وقتی علایم راهنمایی، راننده را  گمراه می‌کنند!

تصاویری این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود از تصادفات ورودی تونل توحید. اینها قدیمی است. چند سال پیش هم یکبار نشان دادند و در رسانه ملی ایراد گرفتند که محاسبه شیب ورودی این تونل غلط انجام شده است. به گمان این قلم اصلی ترین علل تصادفات راهنمایی در عمده موارد جدای از خطای انسانی، خطاهای فاحش در نوع بهره گیری از علایم راهنمايي و رانندگي است. بسیارند علایمی که در جاهای غلط گذاشته شده‌اند، بنابراین سبب دردسرهای فراوان می‌شوند. از دست اینها باید به که پناه برد!

یکی از مشکلات، فرسودگی و عدم تعویض تابلوها به هنگام تغییرات است. در بسیاری از مسیرها شاخه‌های درختان به طورکامل روی برخی تابلوهای راهنما را پوشانده‌اند. شما به امید مسیر می‌روی، اما پس از کیلومترها که در بزرگراه سرگردان بوده‌ای، درمی یابی، جایی تابلویی پنهان در زیر درختی بوده و آن را لاجرم ندیده و به بیراهه رفته‌ای.

مشکل دیگر نصب نشدن تابلوها در فواصل لازم است. این یکی خیلی می‌تواند دردسر ساز باشد. شما با سرعت صد یا نود از شمال اتوبان چمران به سمت جنوب راهی هستید. می‌رسید به ورودی تونل توحید. درست همین که می‌خواهید وارد شوید با تابلویی مواجه می‌شوید که نوشته: «حداکثر سرعت 60»، تا به خودتان می‌آیید که سرعت را کم کنید، چند دوربین با فلاشهایشان سرعت غیرمجاز شما را تق و تق عکس می‌گیرند و چند صد هزار تومان برایتان آب می‌خورد. آن هم در حالی که هیچ تقصیری ندارید، زیرا قبل از آن هشداری داده نشده. در لحظه که نمی‌توان سرعت را چهل کیلومتر کم کرد و لذا تابلو بزنیم جلوی تونل، حداکثر سرعت 60 کیلومتر و همانجا هم جشنواره دوربین و جریمه راه بیندازیم. بنابراین اغلب و بویژه در شب، راننده عصبی می‌شود و می‌زند روی ترمز و همین کافی است تا فاجعه رخ دهد. یا دیگران از پشت سر با او برخورد می‌کنند و یا خودش به در و دیوار می کوبد.

در اتوبانهای بین شهری نیز اغلب همین معضل است. مثلاً شما در اتوبان تهران- کرج از غرب به شرق در حرکت هستید. همه تابلوها در مسیر حاکی از آن است که سرعت باید در خط سرعت 120 کیلومتر در ساعت و به همین ترتیب در هر خط دیگر، ده کیلومتر کمتر باشد. اما ناگهان در چند نقطه دوربینها برق می‌زنند و شما چند صد هزار تومان جریمه می‌شوید. بعد از یک هفته پرس و جو درمی‌یابید که از جایی شما وارد حریم تهران شده‌اید و سرعتتان باید مثلاً می‌شده است 100 کیلومتر، اما در مسیر هیچ گونه تابلوی هشداری نیست که مثلاً از این قسمت وارد حریم شهر تهران می‌شوید یا تابلوی هشدار سرعت و اتوبان هم ادامه دارد و به تصور عموم تا تهران و مثلاً شهرک اکباتان هم هنوز کلی راه است و اتوبان هم خلوت و سرعت مجاز هم 120. بدیهی است این فلاش دوربینها سبب ترمزهای بیجا و تصادفهای سنگین می‌شود. سالهاست شده و هنوز هم می‌شود و حیرتا کسی به فکر حل این مشکل نیست!

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیلان IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    0 0
    آقامن دقیقاخودم همچین بلایی سرم اومده...کیف کردم دیدم خلاصه یکی این مشکل بزرگودیدوتذکرداد.کاش گوش شنوایی باشد.سیستمی که بجای راهنمایی بنایش برجریمه باشدهمین میشودنتیجه اش دیگر....