوی خدا باشد، زیرا تجلی فطرت انسانی است که خود را در دنیای خاکی غریب می داند و می کوشد جامه ای زیبا بر تن این جهان خاکی بیندازد.

 معتقدم دین، در دامن خاک هنر زیباتر می روید: «چون بر رخ ما عکس جمال تو بر آید / بر چهره ی ما خاک چو گلگونه نماید» بنابراین جامعه ما بیش از هر جامعه ای مستعد حضور هنر است و از طرفی هنر عنصر تعادل بخش در جامعه است. همان طور که یک خطاط با نوشتن می‌کوشد کلمات را به تعادل برساند و به تبع آن جملات زیبا را به نقش در آورد، هنرمند می‌کوشد جامعه را به تعادل برساند.

افزون بر این، حضور هنر مهمترین عاملی است که ما را متوجه غنا و ظرفیتهای جامعه خود می کند، بنا بر این، توجه به این مهم سدی در برابر تهاجم فرهنگی بیگانگان است.

 در روزهای گذشته دو تندیس در شهر ایلام «میدان مادر و میدان فاتحان میمک» که ساخته  شماست، نصب شده اند، لطفاً در اين خصوص توضیح دهید؟

- در تندیس «مادر» سعی شده به ظرفیتهای اصیل و تاریخی کهن این دیار توجه شود و آنها را آفتابی کند، سنتهایی که نسل امروز با آن بیگانه اند و در زیر غبار کهنگی و هجوم فرهنگ بیگانه دفن شده‌اند.

 این قدرت هنر است که ارزشها و سنتهای یک دیار را احیا می کند و غبار کهنگی را از دامن آن می زداید، به لحاظ باورهای اصیل دینی و معرفی آن به نسل جدید، هنر نقشی منحصر به فرد دارد.

در تندیس «مادر» مادری به نقش درآمده که قدم در مسیر تعالی می گذارد، گامهای او پله های تعالی را طی می کند گامهایی که همان سلوک معراج وار مادر است.

در زیر پای مادر گلهایی نقش بسته اند که تداعی بوستان بهشت است و آن جمله گهربار پیامبر گرامی اسلام(ص) که می‌فرمایند: «بهشت زیر پای مادران است»، بنابراین هنر چنانچه در خدمت آرمانها، باورها و ارزشهای اصیل جامعه باشد می‌تواند در مسیر رشد و تعالی فرهنگ جامعه نقش بسزایی داشته باشد.

در تندیس زنده یاد «ولی محمد امیدی» شاعر حماسه سرای ایلامی، با توجه به اینکه ایشان در زمینه ادبیات حماسی و شعر دوران دفاع مقدس سرآمد شاعران استان است، این تندیس نماد تجلیل و تکریم جامعه هنری بخصوص شاعران توانای این دیار است.

استان ایلام ظرفیتهای بی نظیری در رشته های مختلف هنری دارد. در زمینه  شعر، شاعران  ایلامی زبانزد هستند و همین طور در هنرهای تجسمی و سینما.

  در اجرای این کارها چه کسی یا کسانی شما را همراهی کردند؟

- در این فرصت از تلاشهای هنرمند عزیز و توانا مهندس حسن عباس نژاد که در طراحی استند تندیس زنده یاد «ولی محمد امیدی» تلاش شبانه روزی انجام دادند تشکر می کنم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پورسردار IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    به عنوان یک شهرونداز شهردار محترم وشورای شهر واقای شیرخانی بسیار تشکر می کنم واقعا شادمان کردید